Aandeelhouder trekt stekker uit Veeley en de Skotero e-step

Vandaag ontvingen we het bericht dat de aandeelhouder van Orange Ventures, de fabrikant van de Veeley en de Skotero e-step heeft besloten om per direct de activiteiten van Orange Ventures BV te stoppen. De voornaamste redenen zijn:

  1. Het Ministerie en de RDW spelen een politiek spel om de goedkeuring van onze step tegen te houden. Alles wordt uit de kast getrokken om het proces te vertragen en antwoorden en reacties te manipuleren.
  2. Niet goedgekeurde stepjes blijven een groot risico omdat ze niet verzekerbaar zijn.
  3. Covid heeft de buitenlandse verkopen sterk onder druk gezet. Winkels sloten verplicht hun deuren en de vraag naar stepjes daalde in die lange periode van lock-downs enorm.
  4. De enorme vrachttarieven voor zeevracht maken een concurrerende positie lastig. Veel Chinese firma’s bieden direct of indirect hun stepjes in Europa aan.
  5. Producties in China stagneerden door de vertraagde aanlevering van onderdelen.
  6. Producties vragen om meerdere zeer strenge externe kwaliteitscontroles, de kosten daarvoor stijgen enorm.

Dat betekent dat met ingang van heden er geen nieuwe orders worden aangenomen en uitgeleverd.

In maart 2020 heeft Orange Ventures de Skotero e-step aangepast aan de (tijdelijke) beleidsregel bijzondere bromfiets en ter goedkeuring bij het Ministerie en de RDW aangeboden. Er volgde 25 maanden 24/7 spelletjes met vragen, uitstel, niet nakomen van beloftes en afspraken met het ministerie en de RDW. Het is onmogelijk om de technisch goedgekeurde Force XR legaal de weg op te krijgen in Nederland. De aandeelhouder heeft daarom besloten per direct de activiteiten van Orange Ventures BV te stoppen.

Dit is niet het enige verhaal van een Nederlandse ondernemer die pogingen heeft ondernomen om een e-step volgens de exclusieve normen van het ministerie en de RDW de openbare weg op te krijgen. Eerder zagen we dat met de Swheels e-step. Verder hebben we vernomen dat een heel groot mobiliteitsbedrijf in Nederland en een verzekeraar ook bezig zijn om een e-step gelegaliseerd te krijgen. De namen zijn bij ons bekend maar mogen we helaas (nog) niet delen.

Vermoedelijk omdat ze ook bang zijn om een legalisatie blauwtje te lopen. Aan de andere kant is het ook niet uit te leggen aan consumenten dat die ene e-step (gebouwd volgens de exclusieve Nederlandse normen van de overheid) die er voor een leek net zo uitziet als een Mediamarkt e-step wel op de weg mag maar de Mediamarkt versie niet. Dat gaat niemand begrijpen en is ook niet te handhaven. Het is alles of niets. Dat heeft de aandeelhouder bij Orange Ventures waarschijnlijk ook gedacht.

4 REACTIES

  1. Het gelijkheidsbeginsel als grondprincipe van de Europese Unie…. alle E-steps die in alle Europese lidstaten al legaal rondrijden (zelfs in Duitsland) komen hier nooit door de keuring. Het is krankzinnig dat er nog steeds niemand heeft ingegrepen op deze werkwijze van de overheid.

  2. Ja het is inmiddels wel bekent dat dat de overheid geen lev’s op de weg wil. Hoezo goed voor het milieu maar wel zeiken over stikstof. Gelukkig bestaat de lucht uit bijna 80% stikstof maar ik geloof dat ze wat anders bedoelen dan pure stikstof. Stikstof oxide? Weten ze zelf wel waar ze over praten?

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...