Directeur RDW geeft bij BNR aan dat OWNED beter is dan strooisteps

Jantina Woudstra, algemeen directeur van de RDW was deze week te gast bij Meindert en Noud van BNR Mobility. Ter sprake kwam ook de elektrische step waar je in Nederland nog steeds niet mee de weg op mag. Volgens Woudstra hebben andere landen er ook wel last van en heeft de RDW ze van de openbare wegen geweerd. Ze vertelde dat je ze in Brussel, Rome, Barcelona of Berlijn overal op de hoek van de straat ziet liggen.

BNR gaf aan dat het weren van de weg in Nederland niet echt gebeurd. Er schijnt volgens BNR geen politie agent te zijn die er op handhaaft. Volgens de directeur van de RDW zijn die er wel en zijn er in de maatschappij mensen die zouden willen dat er meer op gehandhaafd zou moeten worden. Wie die mensen dan zijn bleef onduidelijk in het gesprek.

BNR gag aan dat de legalisering van LEVs nu wel heel erg lang duurt en dat wij eigenlijk laatste zijn in Europa. Volgens Woudstra zijn wij zeker niet de laatste. Ze haalt als voorbeeld een bezoek aan Rome aan waar ze zelf een keer op een deelstep heeft gereden. Dat was best eng omdat er geen aparte rijstroken waren voor de e-step en ze had blijkbaar ook best graag een helm op gehad. Volgens Woudstra worden worden deelsteps in het buitenland als onkruid gezien, ze worden overal achtergelaten en in slootjes gedumpt. Er is weinig eigenaarschap voor veel schade en ongelukken. Volgens haar kijken juist deze steden naar Nederland omdat wij deze problemen niet hebben. Ze vragen zich af hoe wij dat in Nederland hebben gedaan. Tsja….

Ze geeft vervolgens aan dat als een voertuig van jezelf is met een kenteken dit soort problemen minder voorkomen. BNR vroeg ook naar de eisen voor de toelating van een e-step zoals een spiegel, remlicht, richtingaanwijzers. Woudstra denkt niet dat de RDW zover zal gaan. Ze wil niet gaan remmen in de specificaties, ze wil juist innovatie stimuleren. Ze gelooft ook dat dit deel zal convergeren in een aantal modaliteiten (vervoermiddelen) die echt lange termijn zijn en of er wel of niet een spiegeltje aanzit, de tijd zal het leren.

De enorme variatie die we nu hebben zal zich uitkristalliseren over tijd en dat je dat je nu niet moet remmen maar juist even moet stimuleren om te zorgen dat we innovaties krijgen die een aanvulling zijn op een duurzaam klimaat. Want je wil straks auto’s weren uit een stad en dan wil je daarvoor een alternatief bieden. De e-step zou een alternatief kunnen zijn.

BNR vroeg wanneer ze duidelijkheid verwacht wanneer de e-step de weg op mag. Volgens Woudstra gaan het niet alleen over een spiegeltje maar ook over de plek op de weg, wel of niet een helm op, wel of niet een kenteken, welke snelheid, het handhaven en er komt nog veel meer bij kijken. Er zitten veel partijen aan tafel en je kan het maar een keer goed doen en ze wil niet eindigen als een Barcelona of Rome waar die dingen overal op de hoek van de straat liggen. De diversiteit aan mobiliteit is erg groot en ze wil liever geen maatwerk per voertuig want dat gaat alleen maar groeien.

Het is in ieder geval fijn dat de directeur van de RDW aangeeft dat er bij persoonlijk gebruik van LEVs (OWNED) weinig overlast valt te verwachten. Waarom ze in het gesprek met BNR dan steeds terugvalt op deelsteps begrijpen we niet helemaal. Dat andere landen Nederland als voorbeeld zien omdat wij nog geen LEVs hebben toelaten is natuurlijk onzin. Nederland heeft de beste infrastructuur van Europa om LEVs toe te laten. Dat is niet iets wat wij hebben bedacht maar dat horen we keer op keer van andere LEV gebruikers uit Europese landen die we hier op bezoek hebben gehad. Woudstra wil blijkbaar innovaties stimuleren en niet remmen. Helaas staat minister Harbers nog wel vol op de rem want hij verwacht het LEV-kader niet voor 2025.

Vanaf 12’20” kan je het interview van BNR Mobility met Jantina Woudstra van de RDW hier terugluisteren.

Foto: RDW via Twitter

10 REACTIES

  1. Het is natuurlijk gewoon handel voor de RDW. Die jongens van BNR hadden haar moeten vragen waarom Nederland het enige land in Europa is waar LEVs gekeurd moeten worden. Ze laat wel doorschemeren in het interview dat kentekens op LEVs nog geen voldongen feit is. Had ook wel de vraag verwacht wat er mis is met zelfregulering. De ANWB met 5 miljoen leden was daar ook voor. Dat is blijkbaar iedereen vergeten?

  2. Nederland moet als EU lidstaat eens goed op de vingers getikt worden voor het verbieden van licht elektrische voertuigen op de openbare weg!

    Dit is namelijk in strijd met de EU wetgeving!

    Het is illegaal om e-(vracht)fietsen, e-scooters en zelfbalancerende voertuigen, die voldoen aan de Europese Machine-, EMC- en RoHS-richtlijnen, te onderwerpen aan aanvullende nationale technische vereisten (RDW keuring).

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...