Online discussie over toelatingskader voor LEV’s

Vanmiddag was er weer een online gesprek met het ministerie van I&W en andere deelnemers zoals VVN, ANWB, RDW, GNMI, CROW, SWOV, TU Delft, gemeente Amsterdam e.a. Op tafel lagen opnieuw een aantal vraagstukken voor het Nationale Toelatingskader voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV’s).

We kunnen niet teveel op de inhoud ingaan maar we hebben wel aangegeven dat het vreemd is om vast te houden aan (Europese) keuringen als er nu al in de lidstaten duizenden LEV’s ongekeurd rondrijden. Je kan een deel van die voertuigen moeilijk ineens van de weg halen als het kader over een paar jaar ingaat.

De discussie ging ook over de categorie waar onze LEV’s in moeten vallen. Op de indeling stonden zowel een monowheel als een e-skateboard genoemd. Daar kan je niks aan afleiden maar het geeft aan dat we op de kaart van het PLEV landschap staan. Geen rijbewijs eis, geen WA-verzekering maar AVP, maximaal gewicht en qua regels gelijkstellen aan een e-bike.

Voor de zomer gaat het Nationale Toelatingskader voor LEV’s naar de Tweede Kamer. De verwachting is dat de Kamer er nog voor het zomerreces over gaat vergaderen. Voor die tijd is er op 28 mei ook nog een algemeen overleg in de Tweede Kamer. Later meer dus. Op de foto Hector en Peter. Niet op de foto maar wel meeluisterend via WhatsApp Nelson en Tijl van het Legaalrijden team.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...