Het ministerie van I&W laat voor het kader Lichte Elektrische Voertuigen veel onderzoek doen door externe bureau’s. In een van die onderzoeken lezen we de eerste cijfers via VeiligheidNL over ongevallen met e-steps en het elektrisch skateboard in Nederland. De gegevens komen uit het Letsel Informatie Systeem (LIS).
E-step
De tabel laat zien dat er in 2021 tussen de 200 en 800 slachtoffers op de spoedeisende hulp zijn behandeld voor een letsel dat zij hebben opgelopen door een elektrische step. Dit is 0,4% van alle verkeersongevallen in 2021. Van de ongevallen met een e-step vond 36% op de openbare weg plaats. Van de overige 64% is geen locatie bekend maar aannemelijk is dat deze op straat hebben plaatsgevonden. Het aantal ongevallen met e-steps stijgt ten opzichte met voorgaande jaren maar dat is verklaarbaar gezien de populariteit.
Elektrisch skateboard (ESK8)
In 2021 zijn er tussen de 20 en 100 ongevallen met een elektrisch skateboard geweest waarvoor een slachtoffer naar de spoedeisende hulp moest met letsel. Deze ongevallen gebeurden vermoedelijk allemaal op de openbare weg. De aantallen ten opzichte van voorgaande jaren lijken te dalen.
Eenwielers
Er is geen informatie beschikbaar in het Letsel Informatie Systeem over ongevallen met een EUC of een Onewheel. We schreven eerder al dat ongevallen met deze LEVs nihil zijn.
Het aantal ongevallen met LEVs is relatief laag en dat is positief. Dat komt omdat LEVs nog niet zijn toegestaan op de openbare weg in Nederland. Het kan ook komen dat slachtoffers bij de SEH opgeven dat ze van hun skateboard gevallen zijn terwijl dit een Onewheel of een elektrisch skateboard was. Dit komt voort uit angst en onwetendheid van de te betalen zorgkosten. Ter indicatie: in 2021 gingen 50.000 fietsslachtoffers met ernstig letsel naar de SEH-afdeling.
Valt dus hardstikke mee.
Zijn die levensgevaarlijke e-stepjes dus helemaal niet zo gevaarlijk. Ik las het onderzoek waar jullie naar verwijzen. Daar staat ook in dat deskundigen zeggen dat de remweg van een e-step gevaarlijk is? In jullie remtest zag ik dat de remweg van een e-step korter is dan van een fiets? Wat zijn dit voor een onderzoeken?
Dat klopt de remweg van een budget e-step is 446 cm, van een high end e-step is de remweg 345 cm. Uit onze test blijkt dat de remweg van een e-step aanzienlijk minder is dan de wettelijke norm van een fiets (800 cm) en de helft van de Europese regelgeving voor een e-bike.
De vorige minister zei altijd het mag als het veilig kan. Het CDA zei het volgende in een motie van Geurts:
“verzoekt de regering om de lichte elektrische voertuigen uit categorie 1b zoals e-steps, alleen toe te staan op de openbare weg als onafhankelijke experts aangeven dat volstrekt helder is dat de verkeersveiligheid voldoende kan worden geborgd en de voertuigveiligheid kan worden gegarandeerd”
Dat is hiermee toch aangetoond? Bij de Onewheel en EUC zie ik geen ongevallen. Die zijn dan toch veilig genoeg? Waar wacht de regering nog op? Als die rapporten maken de overheid alleen maar steeds meer belachelijk.
Bij een eenwiel moet je een anker meenemen. Anders heb je geen dubbele rem en komt je niet door de RDW keuring.
In het drukke Shanghai zijn e-steps niet uit het straatbeeld weg te denken, geen problemen. Het probleem zit alleen bij de e-bike lobby in Den Haag. Nederland is daarmee ook uniek binnen heel Europa.
Laat dit ook maar aantonen hoeveel sturing lobby-organisaties geven aan de politiek. Nu is dit een relatief “onbelangrijk” onderwerp, maar dit gebeurt ook bij de essentiele zaken zoals gezondheidzorg, financiën, openbare ruimte en defensie.