Het gedrag van weggebruikers zou bij de overheid veel meer onder de loep moeten liggen dan de strenge eisen voor toelating van LEVs op de openbare weg. Het aantal doden en gewonden op de fiets neemt toe. We hebben de afgelopen twee jaar als frequente verkeersdeelnemers op de fiets, e-bike, Onewheel, ESK8 en e-step goed om ons heen gekeken en zien dat er vooral heel veel mis is met het gedrag van fietsers en dat is ook niet zo gek als je naar de ongevallencijfers kijkt en de kosten daarvan maar daar hoor je niemand over.

LEV gebruikers worden door de Fietsersbond neergezet als wielrenners die zich gaan invechten op het fietspad. Helaas vergeet de Fietsersbond een ding. LEV gebruikers weten dat ze zelf kwetsbaar zijn en stellen zich in het verkeer heel anders op dan fietsers.

Niet alleen door wetgeving zijn fietsers vogelvrij verklaard maar ze gedragen zich daar ook naar. Het werkt kamikaze gedrag in de hand. Regels gelden blijkbaar ook niet meer voor fietsers en we zien ook steeds vaker hufterig gedrag naar andere weggebruikers. Een korte opsomming wat we dagelijks massaal zien:

  • Zonder licht rijden
  • Geen hand uitsteken bij afslaan
  • Voorrang nemen als je het niet hebt
  • Mensen afsnijden
  • Te hard fietsen op plekken waar het niet kan
  • Massaal door rood rijden
  • Met z’n tweeën naast elkaar blijven fietsen als je er langs wil
  • Mensen van de weg af schreeuwen of bellen
  • Geen rekening houden met andere weggebruikers
  • Appen op de fiets
  • Rijden met hoofdtelefoon op
  • Oudere mensen (op e-bikes met turbo stand) hebben geen reactievermogen
  • Vrijwel alle wielrenners zijn aso’s (gemiddelde leeftijd is 46, frustratie?)

LEVs worden weggezet als een groot gevaar op de weg maar het gevaar op de weg in Nederland is de fietser.

Bij de e-step is dat hoger omdat er meer gebruikers zijn en ook vaak gebruikers die denken dat ze het wel kunnen omdat ze dat vroeger ook konden op een niet gemotoriseerde variant toen ze klein waren. De verkoop van no-name budget e-steps van €250 zou verboden moeten worden. Daar zagen we de afgelopen tijd via 112-fotografen enkele ongevallen mee. De overige 300.000 LEVs die inmiddels in Nederland rondrijden veroorzaken nauwelijks overlast. Ze zijn onverzekerd en daarom zijn er vermoedelijk ook minder ongevallen.

Legaalrijden kijkt nogal lacherig naar de eisen die de overheid stelt aan de toelating van LEVs op de openbare weg. E-steps moeten voldoen aan de technische eisen van de overheid maar er is vrijwel geen één fabrikant te vinden die aan die eisen wil voldoen. Waarom? Omdat ze overtrokken zijn en het in de rest van Europa geen probleem is. Nederland is een te kleine afzetmarkt en daarom ook niet relevant.

In 2023 als de nieuwe wetgeving ingaat zijn LEVs nog steeds zo illegaal als nu. Teken de petitie voordat het te laat is….