Een voertuig heeft in het (huidige) LEV toelatingskader meer dan 1 wiel

We zien nog steeds regelmatig dat eigenaren van een in beslag genomen Onewheel of EUC hun elektrisch verplaatsingsvoorwerp terug krijgen via de officier van justitie of een schadeloosstelling als deze al is vernietigd of via een veiling website is verkocht.

Waarom dat is, is nog steeds niet duidelijk maar iets wat we al enige tijd verkondigen blijkt toch te kloppen….

De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft in 2019 de regels om een bijzondere bromfiets op de weg toe te laten (het toelatingskader) aangescherpt. In de wijziging van de Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen in verband met aanscherping van het toelatingskader staat in artikel 1:

Verordening (EU) nr. 901/2014:
Uitvoeringsverordening (EU) nr. 901/2014 van de Commissie van 18 juli 2014 tot uitvoering van Verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de administratieve voorschriften voor de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2004, L 249);.

Niet alleen in Europese wetgeving vallen eenwielers dus buiten de wetgeving maar ook in Nederland is dit opgenomen in de huidige beleidsregel bijzondere bromfietsen, lees het toelatingskader.

Probleem is dat de politie ze nog steeds in beslag neemt. Ze noemen het een verboden voertuig. Maar in de wet staat dat een voertuig meer dan 1 wiel heeft. Ze vallen niet onder EU-richtlijnen en daarmee is het dus geen voertuig in de zin van de regelgeving. Ook de RDW verstrekt daarom geen goedkeuringen op éénwielers. In gewoon Nederlands omdat dat niet nodig is. We hopen dat verzekeraars ook meelezen en nu eens over de brug komen met een verzekering voor eenwielers of dekking via de AVP verzekering. We gaan hierover een klacht indienen bij de Nationale ombudsman want dit is niet meer uit te leggen.

6 REACTIES

  1. Geef me asleblieft een verzekering zodat de politie ook blij is en mocht er iets gebeuren dan ben je verzekerd. En hoeveel kwaad doet eigenlijk een 1 wieler van 38kg. Een AVP is meer dan genoeg en WA voor me motor is ook niet duur voor iets dat 200kg weegt en vele malen meer snelheid mogelijk. Met andere woorden gewicht x snelheid is potentiele energy waar mee je schade kan doen.

  2. blauwtje gelopen op valentijnsdag: verzekeraar
    Hiermee komen wij terug op uw e-mail.

    In de redenatie van Legaal rijden, is naar onze mening niet helemaal juist. De wetgever heeft namelijk in artikel 1 van de Wegenverkeersweg 1994 bepaald in artikel 1 c dat:

    motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;

    Dus alles met aandrijving is een motorrijtuig en valt onder de Wegenverkeerswet. De enige uitzondering die daarop is gemaakt is de elektrische fiets. Verder zijn er geen uitzonderingen.

    Legaal rijden refereert aan de definitie van een bromfiets. Onder artikel 1 e. Een onewheel valt dan wel niet onder de definitie van een bromfiets, maar het is nog steeds een motorvoertuig zoals daarboven al in artikel 1 c. is bepaald. Een motorrijtuig die op de openbare weg komt heeft een typegoedkeuring nodig. Zodra die goedkeuring er is, kan er ook een verzekering worden afgesloten (als de verzekeraar het betreffende risico willen accepteren) Ook een verzekeraar moet de wetgever volgen. Het heeft geen zin om een motorvoertuig te verzekeren, als het in eerste instantie al geen toestemming heeft om op de openbare weg te komen.

    Wij vertrouwen u naar behoren te hebben geïnformeerd.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...