Read this post in:
🇬🇧English🇩🇪German🇫🇷 French

De burgemeester van Den Haag heeft toestemming gegeven aan Legaalrijden voor een demonstratie op zaterdag 22 augustus. De eerste demonstratie vóór legalisatie van emobiliteit in Nederland. Corona is er nog steeds en dus houden we ons aan de RIVM richtlijnen waarbij 1,5 meter afstand ten alle tijden de basisregel is.

Aanmelden
We zien aan de aantallen dat dit de grootste demonstratie voor legalisatie van LEV’s in Europa kan worden. Door de corona crisis is het essentieel dat we een goede inschatting kunnen maken van het aantal aanwezigen.  Deelname is gratis maar enige eis is dat iedereen zich moet aanmelden via ons Facebook Event of als je dat niet gebruikt via een berichtje naar [email protected]

Facebook EventTeken de petitie

Tekst gaat door onder foto.

LegaalRijden Demonstratie zaterdag 22 augustus in Den Haag

Zaterdag 22 Augustus

Zaterdag 22 augustus verzamelen we vanaf 10:30 uur op de Laan van Reagan en Gorbatsjov, op loopafstand van Den Haag centraal. Om 11:30 uur starten we met de group ride richting Scheveningen. In Scheveningen houden we een korte stop voor achterblijvers, om vervolgens terug te rijden naar het centrum van Den Haag. De lengte van de route is 11 kilometer zodat LEV gebruikers met een kleiner bereik ook kunnen deelnemen. Eindpunt is het Buitenhof. Daar is ook ruimte voor eventueel media momenten en een 1,5 meter groepsfoto. De demonstratie verplaatst zich ten alle tijden over het fietspad.

Benieuwd wat je kunt verwachten? Bekijk hier een fotogallerij met een impressie van de demonstratie in Berlijn 2018.

10:30 Verzamelplaats Laan van Reagan en Gorbatsjov
11:30 Vertrek groupride.
12:10 Aankomst Hofplaats

Regels:

  • Het gebruik van je licht elektrische voertuig is alleen toegestaan tijdens de demonstratie ride.
  • Gebruik je voertuig alleen tijdens de route, en niet voor of na de demonstratie.
  • Je dient een geldige WAM verzekering te hebben voor een personenauto of scooter om legaal mee te rijden. Zoniet kun je aanhaken bij het Buitenhof.
  • Houd ten alle tijden 1,5 meter afstand van elkaar.
  • Een helm is verplicht voor alle deelnemers.
  • Er rijden teamcaptains in oranje hesjes en politie mee, luister naar hen.
  • Baldadig, te snel of gevaarlijk rijgedrag wordt niet getolereerd.
  • Een teamcaptain rijdt voorop en bepaalt de snelheid en route.
  • Je bent verantwoordelijk voor je eigen veiligheid.

#legaalrijden

Heb je een elektrische step, onewheel, euc of elektrisch skateboard? Rij mee met de demonstratie op zaterdag 22 Augustus in Den Haag! Klik om te Tweeten

 

Nederland LOOPT achter! Laat ons legaal het fietspad op | LegaalRijden.nl

Nederland Loopt Achter!

Dankzij vooruitgangen in techniek is er een reeks aan nieuwe voertuigen ontstaan genaamd LEV’s, Licht Elektrische Voertuigen. Zoals de elektrische step, elektrisch skateboard, Onewheel en Monowheel. Deze elektrische voertuigen zijn geen kinderspeelgoed zoals een Hoverboard, maar gericht op de volwassen forens en bieden serieuze voordelen zoals zeer laag energieverbruik, geen uitstootgassen, lage aanschafkosten en vooral: snellere reistijden.

Nu rijden er veel (onverzekerd) rond en riskeren een boete en/of inbeslagname. Legalisering laat al jaren op zich wachten. Het ministerie heeft onderzoeksbureaus ingehuurd die rapporten hebben opgesteld over LEV’s met achterhaalde en misleidende informatie. Zelfs door het TNO. LEV gebruikers zijn in deze rapporten niet of nauwelijks gehoord en worden genegeerd. Tweede Kamerleden krijgen rapporten te zien waarin geen LEV gebruikers worden afgebeeld maar kinderen met kinderspeelgoed zoals hoverboards van €200. Hoverboards waarvan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit in 2018 al het advies gaf om ze uit de handel te nemen omdat ze brandgevaarlijk zijn.

Nederland is ook vrijwel het enige land wat neigt naar keuringen, kentekens en losse verzekeringen. Het lijkt wel of de komst van dit soort voertuigen de RDW en de verzekeraars aan het werk moet houden. In België is het – anders dan in Nederland – sinds oktober 2016 expliciet toegestaan om met deze voertuigen op de openbare weg te rijden en ben je ongeacht het voertuig automatisch verzekerd via je aansprakelijkheidsverzekering. We noemen dit het Belgische model. Het is het minst omslachtig en werkt prima bij onze zuiderburen. Daarbij is er ook nog zoiets als een gelijkheidsbeginsel, iemand op een fiets of een e-bike mag in Nederland gewoon onverzekerd rondrijden. Waarom moeten LEV gebruikers aan zoveel eisen voldoen? Niemand snapt het, ook niet omdat er aantoonbaar veel minder ongevallen zijn onder LEV gebruikers (nihil) dan onder fietsers.

Wat willen wij?

  • De mogelijkheid om licht elektrisch vervoer via een AVP te verzekeren.
  • Licht elektrisch vervoer toestaan op het fietspad, met een maximum snelheid van 25 km/u. Net zoals de fiets of de e-bike
  • Geen typegoedkeuring, of kenteken plicht. Er zijn zoveel soorten voertuigen, dat de RDW dit in de praktijk niet aan kan qua kennis en mankracht.
  • Een minimum leeftijd vanaf 16 jaar i.v.m. verkeersinzicht en aansprakelijkheid.
  • Helmplicht bij licht elektrische voertuigen: afhankelijk van de learning curve. Niet voor een elektrische step, wel voor balansvoertuigen zoals elektrisch skateboard en eenwielers zoals de Onewheel.
  • Verplichting vanuit de winkels (retail) om de consument goed te informeren.

Over Ons

LegaalRijden.nl vertegenwoordigt de gebruikers en discussieert met politieke partijen, het ministerie van I&W, verzekeraars en nieuwsorganisaties over de pijnpunten en mogelijke oplossingen met betrekking tot legalisatie van Persoonlijke Lichte Elektrische Voertuigen die we zelf liever elektrische verplaatsingsvoorwerpen noemen.

LegaalRijden Demonstratie zaterdag 22 augustus in Den Haag