Eindelijk verzekerd rondrijden op een deelstep in Parijs

Afgelopen weekend waren we in Parijs en daar is qua deelmobiliteit een hoop veranderd. Voor vertrek hebben we nog een aantal Nederlandse verzekeraars benaderd met de vraag of ze inmiddels al een verzekering bieden voor Nederlanders die een deel e-step in het buitenland willen gebruiken. Dat is nog steeds onmogelijk en op je persoonlijke e-step, Onewheel, ESK8 of EUC ben je ook nog steeds overal ter wereld onverzekerd.

Na enig zoekwerk ontdekten we wel dat Lime een aansprakelijkheidsverzekering heeft geregeld bij verzekeraar Allianz voor mensen die hun e-bikes of deelsteps gebruiken. Dat is positief en daarom melden we het hier. Hoe het zit met andere aanbieders van deelsteps weten we niet maar de stepjes en e-bikes van Lime kunnen we aanraden. Die zijn qua bouwkwaliteit het veiligste en worden ook goed onderhouden.

8 REACTIES

  1. Dit is al bekend, huur je een e-step in het buitenland ben je gewoon verzekerd. Als je met een persoonlijke (eigendom) e-step in het buitenland gaat rijden ben je niet verzekerd omdat het in nederland niet kan verzekeren, ook niet vanuit je reisverzekering. Bijv. In portugal kon ik gewoon gebruik maken als nederlander van lime, bird steps.

  2. Lime heeft dit tijdens het begin van de corona pandemie geregeld in 2020. In dat jaar ging niemand meer op vakantie en is het ook onopgemerkt gebleven.

    Het is niet in alle landen geregeld en ook niet bij alle aanbieders van strooiscooters. Parijs wil vanwege de overlast deelsteps zelfs verbieden. Daar komt binnenkort een referendum over.

  3. Een WA verzekering voor een voertuig met relatief kleine massa en met maximaal 25 km/h over de weg mag rijden, zoals de EUC, de OneWheel en de step, zou net als de fiets en de elektrische fiets gewoon onder de persoonlijke WA verzekering moeten vallen, niet onder een voertuigen WA verzekering.
    Ik denk dat voor die voertuigen de verzekering er garen bij zou spinnen omdat deze vrijwel nooit wordt aangesproken, maar je er toch voor betaalt.
    De kans dat je met zo’n voertuig schade berokkent aan een ander is relatief klein. Ook voor die voertuigen zou moeten gelden dat de berijder in principe onschuldig is. Natuurlijk hoort bij zoiets wel een goede discipline: Houden aan de snelheid en de verkeersregels. Ik denk wel dat je in zo’n geval een verkeersdiploma mag eisen voor dat voertuig.
    Wat is jullie mening?

  4. Ik was onlangs ook in Parijs en je kan aan nummerbordjes achterop zien dat ze verzekerd zijn. Die nummerbordjes zien er wel uit alsof iemand ze zelf thuis heeft uitgeprint. Niet echt professioneel.  In andere Europese lidstaten valt het gebruik van een strooistep soms ook onder je aansprakelijkheidsverzekering en dat is voor Nederlanders dus een probleem.

  5. Ik heb een Poolse vrouw en hebben ook r en woonadres in Polen. We hebben bij een verzekeraar geïnformeerd en die zei dat ik een wa verzekering kan afsluiten en ik dan in Polen verzekerd ben. Half april gaan we voor twee maanden naar Polen en nee ik de e step mee en dan zien of het inderdaad kan.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...