Demonstratie LegaalRijden | UITGESTELD WEGENS CORONA VIRUS

Deze pagina wordt constant bijgewerkt met nieuwe informatie.
Laatste update: 23 maart 21:19

UPDATE:
We stellen de demonstratie voorlopig uit en als we een nieuwe datum hebben melden we dat natuurlijk hier.

In het kort

Tijdens de demonstratie rijden we om 10:30 een route van 12,5km door centrum van Amsterdam met Licht Elektrische Voertuigen.
Deelname is gratis, helm verplicht. Aanmelden kan via Facebook Event door jezelf op aanwezig te zetten. Communicatie via Facebook event en Whatsapp groep. De politie rijd mee ter begeleiding en veiligheid van ons en het overig verkeer.

Waarom deze demonstratie

Nederland is een van de laatste landen waar LEV voertuigen illegaal zijn. De politiek weet vaak niet eens van het bestaan van deze voertuigen af, waardoor wetgeving nog langer op zich laat wachten. En mocht het onderwerp wel ten sprake komen, dan gaat het alleen over deelstepjes. Wij zetten ons in voor de gebruiker, de volwassen werknemer die sneller op zijn werk wil zijn en investeert in een voertuig van soms wel €2000. We hebben het niet over hoverboard speelgoed voor kinderen.

Het gebruik van een LEV levert je momenteel een boete op tussen de €200 tot 400 euro en inbeslagname van het voertuig. De demonstratie is een noodkreet richting landelijke politiek, gemeentes en verzekeraars dat de gebruikers niet langer willen wachten op traag beleid, bureaucratische keuringen en regelgeving die gebruik in de praktijk onmogelijk maakt. Het ministerie van verkeer en waterstaat is in februari 2020 nog steeds in de fase van een vooronderzoek terwijl dit in de rest van Europa en Amerika al lang geregeld is. Hoe kan dit?

Een LEV is een volwaardig alternatief voor een fiets en neemt nauwelijks ruimte in het OV in en er is geen stalling nodig. In dichtslibbende steden met tweemaal daagse verkeersinfarcten zijn PLEV’s een goed alternatief om de verkeerschaos te ontlasten. Een PLEV is ook te gebruiken als alternatief voor OV. Als je uit de trein komt en dan nog een kwartier op de bus of tram moet wachten bijvoorbeeld.

Wij demonstreren 18 April voor wetgeving.
Wij willen ook in Nederland veilig en verzekerd gebruik kunnen maken van onze voertuigen.

Wat willen wij?
• De mogelijkheid om licht elektrische vervoer te verzekeren.
• Licht elektrisch vervoer toestaan op het fietspad tot 25 km/u.
• Verplichting van de winkel de consument goed te informeren.
• Geen typegoedkeuring, rijbewijs of kentekenplicht.
• Helmplicht bij licht elektrische voertuigen.
• Een minimum leeftijd vanaf 16 jaar.

Regels

Omdat we met een grote groep door het centrum van Amsterdam gaan rijden hebben we een paar regels om de veiligheid te waarborgen.

  • Gebruik je LEV voertuig niet voor of na de demonstratie, je riskeert boetes en inbeslagname.
  • Een helm is tijdens de demonstratie verplicht voor elk voertuig.
  • Baldadig, te snel of gevaarlijk rijgedrag wordt niet getolereerd.
  • Een teamcaptain rijdt voorop en bepaald de snelheid en route.
  • Je bent verantwoordelijk voor je eigen veiligheid.
  • Je volgt instructies op van Teamcaptains en Politie.
  • Wijk niet af van de route.

Communicatie

We communiceren updates in aanloop naar de demonstratie via deze pagina, het Facebook event en onze Whatsapp groep. Tijdens de demonstratie verloopt de communicatie via teamcaptains.

Side events

De demonstratie trekt veel gebruikers uit heel Nederland en zelfs het buitenland. Daarom kijken we naar leuke opties voor na de demonstratie om de lange reis te belonen. Mocht het weer meezitten zullen we een barbecue organiseren in samenwerking met Fatdaddy.  Daarnaast is esk8.eu aan het kijken voor het afhuren van een kartbaan. Benieuwd wat je kunt verwachten? Bekijk hier een fotogallerij met een impressie van de 2018 demonstratie in Berlijn.

18 April
10:30 Verzamelen op De Ruijterkade
11:00 Start route
11:25 Hergroeperen op Vijzelgracht
11:35 Hervatten route
12:00 Einde op De Ruijterkade

14:00 Barbeque Fatdaddy bij Looiedet.

18 of 19 April
Nog niet bevestigd, mogelijk afgehuurde kartbaan via esk8.eu

Teamcaptains

Om deze demonstratie goed te laten verlopen hebben we Teamcaptains. Deze rijden verspreid door de groep en zijn te herkennen aan de gele hesjes. Mocht je van de groep afgebroken worden door een rood stoplicht, kun je met een van de teamcaptain je weg vervolgen. Luister altijd naar de instructies van de Teamcaptains.

Route

We rijden een afstand van 12,5KM. Het grootste deel van de route vind plaats op het fietspad, met een stuk rijbaan op het eind van de route, Haarlemmerdijk. We vermijden zo veel mogelijk tramrails, stoplichten en drukke toeristische oversteekplaatsen zodat ook minder ervaren bestuurders met vol vertrouwen kunnen participeren. Vrijwel de gehele route is glad asfalt.

De route start op loopafstand van Amsterdam Centraal, op De Ruijterkade. Hier verzamelen we 10:30 en volgt er nog een korte instructie. Navigeer via Google Maps naar Aidsmonument Amsterdam.

Op de helft van de route, bij de Vijzelgracht, houden we een korte pauze. Dankzij deze pauze kunnen achterlopers ons inhalen zodat de groep compact blijft en is er een persmoment mogelijk om deelnemers te interviewen over het gebruik van LEV’s.

Hierna vervolgen we de route richting het startpunt op De Ruijterkade,

Bekijk de route op Google Maps (niet geschikt voor mobiel) of via de afbeelding hieronder.

Demonstratie LegaalRijden | UITGESTELD WEGENS CORONA VIRUS

Contact organisatie

De demonstratie is een initiatief van LegaalRijden. Vragen, opmerkingen of feedback? Laat een reactie achter onder dit bericht, stel je vraag in het Facebook evenement of neem contact op via [email protected].

9 REACTIES

    • Hi Alex, de snorscooter en de (elektrische) fiets zijn twee voorbeelden waarbij de bestuurder zit en niet afhankelijk is van balans. Daarnaast is de manier van vallen anders bij diverse soorten LEV’s. Als je deze voertuigen veilig de weg op wilt hebben is een helm een must, zeker in de beginfase.

      • Daar denken ze in Duitsland, waar steden vol staan met elektrische steps nochtans anders over en zijn er daar al veel zwaargewond of overleden aan het niet dragen van een helmpje?

        Dat je het gebruikers aanraad is een ding, maar om de overheid te vragen om dat te verplichten… 👎

    • Hi Joost, kinderen op een balans voertuig met 25 k/m door een drukke binnenstad? Dat gaat niet goed. Wij zijn het ook niet eens met de wetgeving dat ebikes geen strengere leeftijdseisen hebben. Wij hebben in korte tijd een aantal zeer lelijke ongelukken met kinderen op ebikes moeten meemaken.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...