Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De meerderheid van LEV gebruikers zonder stuur zoals een elektrisch skateboard, EUC of een Onewheel zijn daar ook voor. Ze gaven eerder al aan dat ze na legalisatie van LEVs zonder stuur een helmplicht geen probleem vinden. Vreemd genoeg zijn juist deze gebruikers vooralsnog uitgesloten van het LEV-kader, de groep waar aantoonbaar de minste ongevallen mee gebeuren.
Bij eigenaren van de e-step ligt het helmgebruik anders. Uit onze peiling bleek eerder dat ze ons advies om een helm te dragen graag overnemen maar dan liever op vrijwillige basis. Uit onderzoek blijkt helaas wel dat veel eigenaren van een e-step hoofdtrauma oplopen. In het nieuwe LEV-kader staat helemaal niks over een helmplicht.
Bij letsel met de e-step gaat vaak om jonge mensen tussen de 20 tot 30 jaar die s’avonds een deelstep gebruiken en door overmatig alcoholgebruik ten val komen. Omdat ze onder invloed zijn hebben ze de reflex niet meer om met hun handen een val te breken en doen dat dus met hun hoofd. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat wereldwijd 50% van de ongevallen met e-steps en dan voornamelijk met deelsteps in het nachtleven gebeuren.
In Brisbane (Australië) is 92% van de ongevallen met een LEV een e-step de oorzaak. 78% daarvan komt door een deelstep. 46% van de mensen die gewond raakten droeg geen helm.
Vorig jaar vielen er in Nederland in één jaar tijd ruim elfduizend fietsslachtoffers met hersenletsel, waarvan ruim de helft 55 jaar of ouder was. De Fietsersbond is tegen een helmplicht.
Ik gebruik op mijn esk8 altijd een helm. Nadeel is dat ik daardoor wel meer opval als een gebruiker van een elektrisch skateboard voor de politie. Ik twijfel vaak of ik nog een helm moet dragen omdat ik een boete riskeer of dat ze mijn board daardoor in beslag nemen.
Ik ben nog nooit gevallen met mijn board en rij al 4 jaar zonder te vallen. Toch draag ik altijd een helm omdat hoofdletsel aannemelijk is als je valt met 25 km/u. Ik snap ook niet dat er mensen zijn die tegen het dragen van een helm zijn zoals de Fietsersbond. Daar vallen juist de meeste slachtoffers.
Ik denk niet dat de fietsersbond tegen een helm is. Die vinden het prima als mensen een helm opzetten.
Nederland stelt aan de ene kant krankzinnige eisen aan e-steps zodat de meeste e-steps die je nu al overal ziet rondrijden in andere landen hier nooit door de keuring komen. Aan de andere kant is er geen helmplicht voorzien voor LEVs? Wat klopt hier niet?
Welke e-steps zijn nou wél legaal per 1 januari 2023?
Per 1 januari blijft alles zoals het nu ook is. De overheid werkt nog steeds aan wetgeving. Niemand weet wanneer de wet ingaat. De Tweede Kamer moet het LEV-kader nog goedkeuren. Zie:
https://legaalrijden.nl/blog/invoering-lev-kader-vermoedelijk-pas-in-2024/
Nederland wil als enig land ter wereld een e-step gelijkstellen aan een bromfiets. Daarom komen ze niet door de RDW-keuring. Dat is ook wat er niet klopt. In andere landen stellen ze e-steps gelijk aan een fiets.
55.000 55+ fietsers met hersenletsel in 2021 maar de Fietsersbond en de overheid zijn tegen een helmplicht? Dit is toch niet meer uit te leggen? Goed dat de meeste LEV gebruikers voor een helmplicht zijn.
Het is idioot dat we in een land leven waarin je nog steeds niet zelf mag bepalen waarop je gaat rijden met of zonder een helm.
De step zal nooit legaal gaan worden hier in nederland.
De step is al legaal.
Het probleem is dat bijna iedereen maar “ja en amen” blijft zeggen dat de overheid zo corrupt handeld en al jaren in strijd is met de EU wetgeving qua LEV’s. En “ja meneer agent, nee meneer agent, sorry meneer agent” zegt en braaf op hun fietsjes blijven rijden.
Nooit zal ik een helm dragen op de fiets (uitgezonderd racefiets of mountainbiking ) en dus ook niet op de step.
Waar is de tijd gebleven dat een helm op de fiets voor ‘speciale ‘ personen was ( epilepsie ed) en stupide toeristen die nog nooit op een fiets gezeten hadden.
De vertrutting wordt steeds erger en jammer dat legaalrijden hieraan mee doet.
Hoeveel mensen moeten sterven of erger (ja) voordat je wel voor een helmplicht bent? En zullen we dan ook direct helmplicht voor de motor afschaffen? En riemen voor in de auto? Zolang het niet verplicht is draag ik ook zeker geen helm op de fiets maar het is net als met mondkapjes, na een paar weken of maanden ben je er aan gewend en valt het best wel mee. Vooral wanneer ik mensen met kinderen op de fiets geplakt door het verkeer zie zigzaggen vind ik een helmplicht nog niet zo’n gek idee.
Rij ondertussen op mijn eskate ook zonder helm na al een paar keer te zijn gevallen met helm. Ik rij liever wat langzamer zonder helm dan snel met helm. Verkleint de pakkans ook weer.
Hendrik, het gaat niet om voertuigen zoals motoren en auto’s, maar om iets, wat maar 25kmh rijdt. Dus het argument klopt niet.
Wat een oliedomme opmerking vind ik dit zeg, jeusus.
Je hebt helemaal gelijk Tim!
Weer zo’n ondoordachte beslissing van de overheid. Snorfietsers stappen massaal over op een brommer door de helmplicht. Meer snelheid is meer ongevallen. Het is geen hogere wiskunde maar Tweede Kamerleden kunnen helaas niet meer doordenken.
De mensen die van plan waren om over te stappen op een (groene) fatbike kiezen nu ook eerder voor de bromfiets door de hetze die tegen fatbikes is ontstaan door de Fietsersbond en de overheid.
De Nederlandse overheid is gewoon een kansloos corrupt zooitje bij elkaar en wij als burgers zijn al jaren de lul…
De overheid kan natuurlijk geen helmplicht invoeren voor een e-step want deze bestaat in haar ogen niet. Zelf gebruik ik mijn e-step nu twee jaar en ben ermee nog nooit in een gevaarlijke situatie geweest.
Er zijn enkele legale e-steps met blauwe kentekenplaat, die mensen moeten neem ik aan nu ook een helm op toch?
Als het een blauw kentekenplaatje heeft valt het onder de wetgeving voor bromfietsen en snorfietsen en is een helm inderdaad verplicht.
Dit artikel gaat over het nieuwe LEV kader “In het nieuwe LEV-kader staat helemaal niks over een helmplicht”
Overheid lijkt daarmee letsel eerder te stimuleren, dan die helm plicht waar iedereen voor is.
De overheid heeft naar de behoefte en veiligheid van de burger te luisteren en te handelen.
dat ook is n wettelijke plicht
Zoals Peter in zijn antwoord al aangeeft staat een wetsvoorstel klaar om het zogenaamde LEV-kader in de verkeerswet te implementeren. Levs als e-steps komen daarmee onder keuringsplicht van de RDW. Tot 16 januari kan daarop bij de overheid geregeerd worden, nl. op
https://www.internetconsultatie.nl/rdw_goedkeuringsinstantie_bijzondere_bromfietsen/b1
Hoe meer mensen daar te kennen geven dat Levs als de e-step gelijkgesteld moeten worden met (e-)fietsen hoe beter. Ik zou zeggen: nu DOEN!
Het lijkt alsof steppers de helmplicht willen om zo de acceptatie van steps te versnellen.
Zelf ben ik absoluut tegen een helmPLICHT. Dat mijn eenwieler 35km/u KAN wil niet zeggen dat ik dat er ook mee ga rijden. 10-20 is voor mij hard zat en dat is toevallig ook de snelheid van een stadsfiets.
Laat mensen zelf bepalen in welke situatie ze graag een helm op zetten.