Uit onderzoek van het CBS blijkt dat vooral 70-plussers betrokken raken bij ongevallen met een e-bike. Niet zo vreemd want op hun vorige fiets haalden ze vermoedelijk snelheden van 12 kilometer per uur en nu gaat het ineens twee keer zo hard. Volgens de Fietsersbond komt dat omdat ze meer kilometers afleggen en omdat ze harder gaan. Fietsers met anticiperend rijgedrag kan je prima 25 km/u laten rijden maar als je, je hele leven gemiddeld 12 km/u hebt gereden en dan ineens 2x zo snel is vragen om ellende.

Van alle fietsdoden was vorig jaar 59% 70 jaar of ouder(119). Onder jongeren tot 30 jaar (25) nam dat aantal juist af en ook die gebruiken volop e-bikes. Jongeren tot 30 jaar kwamen 64% minder om vorig jaar. In de leeftijd van 30 tot 50 jaar (18) vallen de minste slachtoffers. In de leeftijd van 50 tot 70 jaar waren er 41 slachtoffers te betreuren.

De meeste fietsongevallen zijn eenzijdig en worden veroorzaakt door het eigen fietsgedrag. Het ligt ook niet aan de fietsinfrastructuur want die is in Nederland perfect. Je ziet vaak ook dat mede weggebruikers de fietssnelheid van e-bikes verkeerd inschatten, als je daar niet op anticipeert gaat het al snel fout.

Het CBS meet de dodelijke ongevallen van Lichte Elektrische Voertuigen zoals elektrische skateboards, eenwielers zoals de Onewheel en e-steps niet omdat ze verboden zijn. Wij houden dat wel bij en het aantal was in 2019: 0. Daarnaast zijn het aantal ongevallen in Nederland maar ook bij onze achterban in Europa nihil. In België viel vorig jaar een man met zijn e-step en raakte met zijn hoofd een stoeprand. Doordat hij geen helm droeg is de val fataal geworden. Een Engelsman verongelukte op een elektrisch skateboard omdat hij dronken was en ook geen helm droeg. In Parijs kwam vorig jaar ook een e-step gebruiker om het leven omdat hij geen voorrang verleende aan een busje dat van rechts kwam.

Het geeft aan dat het gebruik van Lichte Elektrische Voertuigen veel veiliger is dan men in Den Haag denkt. Volgens ons komt dat omdat LEV gebruikers weten dat ze kwetsbaar zijn in het verkeer en daarom nemen ze veel socialer en anticiperend deel aan het verkeer dan andere weggebruikers waar de overheid zich veel meer zorgen over zou moeten maken.