Deelstep leveranciers creëren beeld in de media dat e-step gevaarlijker is dan deelstep

Bird, Bolt, Dott, Lime, Tier en Voi, leveranciers van deelsteps die samenwerken onder de naam Micro-Mobility for Europe (MMfE) beweren dat de ongevallen met deelsteps in Europa de afgelopen twee jaar gedaald zijn met 60%. Dott beweert zelfs dat ongevallen met privé e-steps in Engeland een twee keer zo hoog risico hebben ten aanzien van deelsteps.

Private e-scooter incidents have a twice as high fatality risk, according to MMfE. In the UK for instance, private e-scooters are reported to be involved in 82% of all e-scooter casualty collisions.

Dat kunnen ze wel beweren maar er zijn in Engeland op dit moment 20.500 deelsteps in de vorm van een pilot en meer dan 1 miljoen privé e-steps. Dat er dan meer ongelukken gebeuren bij persoonlijk gebruik (owned) van e-steps lijkt ons helder. 

Micro-Mobility for Europe (MMfE) zegt tegen de media dat 82% van de e-step ongevallen in het VK een privé e-step betreft. Dat er 20.500 deelsteps zijn versus 1 miljoen (owned) privé  e-step gebruikers verzwijgen ze. 

Als we verder even inzoomen op de feiten met gegevens van de Engelse overheid blijkt al gauw dat de ongevallen met deelsteps in Engeland hoger zijn bij privé gebruik.

Deelstep leveranciers creëren beeld in de media dat e-step gevaarlijker is dan deelstepIn een aantal gebieden waar in 2021 testen met deelsteps hebben plaatsgevonden, heeft de politie bij ongevallen onderscheid gemaakt tussen deelsteps en privé e-steps. De bovenstaande tabel laat zien dat er meer ongelukken zijn geregistreerd met deelsteps 116 privé versus 127 bij deelsteps. waarbij we graag willen benadrukken dat deelsteps in deze gebieden ook nog eens in de minderheid waren ten opzichte van privé e-steps. Daarbij ook de aantekening dat de Metropolitan police in bepaalde gebieden geen onderscheid heeft gemaak tussen owned en deelsteps maar het laat wel zien dat de leveranciers van deelsteps leugens verkopen.

Het is dezelfde deelstep coalitie die ervoor heeft gezorgd dat de e-step het predikaat gevaarlijk heeft gekregen. De meeste ongevallen vonden de afgelopen jaren plaats door en met deelsteps. Ze zorgen niet alleen voor ongelukken maar ook voor overlast. Veel Europese steden waaronder Parijs en Brussel zijn de deelsteps inmiddels meer dan zat en willen ze verbieden. 

De leveranciers van deelsteps grijpen dat nu aan om persoonlijk gebruik van e-steps in de media te framen als gevaarlijk door het ware verhaal te verzwijgen. 

De meeste e-step ongevallen in o.a. Frankrijk, Duitsland en België zijn de afgelopen jaren veroorzaakt door deelsteps. Door te goochelen met cijfers zijn die ongevallen op het moment dat wereldsteden deelsteps dreigen te verbannen ineens 60% gedaald? Trap er niet in. 

Deelsteps geven in alle Europese steden overlast en ongevallen en daarbij heb je er als land helemaal niks aan want de opbrengsten van de verhuur van deelsteps verdwijnen allemaal naar het buitenland. Zelfs bij bedrijven die zich voordoen als Nederlands.  

Foto bron: commissie i&W

3 REACTIES

  1. Ik woon in Parijs en daar zeggen de leveranciers van deelsteps op dit moment dat als ze de deelsteps gaan verbieden het aantal ongevallen zal verschuiven naar privé gebruik. Dat is natuurlijk onzin want een privé e-step is goedkoper dan een deelstep. De meeste mensen die een e-step gebruiken hebben er waarschijnlijk al een.

  2. Ik kom regelmatig in Polen en daar zie je ze heel veel in de grote steden, ze rijden op de stoep of op de straat en in winkelcentra’s. Als ze op de plaats van bestemming zijn dan laten ze hem staan of liggen. Het lijkt mij voor slechtziende best gevaarlijk want ze staan vaak midden op het trottoir.Ik hoop niet dat hier ook zoiets komt, mensen met een eigen step zijn toch zuiniger en zetten de step niet midden op de stoep.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...