Duitsers rijden op niet goedgekeurde e-steps verzekerd door Nederland

We zien steeds vaker Duitsers op e-steps rondrijden die op vakantie zijn in Nederland. Ze rijden op hun persoonlijke elektrische steps en zijn herkenbaar aan een klein wit nummerbordje met 3 lichtblauwe getallen gevolgd door drie letters. We spraken de afgelopen weken daarover een paar Duitsers aan en uit die gesprekken blijkt dat ze volgens hun verzekeringspapieren (groene kaart) gewoon verzekerd zijn in Nederland.

Probleem is alleen dat ze rondrijden op e-steps die in Nederland niet zijn toestaan op de openbare weg en waarmee Nederlanders niet op de openbare weg mogen rijden. Zo hoorden we een verhaal van een Duitse toerist die meemaakte dat een motoragent een identieke Segway e-step van een Nederlander in beslag nam en dat hij gewoon mocht doorrijden. Dat kon omdat de Duitser wel verzekerd was en de Nederlander niet. Dat de Duitse e-step een niet toegestane bijzondere bromfiets is in Nederland was blijkbaar geen issue voor de motoragent.

Dit soort verhalen ontvangen wij vrijwel dagelijks. Het is frustrerend om te lezen en we horen dit ook van Belgen, Fransen, Spanjaarden en Italianen die in Nederland op vakantie zijn. Die hebben geen verzekeringsplaatje op hun e-step en worden gewoon op de bon geslingerd. Volgens hun aansprakelijkheidsverzekering zijn ze in het buitenland gewoon verzekerd.

Voor Nederlanders is het een stuk eenvoudiger want die zijn wereldwijd onverzekerd op een e-step en dat zal nog wel 1,5 jaar zo blijven en zelfs dan is het nog de vraag of er iets gaat veranderen qua wetgeving.

7 REACTIES

  1. Ik heb ook zo’n Ninebot G30 met een houder voor een verzekeringsplaatje. Heb er al 20.000 KM mee gereden door Nederland maar helaas onverzekerd. Niet omdat ik dat niet wil maar omdat het niet kan. Heb zelfs geprobeerd om het te doen via buitenlandse verzekeraars in België en Frankrijk maar dat is helaas niet mogelijk omdat je dan ook ingezetene moet zijn van dat land. ik heb er voor gekozen om onverzekerd te blijven rondrijden. Heb mijn auto weg gedaan en rij alleen nog maar op de e-step. De inbeslagnames en boetes neem ik voor lief.

    • Ik werk in Duitsland, maar ben Nederlander en woonachtig in Nederland met een NL rijbewijs.
      Omdat ik een adres in Duitsland (mijn werk) kan overleggen aan de duotse verzekeraar, kan ik mijn G30 gewoon verzekeren voor EUR 40,- per jaar, en krijg dan een verzekeringsplaatje, waardoor ik verzekerd kan rond rijden in Nederland 🙂

      Maarrrrrr… in Nederland doe je aan belasting ontduiking als je als Nederlander met NL rijbewijs, in of op een voertuig met buitenlands kenteken rijdt. Je mag bijvoorbeeld ook niet in een leen of huur auto met buitenlands kenteken rijden met NL rijbewijs.

      Als je dus de constructie hebt met een Duits kenteken met legale verzekering, op een G30, en je wordt staande gehouden voor controle, krijg je ipv rijden met een naar NL maatstaven onverzekerd voertuig geen boete van EUR 380,- , maar een boete voor belasting ontduiking omdat je geen BPM hebt betaald :).
      Je kan dan wel weer een BPM vrijstelling voor aanvragen voor max 2 weken, maar die gaat pas in vanaf de datum dat deze verleend is, en is dus geen excuus om onder de boete uit te komen.

  2. The situation in Netherlands regarding the E-Steps is far beyond embarrassing and humiliating.

    It all boils down in summary that the Fietsersbond organization have close connections with the government parties and bikes industry and big names of companies making bikes in NL, all together they simply don’t want E-Steps in NL in the first place, because they see this as a threat to themself in the near future, people will eventually choice to ride E-Step rather than old style bicycle and those in Fietserbond and government parties don’t want to see that, many people will loss their jobs in bicycles industry and companies will loss money in number of sells of bicycles when the number of E-Steps increase over the normal of bikes as the last survey in France shows the number of people choosing E-steps finally is higher now than those choose Electric bikes.

    So what they are now doing is trying to find every ridicules ways to ban this new tech E-Steps from coming to Netherlands by making all kinds of excuses such as safety and treat it as moped and not a bike category and saying not needed here in NL because here everyone has a bike compare to other countries as they said that before.

    My advice to them is better to get adapted to this new technology and get involved better than being stubborn and ignorant! bikes companies should encourage E-Steps and start to making their own and Fietsersbond should facilitate the way with the government,

    In fact the Netherlands should be the first country in Europe adapting E-Steps many years ago but bureaucracy make it a nightmare in this country!! simply because the road infrastructure and bike lines are here already, it way safer than other countries in Europe where E-Steps riding side by side on road with cars!!!

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...