Het is zover, we hebben een datum voor de legaalrijden.nl demonstratie voor de legalisatie van eMobility in Nederland. Het lijkt erop dat dit de grootste demonstratie voor legalisatie van LEV’s in heel Europa gaat worden. Een route door het hart van Amsterdam waarbij we vragen om legalisatie aan gemeenten en overheid.

Zet het alvast in je agenda: zaterdag 18 april van 10:30 uur – 13:30 uur in Amsterdam. Aanmelden kan nu al via onze Facebook pagina. Doe dat ook als je geΓ―nteresseerd bent zodat we je een reminder kunnen sturen.

Regels:
– helm is verplicht
– we rijden langzaam en netjes door de stad
– ten alle tijden achter de politie auto blijven
– er rijden teamcaptains mee, luister naar hen
– borden met uitingen toegestaan

π—‘π—˜π——π—˜π—₯π—Ÿπ—”π—‘π—— π—Ÿπ—’π—’π—£π—§ π—”π—–π—›π—§π—˜π—₯!
Dankzij vooruitgangen in techniek is er een reeks aan nieuwe voertuigen ontstaan genaamd LEV’s, Licht Elektrische Voertuigen. Zoals de elektrische step, elektrisch skateboard, Onewheel en Monowheel. Deze elektrische voertuigen zijn geen kinderspeelgoed zoals een Hoverboard, maar gericht op de volwassen forens en bieden serieuze voordelen zoals zeer laag energieverbruik, geen uitstootgassen, lage aanschafkosten en vooral: snellere reistijden!

Nu rijden er veel (onverzekerd) rond en riskeren een boete van 410 euro. Legalisering laat al jaren lang op zich wachten en zou een regeltjes ramp kunnen worden met keuringen, kentekens en losse verzekeringen. In BelgiΓ« is het – anders dan in Nederland – sinds oktober 2016 expliciet toegestaan om met deze voertuigen op de openbare weg te rijden en ben je ongeacht het voertuig automatisch verzekerd.

𝗔𝗔𝗑 π——π—˜ π—’π—©π—˜π—₯π—›π—˜π—œπ——
– De mogelijkheid om licht elektrisch vervoer te verzekeren. Verzekeraars willen dit al aanbieden maar worden tegengehouden door het ministerie van I&W.

– Licht elektrisch vervoer toestaan op het fietspad, met een maximum snelheid van 25 km/u. Net zoals de e-bike.
– Geen typegoedkeuring, of kenteken plicht. Er zijn zoveel soorten voertuigen, dat de RDW dit in de praktijk niet aan kan qua kennis en mankracht.
– Een minimum leeftijd vanaf 16 jaar i.v.m. verkeersinzicht en aansprakelijkheid.
– Helmplicht bij licht elektrische voertuigen: afhankelijk van de learning curve. Niet voor een elektrische step, wel voor balansvoertuigen zoals elektrisch skateboard en Onewheel.

Verplichting vanuit de winkels (retail) om de consument goed te informeren.

π—’π—©π—˜π—₯ 𝗒𝗑𝗦
LegaalRijden.nl vertegenwoordigt de gebruikers en discussieert met politieke partijen, verzekeraars en nieuwsorganisaties over de pijnpunten en mogelijke oplossingen met betrekking tot legalisatie van PLEVs.

Meer informatie over de initiatiefnemers

Het type voertuigen die mee zullen rijden

Onze position paper

Teken de petitie


 

✍ Ondersteun #legaalrijden en teken onze petitie.