Net als lobbyclub Legaalrijden in Nederland heeft brancheorganisatie LEVA-EU directe lijntjes met de EU-besluitvormers. Ze onderzocht het LEV kader van de Nederlandse overheid en dan blijkt dat we bijval krijgen op onze kritiek op het LEV kader. We noemen even een paar hoofdpunten uit hun bevindingen.
Wij noemden de RDW een slager die zijn eigen vlees keurt in opdracht van de overheid. In Europa beschrijven ze het als volgt: Voor e-steps wordt een goedkeurings- en toezichtsprocedure ingevoerd die volledig aan RDW wordt toegewezen. RDW mag de regels maken, de voertuigen keuren en vervolgens ook nog toezicht houden. RDW krijgt hiermee een blanco cheque als rechter en partij, een beslissing die niet bepaald lijkt te stroken met een normaal democratisch proces.
De Europese brancheorganisatie concludeert uit haar analyse dat het voorstel van de Nederlandse overheid om, sommige voertuigen die uitgesloten zijn van Verordening 168/2013 te onderwerpen aan een nationale goedkeuring, in strijd is met Europese wetgeving.
In de algemene toelichting bij de technische eisen die het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op donderdag 30 september met stakeholders waaronder Legaalrijden zal bespreken, staat:
“Deze voertuigen kunnen niet volgens andere Europese regelgeving worden toegelaten tot het verkeer op de weg, waarmee ze dus impliciet verboden zijn.”
De brancheorganisatie is er van overtuigd dat deze stelling onjuist is. Net zoals conventionele elektrische fietsen zijn elektrische bakfietsen, elektrische steps en zelf-balancerende voertuigen uitgesloten van Verordening 168/2013. Bijgevolg zijn ze onderworpen aan de Machine-, EMC- en RoHS-Richtlijn. Artikel 6.1 van de eerder vermelde Machinerichtlijn 2006/42/EG bepaalt bovendien: “De lidstaten mogen op hun grondgebied het in de handel brengen en/of in bedrijf stellen van machines die aan deze richtlijn voldoen niet verbieden, beperken of verhinderen.”
De Nederlandse overheid heeft aanvaard om conventionele elektrische fietsen tot de openbare weg toe te laten zonder bijkomende vereisten. Het is bijgevolg onlogisch, inconsequent en illegaal om elektrische bakfietsen, e-steps en zelf-balancerende voertuigen zoals de Onewheel die voldoen aan de Machine-, EMC- en RoHS-Richtlijn te onderwerpen aan bijkomende, nationale vereisten. Daarbij komt dat er voor deze voertuigen geen structurele problemen zijn die dergelijke bijkomende maatregelen nodig zouden maken. Bovendien worden de voertuigen massaal gebruikt in steden die zoeken naar oplossingen om vervuilend vracht- en passagiersvervoer te vergroenen.
LEVA-EU verzoekt de Nederlandse overheid om van het toelatingskader LEV af te zien en om alle LEVs die voldoen aan de vereisten van de Machine-, EMC- en RoHS-Richtlijn niet langer de toegang tot de openbare weg te ontzeggen, noch te beperken door belemmerende nationale technische vereisten. Dat verzoek betreft ook zelfbalancerende voertuigen zonder stuurinrichting zoals de Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard. In afwachting van het antwoord van het Nederlandse ministerie zal LEVA-EU de Europese Commissie informeren over dit verzoek.
Op papier klinkt het fantastisch maar de Europese Commissie praat sinds 2009 ook al over het invoeren van een usb-c standaard om apparaten mee op te laden dus echt snel gaat de besluitvorming daar ook niet.
Eindelijk we hebben het voor mekaar hopelijk mogen we snel de weg op 🥳🎉🎉
Ik heb maar contact opgenomen met http://www.amsterdamlawhub om te vragen hoe het nou zit met dit resultaat ik hoop dat het resultaat goed is
Interessant, kan je hun reactie svp ook mailen aan [email protected]
Goedemorgen ik heb al eerder een post gestuurd. Respect voor jullie inzet en energie om voor ons op te komen en de LEV’s te legaliseren. Maar zinloos geweld omdat Nederland er altijd een eigen beleid op na zal houden kijk maar naar auto”s waar we de BPM hebben en in België de auto”s duizenden euro”s goedkoper zijn. De truc is dat men hier moeilijk blijft doen en misschien overstag gaan maar we dan veel moeten betalen om te mogen rijden. Wij zijn dom en blij en betalen blindelings de rekening. Verkapte nieuwe belasting slavernij. Ja de slavernij is niet weg uit Nederland. Brave burgers met belastende kettingen aan hun nek. haal de energie er uit en doe niets meer en gewoon gaan rijden zoals je ook op elke elektrische fiets mag rijden zonder keuring en op er racefiets 50 km/u mag rijden. Of emigreren en lekker in Luxemburg gaan wonen en werken in nederland en jezelf uitbetalen in Luxemburg. Zoals grote multinationals profiteren. Wij zijn brave domme burgertjes en smeken aan pappa rutte of we op een stepie mogen. Denk na … waar zijn we mee bezig. Allemaal de straat op kan ook en anti Rutte kabinet demonstratie die voor deze ellende heeft gezorgd. Jaja Nederland is een goed land om in te wonen. Als je maar braaf al je hoge belastingen betaald en het verschil tussen rijk en arm toeneemt. O ja met een step ben je 😃 happy en vergeet je de echte ellende. Succes met nadenken over wat belangrijk is …
Mee eens
Als ik het goed begrijp gaan ze dus nu in Europa via de Europese commissie zorgen dat het Nederlandse LEV kader onwettig verklaard gaat worden. Ik hoop echt dat ze daar vaart mee maken want we zijn dus blijkbaar al 3 jaar aan het lijntje gehouden door de Nederlandse overheid. Ze kunnen ons blijkbaar niet langer de toegang tot de openbare weg ontzeggen en dat is prachtig nieuws!!!!!
Volgens mij zouden we al de weg op kunnen omdat we er niet gestraft voor mogen worden om deze voertuigen te besturen.
Het is krankzinnig dat ze dit vanuit Europa opmerken en er geen een journalist of politicus in Nederland is geweest die hier vragen over heeft gesteld. De RDW mag de regels maken, de voertuigen keuren en vervolgens ook nog toezicht houden. De verzekeraars doen handjeklap op het ministerie over de vorm van verzekeren en de gebruikers die echt weten hoe het zit worden genegeerd. Kamerleden krijgen stapels rapporten over LEVs met desinformatie en er is niemand die daar iets mee doet. Hoe is dit mogelijk? Legaalrijden ga zo door!!! Jullie tonen keer op keer het failliet aan van het ministerie waar alleen maar beleidsmakers zitten die lid zijn van de Fietsersbond. Het roer moet om en wel nu!!
Binnen Nederland gaat er zeker niets gebeuren behalve gezellig gepolder.
Als de EU ingrijpt, mogen we dankbaar zijn. Eerst zien dan geloven.
Er gaat niets veranderen, zolang er in de politiek niemand is die zich er voor in gaat zetten heeft de rest ook schijt aan alles. Daarnaast zijn er veel vooral bezig met eigen status, macht en inkomen zoals corona cultuurpotjes leeg trekken of overlopen als lobbyist voor de energiesector? Mooi ook hoe Omtzigt (1 van de weinige politici die zich nog inzet voor de burger) geen goed woord over had voor Cora.
Tot nu toe rond de 800 km in en rond de stad gereden en tot zover zonder problemen. Ik blijf gebruik maken van mijn electrische skateboards zelfs al pakken ze er 1 af en word ik bekeurd. Als ik iets kan bijdragen in de weg naar legaliseren zal ik dat zeker doen. Misschien eens een demonstratietocht houden ongeacht goedkeuring? We maken denk ik meer indruk wanneer we massaal worden beboet. Daar heb ik wel 300 euro en inbeslagname voor over! Tijd om niet langer maar braaf te doen wat ons wordt opgedragen want daar bereiken we te weinig mee.
Idd ja let’s do it ✊
Ik ben het compleet met je eens. Het is tijd om het gewoon te gaan rijden met een grote groep om zo echt een statement te maken. Ik doe mee!
Loop ik al jaren te roepen.
Ben geen held in organiseren, maar doe zeker mee.
Bedacht me laatst (te laat) dat we dat met de demonstratie in Amsterdam hadden kunnen doen: Ons massaal laten arresteren.
Ik heb nog wel een IPS Zero uit 1943 of zo die ze wel mogen hebben.
Ik dacht namelijk precies hetzelfde bij die demonstratie. Gewoon gaan rijden en als we allemaal bekeurd worden dan is dat maar zo. Ik denk dat wij meer applaus zouden krijgen dan de politie.
Mocht jij of andere mensen hier interesse hebben om gewoon rijdend te gaan demonstreren, zoek me dan even op via Instagram of Facebook en dan kunnen we wat brainstormen over hoe we het gaan aanpakken.
Is telegram ook mogelijk?
Ik heb wel Telegram, maar ik kan niet zomaar me gegevens hier zetten haha. Op basis van me naam kan je me wel vinden op social media.
Ik neem aan dat het bericht van LEVA-EU bindend en toepasselijk is voor alle lidstaten? Daarmee zou de huidige regelgeving in Duitsland dus ook ongeldig zijn. Daar mogen LEVs zonder stuur ook nog niet de weg op en e-steps alleen via een keuring met VIN nummer.
LEVA-EU is echter “slechts” een lobbyorganisatie, dus er zal eerst bijvoorbeeld een uitspraak van het Europese Hof van Justitie moeten komen voordat een dergelijke uitleg bindend is voor lidstaten. Maar als het Hof zo’n uitspraak zou doen, dan geldt het wel in alle 27 lidstaten.
De grote vraag is hoe je dit aan een agent gaat uitleggen. Die je staande gaat houden als je nu op je LEV gaat rondrijden. Kijk meneer volgens Europese regels ben ik legaal. Hier moet denk ik eerst een rechter aan te pas komen.
Hier zal denk ik zeker nog eerst een rechter aan te pas komen. Rechtbanken hebben de mogelijkheid om prejudiciële vragen aan het Europese Hof van Justitie te stellen (art. 267 VWEU) wanneer de uitleg van Europees recht niet duidelijk is of al is uitgelegd. Echter zal ook daar de nodige tijd overheen gaan. In bijvoorbeeld de Tom Kabinet-zaak (e-books) duurde het meer dan anderhalf jaar voordat het HvJ haar uitspraak deed.
Een klacht indienen bij de Commissie zal helaas in de praktijk ook lang duren, áls de Commissie het al in de behandeling neemt. De Commissie heeft immers geen verplichting om iedere zaak te onderzoeken.
Als er iemand is die er een proefproces van kan maken dan krijgt het wellicht wel de aandacht in de media? Eigenlijk triest dat de diverse politieke partijen dit laten liggen! LEV’s zijn toch een degelijke bijdrage aan de vergroening en ook nog eens betaald door de burger zelf!!!
Het is toch absurd dat hier eerst een rechter aan te pas zou moeten komen? Volgens Europese richtlijnen waar Nederland zich ook aan moet houden zijn LEVs al legaal. Het hele LEV kader circus heeft allemaal ambtenaren, kennisinstituten en de RDW 3 jaar aan werk geholpen maar blijkt een grote zeepbel die nu hopelijk snel ontploft.
Ik moet binnenkort voorkomen.
Is er een advocaat die dit hard kan maken?
Als je het niet erg vindt dat je zaak een stuk langer duurt: probeer de rechter ervan te overtuigen dat hij prejudiciële vragen (art. 267 VWEU) aan het Europese Hof van Justitie moet stellen. Laat het Hof oordelen over uitleg die IenW en LEVA-EU geven. Maar ik zou in dit geval wel echt een advocaat zoeken.
Technisch gezien zouden we al de weg op kunnen omdat we wettelijk gezien in de eerste instantie al niet gestraft mogen worden voor het feit dat we deze apparaten besturen.
Hmmm… Wil alsnog dat gezeik niet met de politie…. Wij moeten maar eens samen een x duidelijk maken dat wij dit niet meer pikken en gewoon willen rijden (wat volgend de wet gewoon mogelijk zou moeten zijn).
Dit is supernieuws toch? Ik hoop dat de media dit op pakt zodat het probleem sneller opgelost gaat worden.
This is great! Keep up the good fight Legaal Rijden 💪
Ik heb het artikel doorgestuurd naar diverse media, met het verzoek om hier media aandacht aan te geven.
Je weet maar nooit
Stel dat het nu al eigenlijk zou mogen…, wat betekent dat dan voor alle gegeven boetes, inbeslagnames etc.
Vandaag gewoon nog een officiële waarschuwing gekregen voor skateboard, na tonen van artikel geloofde agent het in eerste instantie niet maar zelfs na het tonen van het officiële bericht wat hij gelezen heeft zei hij dat zolang zijn baas hem verzoekt erop te handhaven zal hij blijven handhaven. Volgende keer in beslag &boete
logisch
Onwettig handhaven is naar mijn mening niet logisch
Wel als oom agent zijn salaris van zijn baas krijgt die opdracht heeft gegeven om hierop te handhaven… Je kan niet verwachten dat een agent tegen zijn meerdere in zal gaan en mogelijk zijn baan riskeert. Oom agent doet slechts zijn werk. Het is de nederlandse manier van wetgeven wat het probleem is.
Dus als zijn baas hem de instructie geeft om boetes uit te delen aan autos die niet te hard gaan, of fietsers te bekeuren ongeacht werkende belichting vind jij dit logisch? Het is namelijk volgend NL en EU regelgeving onwettig om op de levs te handhaven op deze manier.
Dat is ook wel een beetje te kort door de bocht he Victor.. C’mon. Het is pas onwettig als een rechter de staat hierover op de vingers heeft getikt. Het voelt nu als onwettig, en wellicht is dat het dus ook wel. Maar tot de tijd dat het oordeel is geveld zal een politie agent logischerwijs handelen naar Nederlandse wetgeving. Dan kun je lullen als brugman, maar dan mag je hier blij zijn dat je ervan afkomt met een waarschuwing. En zo liggen de feiten. Helemaal los van mijn eigen mening hieromtrent.
En Bart is de pechvogel van vandaag…
Ik ben zojuist nog een agent tegengekomen en ik heb een boete plus in beslag name van mijn voertuig. Is in Eindhoven. Het voelt echt oneerlijk. Heb het ook nog proberen uit te leggen maar de agent volgt gewoon regels. Pfff
Bezwaar proberen te maken Bart, en kijken of dit artikel en EU wetgeving hierin een officier van justitie kunnen overtuigen? Sterkte man.
Bedankt. Ik zal zien wat ik ervan kan maken. Het hielp ook niet dat de betreffende agent zich helemaal het mannetje voelde en zei dat e-steps levensgevaarlijk dingen zijn en dat hij er hekel aan had.
Ik had een waarschuwing al eerder gehad maar deze beste agent zei al voordat hij dat gecheckt had dat ik een boete kreeg.
Ok genoeg frustratie eruit, en weer door
P.s. Kunnen wij ook niet gewoon met 200 man de snelweg op? Net als die boeren toen..
Alsof je mijn gedachten kan lezen! Zou wel een meesterzet zijn!
en écht aandacht genereren…
Voortaan ga ik de weg op met een zelf samengesteld pdf/document waarin alle wetten en het europees regelement staan vermeld die mijn electrische skateboard als traditioneel skateboard verklaren. Wellicht kan dit een toekomstige bekeuring voorkomen wanneer de agent inziet dat hij me niet kan aanhouden voor k024
Hmmm, zit er ook aan te denken om dit voor de onewheel te doen, wil dr heel graag eentje kopen maar de angst op inbeslagname weerhoudt me hier op dit moment van. Als een pdf boekje met wetten de oplossing is en ervoor zorgt dat oom agent me niks kan maken, dan maybe.
Denk dat dit waarschijnlijk de oplossing is momenteel aangezien oom agent wel stoer kan praten over dat hij opdracht van zijn baas uitvoert om electrische skateboards te bekeuren, maar volgens de wet valt mijn electrische skateboard buiten de term electrisch skateboard het is namelijk wettelijk hetzelfde als een traditioneel skateboard volgens europees regelement dus succes voor hem om er een te vinden die niet onder de klasse traditioneel skateboard valt. Hij kan me ook niet bekeuren voor k024 want ik heb geen voertuig of motorrijtuig. Als hij me na bespreking niet geloofd of bijdehand doet dan start ik direct een video opname waarin ik vraag welke wet ik exact overtreden heb voor het gemak.
Nederland wil geen Europa zijn…
je zou fietspedalen op je e-skate moeten plakken.
of je beter de boete en inbeslagname besparen.
Update: net WEER staande gehouden door diezelfde agent dit keer met busje, stopte abrupt naast mij en wou m afpakken maar toevallig stond ik stil en heeft hij me niet zien rijden, na mijn verwijzingen vorige keer om LevaEU haar bevindingen te bekijken noemde hij het een “hobby organisatie”, de wetten die ik heb toonde intresseerde hem niets en hij gaf zijn collega niet eens de kans om mijn pdf serieus te lezen (die had wel Interesse). Hij gebruikte weer het argument: van mijn baas moet ik je aanhouden, waarop ik reageerde van jouw baas moet je handhaven op licht electronische voertuigen, maar wat jij een electrisch skateboard noemt noemt de europese wet een zelf balanserend sportmiddel. Gelukkig dus vanaf gekomen maar met zulke agenten wordt het lastig om ontspannen de weg op te gaan, tja dan rijd ik voortaan wel zonder verlichting en zonder remmen als agent dat veiliger vind.
IDD, het is net het wilde westen. Ikzelf heb al eens een boete gekregen zonder staandehouding, zonder identiteit controlle of mededeling van overtreding. 2 weken later een paarse brief met boete in de bus ontvangen! Het einde is niet in zicht en naar mijn inziens moeten we ons goed verdedigen tegen politie die zich niet aan de wet houd. Heb daarom nu 2 reserve wielen (airwheel) om mobiel te kunnen blijven. (Heb een beperking met het lopen dus ik MOET wel)