SAE International is een organisatie die met ingenieurs uit de  lucht- en ruimtevaart en de automobielindustrie normeringen opstelt voor autonome voertuigen. Vorige week verscheen het eerste classificatiesysteem voor voertuigen in de categorie micromobiliteit. Bij ons beter bekend als PLEV’s of kleine elektrische voertuigen.

Je moet dan vooral denken aan termen als scooter. Bij ons bekend als een brommer maar in het Engels heeft het meerdere betekenissen zoals autoped, e-step, scooter en kleine motoren zoals een Vespa.

De deelsteps die Lime en Bird verhuren noemen ze ook scooters dus best verwarrend. Om een lang verhaal kort te maken. PLEV’s heten nu volgens de SAE J3194 norm Powered Micromobility Vehicles.

Daarin heb je verschillende categorieën zoals een een elektrisch slatebord die nu powered non self balancing board heet. Een Onewheel is een Powered Self Balancing Board en een e-step heet een powered standing scooter.

Naast de benamingen zijn er ook categorieën met gewicht, snelheid, afmetingen en energiebron. Een PLEV weegt maximaal 35 kilo volgens onze positionpaper. De SAE J3194 norm heeft een Ultra lightweight categorie to 23KG en een lightweight categorie tot 45KG. Qua snelheid is het ook verwarrend want daar is de SP2 norm waar PLEV’s onder zouden moeten vallen 32KM.

Wij dachten dat PLEV al ingewikkeld was qua benaming maar het kan blijkbaar nog erger en dat is ook van toepassing op de normen voor snelheden, gewicht en afmetingen. Het kan echt veel eenvoudiger en daarom is het goed dat de SAE vooral een Amerikaanse norm is die we in Europa hopelijk niet gaan overnemen.


 

✍ Ondersteun #legaalrijden en teken onze petitie.