Het gedrag van weggebruikers zou bij de overheid veel meer onder de loep moeten liggen dan de strenge eisen voor toelating van LEVs op de openbare weg. Het aantal doden en gewonden op de fiets neemt toe. We hebben de afgelopen twee jaar als frequente verkeersdeelnemers op de fiets, e-bike, Onewheel, ESK8 en e-step goed om ons heen gekeken en zien dat er vooral heel veel mis is met het gedrag van fietsers en dat is ook niet zo gek als je naar de ongevallencijfers kijkt en de kosten daarvan maar daar hoor je niemand over.
LEV gebruikers worden door de Fietsersbond neergezet als wielrenners die zich gaan invechten op het fietspad. Helaas vergeet de Fietsersbond een ding. LEV gebruikers weten dat ze zelf kwetsbaar zijn en stellen zich in het verkeer heel anders op dan fietsers.
Niet alleen door wetgeving zijn fietsers vogelvrij verklaard maar ze gedragen zich daar ook naar. Het werkt kamikaze gedrag in de hand. Regels gelden blijkbaar ook niet meer voor fietsers en we zien ook steeds vaker hufterig gedrag naar andere weggebruikers. Een korte opsomming wat we dagelijks massaal zien:
- Zonder licht rijden
- Geen hand uitsteken bij afslaan
- Voorrang nemen als je het niet hebt
- Mensen afsnijden
- Te hard fietsen op plekken waar het niet kan
- Massaal door rood rijden
- Met z’n tweeën naast elkaar blijven fietsen als je er langs wil
- Mensen van de weg af schreeuwen of bellen
- Geen rekening houden met andere weggebruikers
- Appen op de fiets
- Rijden met hoofdtelefoon op
- Oudere mensen (op e-bikes met turbo stand) hebben geen reactievermogen
- Vrijwel alle wielrenners zijn aso’s (gemiddelde leeftijd is 46, frustratie?)
LEVs worden weggezet als een groot gevaar op de weg maar het gevaar op de weg in Nederland is de fietser.
Bij de e-step is dat hoger omdat er meer gebruikers zijn en ook vaak gebruikers die denken dat ze het wel kunnen omdat ze dat vroeger ook konden op een niet gemotoriseerde variant toen ze klein waren. De verkoop van no-name budget e-steps van €250 zou verboden moeten worden. Daar zagen we de afgelopen tijd via 112-fotografen enkele ongevallen mee. De overige 300.000 LEVs die inmiddels in Nederland rondrijden veroorzaken nauwelijks overlast. Ze zijn onverzekerd en daarom zijn er vermoedelijk ook minder ongevallen.
Legaalrijden kijkt nogal lacherig naar de eisen die de overheid stelt aan de toelating van LEVs op de openbare weg. E-steps moeten voldoen aan de technische eisen van de overheid maar er is vrijwel geen één fabrikant te vinden die aan die eisen wil voldoen. Waarom? Omdat ze overtrokken zijn en het in de rest van Europa geen probleem is. Nederland is een te kleine afzetmarkt en daarom ook niet relevant.
In 2023 als de nieuwe wetgeving ingaat zijn LEVs nog steeds zo illegaal als nu. Teken de petitie voordat het te laat is….
Helemaal mee eens. De foto bij dit verhaal zegt eigenlijk alles al. Bejaarden die door rood fietsen en dan nog helemaal beledigd zijn als ze aangereden worden.
Inderdaad een goede foto. De auto rijd de man aan die door rood is gereden en dan heeft de auto het gedaan. De fietser gaat vrijuit want zwakke en kwetsbare weggebruiker…. In de statistieken duikt dan op dat een auto een fietser heeft aangereden… zo werkt het in Nederland. Goed dat jullie dit eens benoemen.
ik was om bij de wielrenners 😅 in hun strakke pakjes rotondes afsnijdende frustries.
Het is bizar dat de fietslobby en de overheid er alles aan doet om levs van de weg te houden. Heel goed dat legaalrijden dit benoemd. Ik fiets zelf ook dagelijks en erger me ook aan het kamikaze gedrag van mede-fiets gebruikers. Ben al veel mensen op levs tegengekomen en kan bevestigen dat die veel minder “ik heb altijd voorrang” gedrag vertonen dan fietsers.
De Koninklijke Gazelle fietslobby zit diep geworteld in het hele Nederlandse fiets eco systeem. Zelfs de Fietsersbond is omgekocht door Gazelle.
De Fietsersbond heeft geklaagd over de opgevoerde fatbikes die overal rondrijden. Opvallend want Gazelle e-bikes zijn ook eenvoudig op te voeren tot een snelheid van wel 50 KM/u. Voor zo’n €150 koop je een kastje die dat mogelijk maakt. Vreemd dat je de Fietsersbond daar dan weer niet over hoort?
In België, Italië en Frankrijk trekt de fietslobby juist samen op met gebruikers van levs. Zo raar dat dit in Nederland niet kan? Fietslobby hier is alles wat elektrisch is in Nederland van de weg aan het pesten.
Kamikaze gedrag en veel koptelefoons. Ik neem met mijn 1 wieler zeer weinig ruimte nodig terwijl die scholieren nauwelijks ruimte over laten. Gaat trouwens prima ik tegen 200 scholieren op het fietspad. Als ik ook een breed stuur had paste het minder goed. Ik heb trouwens met de auto meerdere fietser kunnen aanrijden. Waarvan ik ze alle redelijk goed kon voorspellen maar 1 jonge gast met koptelefoon ging plots links af uit het niets. Enkele cm van me bumper met 50kmh. Uhuh auto rijd fietser aan. Geen hand, geen hoofd gedraai en geen auto kunnen aankomen horen; fractie van sec later had ik hem geschept met nauwelijks tijd om me voet van het gas te halen.
I’ve had it happen too many times, where two cyclists drove next to each other, on a single bicycle lane, casually talking to each other. This is just as dangerous as a car tailing right behind another one, one wrong step or movement, and both may get injured. But of course, that’s okay, nobody cares.
Ever since I started using an electric step, I’ve felt much safer on the road. Breaking is responsive and solid. I take up less space than on a bike, and it’s much easier to just step off and walk.
The Dutch government is grounded ever since that single incident with this STINT. Failing to realize that accidents like that happen like one hundred if not a thousand times more with a stupid electric bike. But again, nobody cares, it’s not the e-bike’s fault if whoever is driving one gets into a collision with a car, nope, it’s the driver’s fault. Yeah, okay, that image posted above, is something that I see regularly. Not only that but it’s happened enough times where I see people using a bicycle in a NO cycling zone! Or the idiotic behavior of these morons driving on the sidewalk, INSTEAD of a cycling road. They’re there for a damn reason!
So, because of this… STINT, and possibly other factors. Requirements for a LEV, require for every LEV to be verified by the RDW, and you’re required to get an insurance. Why not force this for every single electric bike that’s driving on the freaking road right now?!
Didn’t the Dutch policy state that “Every motorized vehicle with two wheels or more, requires a RDW verification?” With specific exclusions on LEVS that nobody uses anymore.
In practice a e-bike IS a LEV!, well… maybe not “light” but still, same category.
Meanwhile we had a trend of hoverboards being sold in who knows how many stores, even though each one of them was illegal and couldn’t be used on the road, yet everyone did it! Yet they continued to be sold, with no shop keeper telling you, “Oh by the way, you can only use this on your own terrain.”
I want to use an electric vehicle because it’s better for the environment. Oil, gas, and every other natural resource is going to run out eventually. So why refuse to negotiate a settlement? There’s not many countries with working and efficient bicycle lanes, e-steps and every other LEV, minus those chunky ones “stints” can drive on those just as fine, and take up less space than a bicycle itself. So don’t give us the excuse that they don’t want to overcrowd the cycle lanes.
De opsomming klopt wel denk ik, al moet je ook meenemen dat er wel heel veel fietsers zijn. Maar m.b.t. wielrenners constateer ik toch een verbetering. Op de fietspaden rond Midden-Delfland zie ik in toenemende mate racers die beleefd zijn, en anderen hun plekje gunnen. Waarschijnlijk ook ingegeven door hun negatieve imago.
Vrijwel alle wielrenners zijn aso’s klopt weer meer als het een grote groep betreft . En dat is jammer.