Hoogleraar TU Delft plakt negatief beeld van deelsteps op persoonlijk gebruik

We zijn blij met alle media aandacht voor onze demonstratie van gisteren. Vrijwel iedereen is positief. Alleen een quote in het item van RTL nieuws door  Marjan Hagenzieker, hoogleraar verkeersveiligheid van de TU Delft wekte in onze achterban nog enige verontwaardiging op.

De hoogleraar wist te vertellen dat er in Noorwegen veel discussie is over Lichte Elektrische Voertuigen:

Er gebeuren in Noorwegen veel verkeersongelukken mee, een eerste voorlopig onderzoek in Noorwegen laat zien dat het bijna een 10 keer zo hoog risico is als fietsen. Dat is flink en daar zijn ze in Noorwegen erg van geschrokken.

Bij de kijker blijft vooral de quote er gebeuren veel verkeersongelukken mee hangen. Maar is dat wel zo?

Hoogleraar TU Delft plakt negatief beeld van deelsteps op persoonlijk gebruik

We hebben het rapport waar de hoogleraar naar verwees ook even opgezocht ( dank Susanne uit de Onewheel WhatsApp groep). Wat blijkt de ongelukken gebeuren vooral doordat mensen daar op de stoep rijden en de meeste ongelukken gebeuren door gaten in de weg en door tramrails.

Hoogleraar TU Delft plakt negatief beeld van deelsteps op persoonlijk gebruik

We deelden het bewuste citaat uit het rapport nog even op twitter en daar merkt Michiel op dat de hoogleraar beter nog even verder had kunnen lezen. In het rapport staat namelijk ook dat fietspaden de veiligheid juist verbeteren, lees als in Nederland. Gelukkig hebben we in onze achterban nog wel mensen zitten die opletten want je zou zomaar gaan denken dat LEV’s bij persoonlijk gebruik gevaarlijk zijn.

Hoogleraar TU Delft plakt negatief beeld van deelsteps op persoonlijk gebruik

We vermoeden daarnaast ook dat het aantal ongevallen met LEV’s in Noorwegen volledig te wijten is aan deelsteps en niet bij persoonlijk gebruik. In het rapport staan ook alleen maar foto’s van mensen op deelsteps. Ongevallen bij persoonlijk gebruik zijn nihil, helaas lezen we dat nergens en ligt de focus op gevaarlijk en ongevallen. We hebben Marjan Hagenzieker ook om een reactie gevraagd maar geen reactie gekregen.

Als je meer wil weten over (dodelijke) ongevallen met Lichte Elektrische Voertuigen dan raden we je aan om ons eigen onderzoek te lezen. Dat is gebaseerd op feiten. Het geeft aan dat het gebruik van Lichte Elektrische Voertuigen veel veiliger is dan men in Den Haag denkt. Volgens ons komt dat omdat LEV gebruikers weten dat ze kwetsbaar zijn in het verkeer en daarom nemen ze veel socialer en anticiperend deel aan het verkeer dan andere weggebruikers waar de overheid zich veel meer zorgen over zou moeten maken.

Legaalrijden maakt zich sterk voor persoonlijk gebruik van Lichte Elektrische Voertuigen, alle negatieve verhalen die we dagelijks te horen krijgen zijn vrijwel altijd terug te voeren op het gebruik en misbruik van deelsteps. Niet voor niets hebben wij de samenwerking met Bird en Lime, de grootste leveranciers van deelsteps ter wereld al in 2019 opgezegd. Zo ook weer in het verslag van RTL, het geeft een negatief randje met woorden als “er gebeuren veel verkeersongelukken mee” die woorden zijn telkens weer terug te voeren naar het gebruik van deelsteps. Niet naar persoonlijk gebruik van LEV’s.

2 REACTIES

  1. Het is nieuw, dus eng.
    En naarmate het gebruik groeit zal de weerstand eerst groter worden, zoals veel gebruikers al aan den lijve ondervinden.

    Sommige PLEVs, met name de eenwielers, zijn lastig om te leren, maar eenmaal onder de knie, zeer goed te controleren en manoeuvreerbaarder dan de fiets en daardoor veiliger.
    Mensen die de moeite nemen om een wat lastiger vaardigheid aan te leren zouden sowieso wel eens verantwoordelijker verkeersdeelnemers kunnen zijn.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...