Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het aantal verkeersslachtoffers in Nederland weer is toegenomen. In 2018 lanceerde het kabinet het Strategisch Plan Verkeersveiligheid met het streven om in 2030 slechts 0 verkeersdoden te hebben in Nederland.
Ambitieus maar niet heel realistisch en met een toenemend aantal oudere kamikaze fietsers op e-bikes zonder helm gaat dat natuurlijk nooit lukken. Dat blijkt ook weer uit de jaarlijkse cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over verkeersongevallen in Nederland.
De toename van het aantal ongevallen is het sterkst onder fietsers van 75 jaar en ouder. In totaal kwamen er 291 fietsers om het leven. Dat zijn er 84 meer dan in 2021. Er is ook een toename (1/3 van alle dodelijke ongevallen) onder gebruikers van de e-bike te zien. Niet heel vreemd want de e-bike is zeer populair.
Cijfers van VeiligheidNL laten zien dat in 2022 88.000 fietsers op de spoedeisende hulp in ziekenhuizen werden behandeld, waarvan 57.000 met ernstig letsel. Ongeveer een kwart van deze slachtoffers liep bij het ongeluk hersenletsel op. Wij gaan er niet over maar zouden het niet heel vreemd vinden als er een helmplicht zou komen voor ouderen op e-bikes boven de 50 jaar. In deze leeftijdscategorie vallen de meeste slachtoffers. We schreven eerder al dat de zorgkosten van fietsers in Nederland een half miljard euro per jaar naderen. De zorgkosten van LEV gebruikers zijn nihil. Dat blijkt ook uit het recente cijfers van het Letsel Informatie Systeem (LIS).
Tweede Kamerleden maken zich druk over fatbikes op de Nederlandse wegen, het echte gevaar zit bij fietsers op Gazelle e-bikes. Daar verongelukken de meeste mensen mee. Niet op fatbikes.
Oud minister Cora van Nieuwenhuizen heeft herhaaldelijk gezegd dat LEVs de weg op mogen als het veilig kan. Dit zijn opnieuw de cijfers en de feiten. het gevaar op de weg zit bij ouderen op de fiets niet bij LEV gebruikers of mensen op een fatbike. Het zou fijn zijn als politieke partijen daar eens op focussen.
In Nederland is tot nu toe 1 persoon overleden waarbij een LEV betrokken was. De oorzaak is bij ons bekend en heeft niets te maken met het gebruik van de e-step waar de verongelukte persoon op heeft gereden.
In 2021 kreeg het kabinet al het advies om een helmplicht voor 60+ op de fiets in te voeren. Daarmee kan je het aantal verkeersdoden fors verlagen. We zijn inmiddels twee jaar en honderden doden verder. On maar niet te spreken over ouderen die door hersenletsel niet meer kunnen functioneren.
Ik mag ook niks meer.
Niet op mijn e step van de regering en niet op mijn fiets (niet e) zonder helm van Legaal Rijden omdat ik oud ben.
Gaaf landje. 😱
Sorry Piet dat zouden we slim vinden voor ouderen op een e-bike. Niet op de fiets. We hebben het aangepast. We zien wel steeds meer ouderen met een helmpje rijden dus dat is op zich al een goede ontwikkeling.
Goede foto. Dit zie ik ook elke dag en als ze worden aangereden dan heeft de auto het gedaan. Niet de bejaarde die door rood heeft gereden. Ze hebben zeeën van tijd maar negeren alle verkeersregels.