Aegon verzekerd e-step die niet harder dan 16 KM/u kan rijden

Bij verzekeraar Aegon is het blijkbaar ook komkommertijd want daar gaan medewerkers vragen aan elkaar stellen en dat dan publiceren als een nieuwswaardig blog bericht. E-steps zijn volgens Aegon “hot and happening” maar de echte vragen waar je als consument antwoord op wil hebben worden niet beantwoord.

Richard Buijs, verzekeringsspecialist bij Aegon geeft een aantal tips waar je als eigenaar van een e-step eigenlijk helemaal niks aan hebt. Zo lezen we in het blog dat Aegon e-steps verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) die maximaal 16 kilometer per uur kunnen gaan. Veel heb je daar niet aan want vrijwel alle e-steps van nu die je op elke straathoek ziet rijden en in Nederland kan kopen gaan harder dan 16 KM/u.

We lezen ook dat als je je eigen e-step in het buitenland wil gebruiken het belangrijk is om de wetten van het desbetreffende land te controleren. Dat je als Nederlander niet verzekerd bent op een e-step in het buitenland lezen we nergens in het blog. Aegon noemt als voorbeeld België en geeft aan dat het daar niet verplicht is om je te verzekeren.

Klanten van verzekeraars als Aegon willen hun Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) zoals de e-step graag laten verzekeren in het buitenland maar er is geen één verzekeraar in Nederland die dat dekt. Het zou fijn zijn als Aegon dat eens zou regelen en daar dan een blogje over zou schrijven.

Tot slot zou het Aegon sieren om hun klanten erop te wijzen dat de e-steps die je nu op elke straathoek kan kopen en ziet rondrijden tot tenminste 2024 illegaal zijn en dus ook niet te verzekeren zijn. Daar hebben mensen wat aan.

Rij je met de step zo’n 10 kilometer per uur? En rij je iemand aan of bots je tegen iets aan waardoor schade ontstaat? Dan kan je een beroep doen op de aansprakelijkheidsverzekering.

Dit bericht wekt de indruk dat je met een e-step de weg op mag als je niet harder dan 16 KM/u gaat en dat is dus helaas niet zo. Bij het blog bericht van Aegon staat ook een foto van een e-step die harder kan dan 16 KM/u en dat maakt zo’n bericht voor consumenten nog verwarrender dan het al is.

Aegon verzekerd e-step die niet harder dan 16 KM/u kan rijden

14 REACTIES

  1. Goed dat jullie dit soort berichten debunken. Ik had het ook gelezen en ik kreeg ook de indruk dat het legaal is als je niet harder gaat rijden dan 16 kilometer per uur. Je mag volgens mij alleen de weg op met een e-step op als RDW het heeft aangewezen als bijzondere bromfiets en dan ben je verzekerd via een WAM verzekering. Misleidend dit bericht van Aegon.

  2. De Segway op de foto bij het bericht van Aegon kan een topsnelheid halen van 25 km/u. Dat is dus 9 km/u te hard en die kan je helaas ook niet verzekeren via een WAM verzekering want hij is niet goedgekeurd als bijzondere bromfiets. Heb even gezocht naar e-steps die maximaal 15 KM/u kunnen (kinderspeelgoed) maar ook die neemt de politie in beslag omdat ze niet zijn toegestaan op de openbare weg.

  3. In het bericht van Aegon had moeten staan een maximale constructiesnelheid van van 16 km/u. Ik dacht ook meteen dat ik mijn e-step nu eindelijk kon verzekeren. Ik denk dat ik het ook ga doen en als de politie mij staande gaat houden verwijs ik gewoon naar het Aegon bericht. Nee hoor agent ik ga nooit hardsr dan 16 km/u.

  4. In de polis van Aegon (aansprakelijkheidsverzekering) lees ik het volgende:

    • veroorzaakt door maaimachines met een motor en (kinder)speelgoed;
    • De maaimachine en het (kinder)speelgoed mogen niet harder kunnen rijden dan 16 km per uur.

    De verzekeraar stelt de e-step gelijk aan speelgoed. Een e-step is geen speelgoed.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...