Getest de legale StapStep

Micro was de eerste fabrikant die in Nederland een e-step leverde met trapondersteuning. Het gebruik is simpel. Om een constante snelheid te houden moet je bij steppen. Doe je dat niet dan valt de motor na verloop van tijd uit en verminder je vaart.

De Micro e-step met trapondersteuning was voor veel mensen best kostbaar en Glenn besloot twee jaar geleden om zelf een soortgelijke e-step met trapondersteuning te bouwen door zijn niet legale Xiaomi e-step zo te modificeren dat de gashendel niet meer functioneerde maar deze alleen aan te sturen wanneer je stept. Dat was het begin van de e-step met trapondersteuning die je zelf kon bouwen. De basis is een Arduino Nano die de snelheid van de e-step monitored. Als je stept geeft de e-step gas gedurende 8 seconden. Daarna moet je weer bijsteppen. Als je remt valt de aandrijving van de e-step meteen uit.

Legaal?

In het begin was er nog wat onduidelijkheid over de legaliteit van de e-step met stepondersteuning maar uit stukken van het ministerie van I&W blijkt dat deze legaal op de openbare weg gebruikt mag worden en gelijkgesteld is aan een fiets.

“We stellen ons echter op het standpunt dat een tweewielig voertuig, dat met eigen spierkracht wordt voortbewogen en dat duidelijk op het fietspad thuishoort, in de categorie fiets hoort te vallen. (…) Door de aard van de ondersteuning vallen deze steppen dus ook in de categorie ‘fiets met trapondersteuning’ en hoeven ze niet apart als bijzondere bromfiets te worden toegelaten. U mag hiermee tot maximaal 25 km/u op de openbare weg rijden.”

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
Namens deze,

Hoofd afdeling Verkeersveiligheid en Wegvervoer

drs. M.N.E.J.G. Philippens

Eisen vanuit ministerie voor e-step met stepondersteuning:

Er mag geen (hand)gas of gashendel op de e-step zitten
Met maximale vermogen van de motor is 250 watt
Rode en witte/gele reflectoren
De e-step kan alleen versnellen als je bijstept
De motor moet stoppen als je stopt met steppen
Maximale snelheid is 25 KM/u

Verzekering

Een e-step met trapondersteuning valt onder de fietswetgeving en kan bij sommige verzekeraars verzekerd worden via een AVP-verzekering of een exclusieve verzekering voor e-steps met trapondersteuning. De e-steps met trapondersteuning vallen buiten de RDW-keuring en hebben geen verzekeringsplaatje nodig.

Getest de legale StapStep

StapStep

Dit jaar kwamen we de StapStep tegen. Het is een e-step met stepondersteuning van een Nederlandse fabrikant. Qua functionaliteit vergelijkbaar met de Micro en de gemodificeerde Arduino versie. Voor een YouTube opname hadden we de StapStep geleend en kregen we dus de kans om hem ook even te testen.

Hoe werkt de StapStep?

De StapStep Lite heeft 4 modes waarmee je verschillende snelheden kan halen. Ze variëren van 6KM/u, 13 KM/u, 20 KM/u tot 25 KM/u/. Als we de laatste twee snelheden er even uitlichten werkt het als volgt. Je stept en binnen 4 seconden rij je 13 km/u. Als je nogmaals stept ga je van 13 km/u naar 20 of 25 km/u. Daarna moet je om de 8 seconden bijsteppen om snelheid te houden. Elke keer als de step versnelt doordat je stept hoor je een piepje. Dat is het signaal dat je je voet weer op de voetenplank kan zetten. Als je de rem inknijpt stopt de hulpmotor met de ondersteuning.

Getest de legale StapStep

Display

De StapStep is voorzien van een kleurendisplay op het stuur. Op het display is de acceleratie zichtbaar en de snelheid. Onderin beeld zie je een indicatie van het batterijpercentage. Onder het display zitten 3 functietoetsen. De middelste is om de StapStep aan of uit te schakelen. De twee pijtjestoetsen zijn om te schakelen tussen de verschillende snelheidsmodussen.

Getest de legale StapStep

Verlichting

Op de StapStep zit een achterlicht en een duidelijk voorlicht. Aan de zijkant in de voetenplank zitten links en rechts van de StapStep twee oranje lampjes. We vermoeden dat deze werken als richtingaanwijzers. Om de verlichting aan te zetten druk je een keer op de startknop onder het display. Om het weer uit te zetten druk je weer even kort op de startknop. Aan de zijkant (voor en achterzijde) van de StapStep zitten reflecterende stickers zodat je extra goed opvalt in het donker.

Getest de legale StapStep

Rem

De StapStep is voorzien van 1 schijfrem die goed functioneert maar er is geen backup. Als de rem niet werkt zal je moeten afremmen op de klassieke manier en dat is met je voet remmen of even wachten totdat de StapStep zelf afremt. Bij de meeste e-steps rem je meteen af op de motor als je geen gas meer geeft. Bij de StapStep is dat niet het geval en zal je altijd even moeten wachten of remmen.

Acceleratie

Binnen 4 seconden tot 13 km/u is voor beginners best wel even wennen denken we. Het is goed om even te oefenen met de acceleratie van de StapStep als je er voor het eerst op gaat rijden. Het is ook niet zo als met een e-bike dat als je stopt met fietsen de motor stopt met ondersteuning geven. Bij de StapStep blijf je enkele seconden accelereren nadat je hebt gestept.

Getest de legale StapStep

Banden

De banden van de door ons geteste stapStep Lite zijn massief en volledig van rubber. Voordeel is dat ze niet lek kunnen gaan. In de band zitten gaten deze werken schokabsorbend en zorgen voor een goede wegligging omdat de druk beter verdeeld wordt. De StapStep Pro en Pro + zijn voorzien van luchtbanden.

Vering

Naast schokabsorbende banden is de StapStep ook voorzien van vering aan de achterzijde. We hebben dit op een hobbelige zanderige weg met losliggende stenen getest en dat ging goed.

Getest de legale StapStep

Inklappen

Binnen 3 seconden klap je de StapStep in en neem je hem zo mee in het openbaar vervoer of stop je hem achterin je auto. De StapStep weegt 13,3 kilogram. Monteurs van Ziggo maken ook gebruik van de StapStep.

Getest de legale StapStep

Politie

De politie zal in eerste instantie denken dat een StapStep niet legaal is omdat je vrijwel geen verschil ziet met een niet legale e-step. Op de achterkant van de StapStep zit een sticker die verwijst naar de tekst van het ministerie van I&W. Je kan ook verwijzen naar deze webpagina van de overheid.

De politie maakt gebruik van de BOS app wat staat voor Blue Op Straat. In deze app staat ook dat een e-step met stepondersteuning is toegestaan op de openbare weg. De vervolgvraag van de politie zal zijn of de e-step is verzekerd. Een StapStep staat volgend het ministerie gelijk aan een “fiets met trapondersteuning.” Voor een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor een gewone fiets en blijkbaar dus ook voor de StapStep.

Verzekeraars 

Er geldt dus geen verplichte WA-verzekering voor e-bikes en dus ook niet voor een StapStep. Toch raden we iedereen die een StapStep gebruikt of een soortgelijke step met stepondersteuning om tenminste een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) af te sluiten. Check ook bij je verzekeraar of hij de StapStep verzekerd, dat is niet bij alle verzekeraars standaard het geval.

Getest de legale StapStep

Vergelijking tussen niet legale e-step en de Stapstep

Voor ons gevoel is een niet legale e-step veiliger en handiger in gebruik dan een StapStep. Dat komt door de manier waarop je moet rijden en accelereert. De snelheid op een niet legale e-step is beter te doseren met de gashendel. Ook het afremmen op de motor is op een niet legale e-step beter geregeld dan op een StapStep. We tekenen hierbij wel aan dat dit de eerste versie is van de StapStep die we hebben getest. Als je een tijdje oefent met de StapStep zal je merken dat je vrij snel gewend raakt aan de manier van accelereren. Het is in ieder geval een betaalbare manier om legaal rond te kunnen rijden.

Een StapStep is te koop vanaf € 599,- inclusief BTW.

Meer informatie: StapStep

Getest de legale StapStep

14 REACTIES

  1. Manmanman……
    Ik ben een beetje zat van 12 concessies te doen op gebied van fun & gemak en wel de volle pond betalen!
    Waar gaat dat toch heen in dit NEEland?
    Waarom kan het hier nou niet gewoon gaan als in andere landen?
    Ik wil gewoon op mijn handige elektrische step kunnen rijden zonder kenteken en verzekering en zonder het risico op inname of bekeuring!
    Net als in alle andere landen!
    Kan de EU niet ook toezien dat burgers in alle EU landen gelijk worden behandeld in dingen die voordeel voor de burgers oplevert ipv alleen maar bij vervelende regels zodat ze ook gaan ingrijpen als de regering ons dingen ontzegd die in de EU gewoon zijn toegestaan?

  2. Deze is gebaseerd op de windgoo m12 en de stapstep pro is de Speedway 3 mini allemaal oem steps met aangepaste software die dan voor stapstep word gepersonaliseerd stapstep zelf is niet de maker ze zijn de verkopers van de stapstep ik hoop dat ze een Segway clone oem maker kunnen vinden om aan te passen want de steps die ze nu gekozen hebben zijn niet echt goede qualiteid

  3. Wat ik zelf ook heel apart vind is het feit dat deze stapstep wél legaal mag rijden met massieve ‘honeycomb’ banden om vering na te bootsen. Iets wat in alle nieuwe kader voorstellen tot nu is afgewezen, daar een bepaling in de technische voorschriften nog steeds luchtbanden met binnenband van een bepaalde classificatie vraagt. Bovendien, die honeycomb banden doen niet zo veel qua vering. Ze zijn enkel anti-lek, wat prima is maar dus volgens mij officieel niet mag.

  4. Goede review. Heb ook op een legale gemodificeerde Segway gereden. Met 20km/u je voet aan de grond zetten om weer te versnellen is best eng. Punt die jullie maken in de review had ik ook mijn bedenkingen over. Wat als je rem het niet meer doet of breekt. Dan kan je niet op de motor afremmen. Ook best eng. Het toont ook aan dat ze op het ministerie totaal geen kennis hebben van levs.

  5. Ik zag gister nog een 1tje mee steppen op zn e-step. Geen idee of die was aangepast of voor de show aan het trappen was. Ik kan trouwens ook veel beter rijden op een illegale EUC dan me legale longboard met braapstik. Ook heeft legaal rijden laten zien dat een elektrisch board veel beter kan remmen. En ja stapstep met 25 mee trappen lijkt me ook niet echt een goed idee. Maar zo belachelijk zijn de nederlandse regels. Vergeet ook niet wat productie, energy verbruik en afvoeren van een elektrische auto vele malen groter is dan een lev. Maar nl wil elekrische auto’s en geen lev’s. Klimaat dit klimaat dat gezeik, maar zeer groene lev’s NEE derland

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...