2 doden en 206 ongevallen door e-step in België in 2020

Het Belgische Parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) vroeg cijfers op over ongevallen met de e-step in België bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Daaruit blijkt dat er vorig jaar 206 ongevallen waren met elektrische e-steps en twee doden in België. 

Uit medische verslagen van de ongevallen blijkt dat mensen heel vaak over de kop gaan en met hun hoofd de straat raken. Ook zien we veel letsel waarbij de onderkaak breekt. Bij 130 van de 206 ongevallen raakte een e-step een auto of kwam onder een auto terecht. Bij 29 ongevallen raakte een e-step een fietser en in 21 ongevallen een voetganger. 

Voordat iedereen de schuldvraag bij de e-step legt…. Uit de cijfers blijkt niet wie het ongeval heeft veroorzaakt. Wel is er vanuit medische hoek al enige tijd de vraag om een helmplicht. Daarnaast vinden veel mensen het ook onverantwoord dat kinderen onder de 16 jaar op een e-step rijden. 

Cijfers over ongevallen van gebruikers van de Onewheel, elektrisch skateboard of een EUC zijn niet bekendgemaakt. Vermoedelijk zijn ze nihil of niet meetbaar. 

Foto: Marek Rucinski

4 REACTIES

  1. Schitterende statistieken die tot ons nadeel gebruikt zullen worden door onze regelgevers.
    Is er echt geen manier om tot maar 1 significant persoon door te dringen dat ieder individu met een betaalmiddel zo’n deelstep kan huren onder de meest onlogische omstandigheden?

    – Had niet eens de intentie maar ja..ze staan er toch dus waarom ook niet?
    – Nul ervaring
    – Beschonken?
    – Minderjarig?
    – Geen bescherming
    – In druk verkeer etc.

    Is er ook geen manier te bedenken door onze overheid om PLEV’s stapsgewijs toe te staan op individuele basis? Gewoon via een aanvraag waar minimumeisen gesteld worden wat betreft leeftijd, bescherming etc?

  2. Jammer dat ze de ongevallen in België niet gerangschikt hebben tussen persoonlijk gebruik en deelsteps. Ik schat dat 90% van de ongevallen met een deelstep is. Hoe ik dat weet? Ik woon in Antwerpen. Hoop dat de Nederlandse overheid zo slim is om de deelsteps over te slaan.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...