Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met fatbikes. In een Amsterdamse gemeenteraadsvergadering bleek onlangs dat de politie 50 fatbikes heeft staandegehouden en gecontroleerd. 19 fatbikes hadden een illegale gashendel en een fatbike kon een snelheid halen van 60 km/u. Die wil niemand (onverzekerd) op de weg en het is goed dat de politie daartegen aan het optreden is.

De verkeersveiligheid kan niet langer wachten en 43 gemeenten eisen dat demissionair minister Harbers maatregelen tegen opgevoerde e-bikes neemt omdat ze een gevaar op het fietspad zijn. Volgens de ondertekenaars gaat het niet alleen om jongeren op opgevoerde e-bikes maar ook om ouders op e-bakfietsen en jongvolwassenen en ouderen op snelle e-bikes.

De Amsterdamse D66 wethouder dreigt inmiddels al met een kentekenplicht voor fatbikes om beter te kunnen handhaven. Daarnaast vragen de gemeenten aan Harbers om een landelijk verbod op de verkoop van setjes om de fietsen op te voeren en willen ze een minimumleeftijd voor e-bikes. Dat is qua wetgeving ingewikkeld omdat een legale e-bike wettelijk gelijkgesteld is aan een fiets.

Onlangs vroegen we nog aan het ministerie van I&W waarom een begrensde e- of fatbike met een groter (motor) of piekvermogen dan 250 watt die maximaal 25 KM/u kan rijden toch verboden is. Uit ons onderzoek blijkt dat er nog steeds veel e-bikes rondrijden die een hoger piekvermogen hebben dan 250 watt. Ze rijden niet harder dan 25 KM/u maar toch zijn ze wettelijk niet toegestaan. Om dit op te lossen zou je in al die e-bikes een nieuwe controller en motor moeten plaatsen. Dat is zeer kostbaar en misschien een verklaring waarom er de afgelopen tijd ineens zoveel fatbikes zijn gestolen?

Uit onderzoek van Legaalrijden blijkt ook dat de meest verkochte elektrische bakfietsen in Nederland een piekvermogen hebben van 600 watt. Ook dat is ook niet toegestaan. Ze rijden gemiddeld 28 km/u. Zo zijn er ook e- of fatbikes die een hoger (piek) vermogen hebben dan 250 watt maar begrensd zijn op maximaal 25 KM/u. Deze zijn ook niet toegestaan op de openbare weg terwijl veel mensen dat niet eens weten. Ze zijn tot 1 januari 2023 verkocht en het lijkt ons logisch als deze e-bikes ook gewoon legaal worden verklaard. Bij een test op een rollerbank zal er geen hogere snelheid dan 25 KM/u worden gemeten en toch zijn ze verboden.

1 REACTIE

  1. De enige die illegaal bezig is is de Nederlandse overheid. Als EU lidstaat mag geen enkel vervoersmiddel verboden worden! Ook al hebben ze een gashendel, een motorvermogen meer dan 250 watt. Ook alle soorten LEV’s mogen niet verboden worden. Ze voldoen ALLEMAAL aan de Europese machinerichtlijn! Handhaven op snelheid is natuurlijk wel goed.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...

Legale e-step krijgt kenteken

De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de invoering van...