E-skateboarding blijft nog steeds een misdaad in Nederland

De afgelopen dagen is er in de media de indruk ontstaan dat de politie alleen bij urgente ernstige strafbare feiten in actie komt. Dit lijkt een vrijbrief om overal rond te rijden met je PLEV maar de politie treed nog steeds op. Soms valt dat positief uit met alleen een waarschuwing en een goed (stevig) gesprek met een politieagent waarin voors- en tegens worden uitgewisseld.

PLEV eigenaren denken dat ze gelijk hebben vanwege discrepanties in de wet en agenten ook dus daar kom je nooit uit. Maar met een goed gesprek is niks mis en we zijn er bijna qua wetgeving. Het ministerie van I&W liet deze week nog via twitter weten dat ze medio 2020 een outline aan de Tweede Kamer zal sturen van het toelatingskader voor licht elektrische voertuigen.

We zagen deze week ook dat iemand in Bleiswijk een boete had gekregen omdat hij met zijn elektrische step aan het rondrijden was op de openbare weg. Daarnaast is zijn e-step ook in beslag genomen. Op de website van de Rijksoverheid staat dat je bij een eerste aanraking met de politie een boete van €260 of een waarschuwing krijgt. Waarom de politie hiervan niet op de hoogte is weten en snappen we nog steeds niet.

Rondrijden op een PLEV in Nederland blijft Russisch roulette omdat veel agenten zelf de wet ook niet kennen en volharden in hun kennis die gebaseerd is op achterhaalde wetgeving. Ze noemen PLEV’s zoals de Onewheel voertuigen of een Stint terwijl een eenwieler wettelijk geen voertuig is. Ook de RDW bevestigt dit:

Een Onewheel of EUC heeft 1 wiel. De Europese eisen (EG) met betrekking tot voertuigen zijn van toepassing op voertuigen die 2-, 3- of 4 wielen hebben. Een Onewheel valt niet onder EG-richtlijnen en dus ook niet onder voertuig categorieën. Qua regelgeving is het geen voertuig en kan het dus ook geen motorrijtuig zijn volgens de WegenVerkeersWet (WVW).

Gisteren dreigde een politieagent zelfs een aantal deelnemers van een groupride van de weg te rijden als hij ze op de openbare weg zou zien rijden. Dat is toch een heel ander beleid dan de hoofdcommissaris deze week schetste, die zei dat de politie geen mensen zou gaan aanhouden voor lichte overtredingen die niet in verband staan met misdaad.

8 REACTIES

  1. Terecht! Je weet dat je iets koopt waarmee je momenteel volgens de wet niet de openbare weg of voetpaden op mag, als je het dan toch doet moet je ook niet mekkeren als je wordt gepakt. Als ik een luchtbuks koop, wat gewoon legaal is en je ook gewoon op eigen terrein mag gebruiken, dan is het toch ook niet gek als het in beslag wordt genomen als ik het tegen de wet in op de openbare weg gebruik?

  2. het feit dat deze “voertuigen” zoals elektrische longboards, step, etc nog steeds illegaal zijn laat zien hoe erg we achter lopen vergeleken met de rest van de wereld. Dan doen ze alles voor het millieu, maar een klein en heel erg efficient voertuig gebruiken mag niet? Ik denk zelf dat een elektrisch longboard rijden nog veiliger is dan een normaal longboard, aangezien een elektrisch longboord een rem heeft, dat hij 40km/u kan betekent natuurlijk ook niet dat iedereen de hele tijd 40 rijdt. door de beperkte range rijden de meesten toch rond de 20-25 km/u. Hier moet echt verandering in komen.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...