Ga toch lopen of fietsen, dat is veel beter dan een PLEV. Dit argument horen we vaak maar als we dan vertellen dat een PLEV in veel gevallen een auto vervangt is het stil. Zeg maar 271g c02 per kilometer versus 2,2g c02. Feit is dat een ritje met een elektrisch skateboard, e-step, deelstep of een eenwieler zoals een Onewheel over dezelfde afstand 97% minder vervuilend is dan een auto.

Lopen is inderdaad schoner dan een PLEV maar als je gaat fietsen is de CO2-voetafdruk van een fiets hoger dan die van een elektrisch skateboard. Hieronder de C02 per kilometer:

  • Segway Ninebot – 3,3gr co2
  • Elektrisch skateboard 2,2g c02
  • auto 271g c02
  • elektrische auto 36g co2
  • Fiets 3,85g co2 *

Volgens berekeningen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is het op een fiets 21g co2 per kilometer. Die berekening heeft vermoedelijk te maken met wat de gemiddelde Nederlander eet. Om te kunnen fietsen verbrand je energie. Via een berekening kom je dan op kcal/km en kan je de CO2/km berekenen. Op een fiets is het dan 21g co2 per KM en op een PLEV volgens onze berekeningen gemiddeld 18 c02 per KM. Maar wat maakt het uit, een fiets is groen en een PLEV ook, daar gaat het om.

Nadeel van een PLEV is dan weer dat er een accu in zit krijgen we dan nog vaak te horen. Diezelfde mensen die dat zeggen gebruiken zelf een i of een smartphone. Zo’n accu kan je net zo goed recyclen als een accu uit een PLEV en die is net zo belastend voor het milieu als een accu in een telefoon.

Tot slot rij je met een PLEV 22% sneller van A naar B dan een fiets. Voor de last mile is een PLEV in combinatie met OV vaak ook veel handiger dan een (huur)fiets.


 

✍ Ondersteun #legaalrijden en teken onze petitie.