Het leek ons in eerste instantie slim om de PLEV petitie met inmiddels bijna 21.000 handtekeningen deze maand aan te bieden in de Tweede Kamer. Maar bij nader inzien houden we hem nog even aan. Dat komt vooral omdat er met het nieuwe LEV-kader eigenlijk nog steeds helemaal niks geregeld is. E-steps die je op elke straathoek of via een retailers koopt zullen vanaf 2023 nog steeds nog net zo illegaal zijn als nu en voor de LEVs zonder stuur gaat het ministerie nog onderzoeken of er een 1c categorie moet komen.
We zien de petitie als een drukmiddel en zijn er van overtuigd dat we het aantal handtekeningen met wat hulp nog best wel kunnen verdubbelen. De discussie over LEVs komt eigenlijk nu pas goed op gang en ook dat is positief voor de petitie om lichte elektrische voertuigen te legaliseren.
Naar aanloop van het commissiedebat in de Tweede Kamer over LEVs groeit ook de vraag naar een nieuwe Legaalrijden demonstratie. We krijgen daar veel vragen over. Onze Legaalrijden demonstratie in Den Haag in 2020 met 200 deelnemers was een succes ondanks het noodweer. Zo’n demonstratie zouden we graag nog een keer houden en hopelijk zijn de weergoden ons ditmaal wel goed gezind.
De meest logische datum is zaterdag 27 november, dat is de week voor het commissiedebat over het LEV-kader in De Tweede Kamer. Den Haag was in 2020 zeer gastvrij dus we hebben zojuist een aanvraag ingediend bij de gemeente om op zaterdag 27 november weer een demonstratie te houden. Binnenkort meer.
svp deze keer niet oproep of discussie tot helmplicht starten. dat is een verkeerd signaal… thx
Nee hoor. Gewoon iedereen helm op en laten zien dat wij juist voor innovatie en veiligheid staan
We hebben bij voorgaande demonstraties ook altijd aan helmplicht gedaan. Daarbij wil je niet dat er net een week voor het debat iemand op zijn hoofd valt bij zo’n demonstratie. In Duitsland doen ze het ook dus heel gek is het niet. Veiligheid voor alles.
Dat lev kader is toch sowieso niet geldig omdat dat tegen de EU wet ingaat? Ik heb LEVA-EU is een mail gestuurd over de illegale praktijken ivm eigen keuringen en legaal houden van alle soorten LEV’s hier in NL. Ben benieuwd wat hun antwoord is.
*illegaal houden van alle soorten LEV’s
Lidstaten mogen hun eigen regeltjes maken. Kijk maar naar Polen. Wij doen dat ook in Nederland met het LEV-kader maar daar hoor je dan weer niemand over. LEVA-EU heeft een maas in de wet gevonden maar mijn LEV kan nog steeds op elke straathoek afgepakt worden door de politie.
Er is een motie aangenomen paar weken terug die eu wetgeving boven nationale plaatst
Is het toevallig deze motie? Er is blijkbaar wel een Kamermeerderheid voor EU wetgeving maar de motie is andersom opgesteld.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2021Z17789&did=2021D38268
Het is inderdaad die motie ja, andersom opgesteld dus maar hopelijk wordt de link tussen deze motie en de EU regelgeving wel gemaakt in het debat 2 december. Dan kan er niet meer.omheen gedraaid worden
Dat EU-wetgeving voorrang heeft op nationaal recht is een van de kernbeginselen van het EU-recht. Daar horen geen moties voor nodig te zijn.
Ik ben recentelijk aangehouden, en ik ga de EU wetgeving gebruiken om bezwaar aan te tekenen als ik een boete ga krijgen
We zijn zeer benieuwd naar de uitspraak van de rechter. Hou ons op de hoogte.
Dat zal ik zeker doen 👍
27 november hou ik alvast vrij!
Goed om te demonstreren, er gaat helemaal niks veranderen. Mobiliteit is de ruimte en de vrijheid voor elk individu om zich te verplaatsen. Behalve als je in Nederland woont. Daar bepaald de overheid op wat voor LEV je mag rondrijden.