E-steps worden gelijkgesteld aan e-steps met een zadel…

Vanmorgen was er overleg met het ministerie van I&W met een aantal stakeholders waaronder Legaalrijden over de technische eisen van het LEV-kader. Daarin bleek vooral dat de overheid na 3 jaar nog steeds niet in staat is om een fatsoenlijk LEV-kader voor ons soort LEVs te presenteren.

Ook bleek dat er deze zomer in juni tijdens een directeurenoverleg beslissingen zijn genomen om LEVs zonder stuur uit te sluiten. Wij zijn daar namens de gebruikers van LEVs niet bij betrokken terwijl dat wel had gemoeten. Blijkbaar zijn we bewust genegeerd en hebben andere stakeholders samen met het ministerie besloten om LEVs zonder stuur voorlopig uit te sluiten.

Het ministerie van I&W heeft samen met o.a. de leveranciers van deelsteps, BOVAG, ANWB, de Fietsersbond, SWOV, RDW, RAI, Verbond van Verzekeraars VNG en VVN besloten dat LEVs zonder stuur uitgesloten moeten worden. Het is treurig het ministerie van I&W vergeten is om Legaalrijden namens de gebruikers uit te nodigen om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn.

E-steps worden volgens de technische eisen die vanmorgen zijn gepresenteerd gelijkgesteld aan e-steps met een zadel. Daarmee zijn ze vergelijkbaar met een brom of snorfiets inclusief achteruitkijkspiegel, knipperlichten en dubbele remmen. Ook is er een extra aanvullende WAM verzekering nodig.

Wij vinden het logischer als e-steps gelijk worden gesteld aan een fiets of e-bike. Op zich niet heel vreemd want dat doen ze ook in de rest van Europa. Heel logisch want qua snelheid en qua impact bij een ongeval zijn e-steps en LEVs zonder stuur ook beter te vergelijken met een fiets.

De Tweede Kamer kan tot en met 6 oktober nog vragen indienen over het LEV kader. Vervolgens zal er op 2 december een debat in de Tweede Kamer worden gehouden. Het is aan de Tweede Kamer om een oordeel te geven over het LEV-kader.

 

38 REACTIES

  1. Als het inderdaad zo is zoals LevaEU aangaf dat de meeste LEVS nu al legaal zijn en wettelijk neerkomen op hun traditionele soort dan is het toch juist prima dat ze veel van onze voertuigen uitsluiten van hun nieuwe regeltjes? De meeste lev zonder zadel zijn immers nu al legaal als het goed is. Dus deze nieuwe regels gelden technisch gezien vooral voor voertuigen die nog niet bestaan of op de markt zijn blijkbaar

  2. Dus ze willen gwn kleine electrische brommers zonder rijbewijs 🤔 dus dit heeft helemaal niks met alle lev’s te maken het is weer een soort van speciaal voor Nederland bedachte voertuig wat ze proberen te keuren niks lev’s niks escooter gwn electrische brommers die nu er ook al zijn met blauw kenteken

    • Dit is gwn een kader voor huurscooters niks minder het enige wat dit doet is huurscooters makkelijker maken want geen rijbewijs plicht en geen helm plicht dit is een wet die er alleen is voor huurscooters ze zijn helemaal niet bezig voor een “Lev” kader grote onzin is dit land zeg wtf als ik een keus had was ik allang naar het buitenland verhuisd

    • Precies wat ook mijn conclusie was, laat je niet gek maken als de agent je bekeurd voor het niet verzekerd hebben van zn gek nieuw niet bestaand voertuig moet je hem gewoon laten zien dat je volgens de wet geen strafbaar feit pleegt omdat je Lev Geen voertuig of motorrijtuig is.

  3. Dus het is nu duidelijk: Ivm. WAM en kentekenplicht kunnen we onze huidige steps weggooien en vanaf 2023 lekker met de 3 of 4 goedgekeurde modellen met 20km per uur achter de fietsers aan over het fietspad racen. En dan wellicht met helm en luier. Want dat is veiliger voor ons stuntmen.

    • Ja Nederland wordt ziozo een mislukte markt met escooters die in elk ander land verboden zijn want escooters met zadel zijn immers illegaal om in het buitenland te gebruiken zonder rijbewijs en l2e dus dit soort scooters mogen alleen in Nederland gebruikt worden en waarschijnlijk ook alleen voor Nederland gemaakt want elk ander land ziet het als brommer en dan moet het l2e keuring hebben wat voor heel Europa een brommer is met helmplicht en rijbewijs dus als je met je “legale escooter” over de grens gaat ben je illegaal zonder rijbewijs in Nederland komt er speciaal een nieuw soort keuring weet nog niet welke maar in ieder geval niet l2e want daar voor is een helm en rijbewijs verplicht en voor de wet die er komt voor escooters is er geen rijbewijs plicht alleen maar dubbel werk dit de simpelste oplossing is alle l2e voertuigen rijbewijs vrij te maken dan heb je meer keuze en voldoet het aan de veiligheid norm die Nederland wil Maarja nee ze willen een aparte catagorie creëeren voor electrische brommers die dus alleen in Nederland mogen en alleen voor Nederland gemaakt kunnen worden we live in a clown world 🤡

  4. Het is zeer teleurstellend. Ik heb bewust een eenvoudige e-step gekocht zonder toeters en bellen omdat ik daar niet meer geld voor over heb. Nu gaat de overheid eisen stellen aan duurdere e-steps die alleen leveranciers uit Nederland kunnen leveren. Er is namelijk geen een buitenlandse fabrikant van e-steps die e-steps volgens de Nederlandse LEV-norm wil gaan produceren. Te kleine afzetmarkt en in de rest van de wereld is genoeg vraag. Daarmee is het hele LEV-kader ten dode opgeschreven. Er is 0 innovatie en het is duidelijk dat deze overheid je liever in een auto ziet dan op een schone lev.

      • Nee want een ander punt is dat er met dit kader ook geen keuzevrijheid meer is. Ik wil als consument zelf bepalen waar ik op rij en ik kan best wel zelf inschatten of dat wel of niet gevaarlijk is. Nu gaat de overheid dat voor mij bepalen. Ik kan ook een levensgevaarlijke fiets kopen die na een half jaar uit elkaar valt. Die keuze zou je ook met LEVs moeten hebben. Al is het maar om nieuwe vormen van vervoer uit te proberen.

        • Totaal oneens Nicole. Hoe kun je dat nou zeggen? Ik ben heel erg voor het invoeren en controleren van deugdelijke voertuigen. Dat er speling op een stuurkolom van een goedkope e-step zit, alsmede exemplaren met plofaccu’s en slechte laders dat deert je niet? Je kunt dan toch beter een model kopen waarvan je weet dat het langer meegaat en geen gevaar is op de weg, garantievragen daargelaten. Alles heeft een prijs toch?
          kortetermijngemak vs. langetermijnvoldoening

          • Tim, het gaat om keuzevrijheid. Dezelfde vrijheid die je hebt om een fiets te kopen, een telefoon, keukenmes, skateboard…. Waarom wil je betutteld worden?

          • Het heeft toch geen zin een dure te kopen beter een goedkope step voor 240€ want ja het word toch wel in beslag genomen en 380€ boete dus kan beter zo goedkoop mogelijk want het gaat toch nooit legaal worden in Nederland 😔

  5. Ja het is jammer dat NL hier nog heel flauw over gedaan wordt (en zal blijven als je het zo leest). Maar, de hoofdreden die gegeven wordt is keer op keer: veiligheid.
    Zijn elektrische voertuigen dan echt zo gevaarlijk of zijn het vooraannames van degene die beslissingen maken? Dus misschien moeten wij als gebruikers ook meewerken aan het bewijzen van de veiligheid?

      • Nikolaus, ik zei dat omdat bij mijn beide staandehoudingen (waarschuwing en keer daarna inbeslag name + boete), de agenten aangaven dat e-steps ‘levensgevaarlijk’ zijn. Laatste agent gaf een voorbeeld dat het in Noorwegen helemaal mis was gelopen. Dus ik bedacht meer dat als iemand in de toekomst een agent tegenkomt met harde cijfers kan bewijzen dat dat niet is (in vergelijking met fietsen o.i.d.) Ik kon dat helaas op dat moment niet, maar het leek mij wel dat beide agenten met vooroordelen in hun hoofd zaten. Van de wet gaan wij het op dit moment niet winnen, maar een beetje common sense planten helpt misschien.

  6. Wie nog vertrouwen heeft in de politiek en regering heeft niet veel opgelet de laatste 20 jaar. Vooral nu de politiestaat in zeer rap tempo de macht grijpt. Ik heb er weinig vertrouwen in, wellicht dat je ooit een step krijgt met helmplicht, airbags, rijbewijs, verzekering en max 15kmh.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...