Naast de e-step, eenwielers zoals de Onewheel zijn er ook gebruikers van een elektrisch skateboard (ESK8). Niet voor iedereen geschikt maar als je al wat skate ervaring hebt is dit de lichtste vorm van urban mobility met de meeste vrijheid.

Onder deze groep ESK8 gebruikers zien we in Nederland nauwelijks ongevallen. Dat komt in eerste instantie omdat gebruikers weten dat ze kwetsbaar zijn. Daarnaast hebben ze vanuit die kwetsbaarheid een geheel andere kijk op mede weggebruikers door anticiperend rijgedrag. Wat je hieruit kan afleiden is dat een ESK8 niet gevaarlijk is maar vooral diegene die hem bestuurd.

Vlogger Casey Neistat heeft op zijn Boosted board de populariteit van het elektrisch skateboarden wereldwijd op de kaart gezet. Hij reisde dagelijks op zijn ESK8 van zijn huis naar kantoor en was daarmee jaren de ambassadeur en voortrekker van het reizen van A naar B met een ESK8. Inmiddels is hij niet meer alleen en zijn er duizenden mensen die zo (met een helm) naar hun werk of school reizen.

In Nederland loop je het risico dat je een bekeuring van €419 krijgt of dat de politie je board in beslag neemt. Dit komt door wetgeving uit de tijd van paard en wagen. Mensen die milieuvriendelijk naar hun werk gaan en er voor kiezen om dat niet (meer) met een auto te doen worden nu zwaar gestraft.

Dit komt omdat gebruikers van een ESK8 onverzekerd zijn. Niet omdat ze dat niet willen maar omdat het niet kan. De overheid heeft dit soort nieuwe slimme vormen van vervoer verboden en daarmee zijn ze onverzekerbaar. In België zijn ze wel legaal en zelfs de vicepremier rijd op een Boosted board.

Wij adviseren gebruikers van een ESK8 wel om altijd een helm en goede (Flatland) handschoenen te dragen.


 

✍ Ondersteun #legaalrijden en teken onze petitie.