Elektrische deelsteps feiten over veiligheid

De minister gaf gisteren tijdens het debat aan dat ze van haar Europese collega’s had vernomen dat er veel ongevallen zijn met deelsteps. Voor de feiten: de oorzaak is voor 90% dat mensen dronken rondrijden of deelsteps op een manier ge- of misbruiken waar ze niet voor gemaakt zijn.

Dit soort uitspraken beïnvloeden de publieke opinie en geven een negatief beeld terwijl de achterliggende oorzaak vaak niet bekend is.

Als er twee mensen op één deelstep vallen en gewond raken lees je in de krant: deelstep veroorzaakt twee gewonden. Daar had moeten staan “misbruik step veroorzaakt val gebruikers” maar daar hoor je niemand over.

Als er in Duitsland honderden mensen gewond raken omdat ze tijdens het grootste bierfestival ter wereld allemaal dronken op een deelstep rijden dan is de oorzaak de deelstep. Niet de mensen die onverantwoord een deelstep misbruiken.

Als er iemand op een deelstep door rood rijdt en dodelijk gewond raakt lees je deelstep verzaakt dode in verkeer.

Als Frankrijk nieuwe regels instelt om het gebruik van deelsteps veiliger te maken lees je bij RTL Nieuws dat Frankrijk de deelsteps aan banden legt na honderden gewonden. Dat zijn geen feiten maar nieuwskoppen die niet over de inhoud gaan maar wel bij mensen blijven hangen.

Wij hebben het graag over feiten en net als bij de overheid staat ook bij ons maar ook bij verhuurders van deelsteps de veiligheid voorop.

2 REACTIES

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...