Fietsen en lopen is in Frankrijk gevaarlijker dan het rijden op een LEV

Het zijn normaal cijfers die je als Nederlander ontgaan maar de cijfers over het aantal verkeersdoden in Frankrijk over 2021 zijn bekend. Daarin zijn ook de dodelijke slachtoffers onder LEV gebruikers meegenomen.

Net als in Nederland stijgt het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers ook in Frankrijk. Voor het eerst in 20 jaar overschrijdt de mortaliteit van fietsers de grens van 200 doden. In 2020 waren het er er nog 178 maar vorig jaar waren er 226 dodelijke slachtoffers.

Onder eigenaren van een LEV die ze in Frankrijk EDPM (Personal Motorized Transport Vehicles) noemen waren er 22 doden te betreuren. In 2020 waren het er nog 7 en 10 in 2019.

De grootste groep dodelijke slachtoffers viel onder voetgangers met 416 doden.

In mei 2021 reden er in Frankrijk 2 miljoen e-steps rond. In Nederland zijn dat er inmiddels zo’n 170.000 en is het aantal dodelijke slachtoffers gelukkig nog steeds 0.

2 REACTIES

  1. In Nederland mogen we niet op een LEV rijden omdat er 1 Stint is verongelukt. De oorzaak is nooit bekend geworden. Toch worden we gelijkgesteld aan de Stint. Alsof ik 12 kinderen op mijn ESK8 ga vervoeren…. Het gevaar op de weg zit vooral bij de mensen die er nu al rondrijden. Niet bij gebruikers van een ESK8, Onewheel of EUC.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...