Wij vragen ons steeds af waarom de Fietsersbond (gesponsord door Gazelle) toch zo fel is tegen de komst van LEVs op de openbare weg in Nederland. Als we de laatste verkoopcijfers van LEVs uit Frankrijk zien dan beginnen we de haat van de bond iets beter te begrijpen.
In Frankrijk worden inmiddels meer e-steps verkocht dan e-bikes. En niet een klein beetje meer maar het afgelopen jaar oversteeg de verkoop van e-steps de verkoop van e-bikes met 30%. De omzet in de Franse micromobiliteitsmarkt steeg met 38% en kwam uit op 454 miljoen euro. Dat zijn allemaal e-stepjes die hier in Nederland nooit de weg op mogen omdat ze nu en in de toekomst nooit door de RDW keuringen komen.
In 2021 zijn er 908.000 e-steps verkocht, een stijging van 42% in een jaar tijd en waarmee het vorige record uit 2020 met 640.000 stuks is verbroken. In 2017 toen de e-step nog verboden was op de openbare weg in Frankrijk werden er 107.700 e-steps verkocht. In 2019, het jaar waarin de e-step in Frankrijk is gelegaliseerd steeg de verkoop naar 478.000 stuks. Alleen in Frankrijk rijden er al 2.3 miljoen ongekeurde LEVs rond.
In Nederland rijden op dit moment minimaal 250.000 onverzekerde e-steps rond. Gebruikers wachten al meer dan 3 jaar op wetgeving. Nederland is ook het laatste land in Europa waar de e-step is verboden op de openbare weg. Mede dankzij het lobbywerk van de Fietsersbond waarvan de leden diepgeworteld in ministeries zitten die over de LEV wetgeving gaan. Recent zagen we nog een GroenLinks senator in de Eerste Kamer die tegelijkertijd als directeur van de Fietsersbond ongehinderd haar onzinnige en ongefundeerde gal mocht spuwen over e-steps.
Het is gewoon een corrupte bende!
precies
Mooi om te zien dat de e-step zo aanslaat in Frankrijk. Wel vreselijk om weer te lezen dat we hier zo vreselijk achterlopen.
precies als je hier wat v zeg hebben ze wel een tegen antwoord zo corrupt al wat
Schandalig dat de Fietsersbond gesponsord wordt door Gazelle. Opeens valt alles op zijn plaats door dit soort berichten. Goed bezig Legaalrijden.
Tip voor gazelle en andere fiets makers. Ga ook e-stepjes maken.
Hop legalizeren die LEV’s, is de toekomst van efficient vervoer.
sorry e bakfiets van 4000+€ is wat ze willen slijten ☹️ en bejaardenkillers
Exact waarom hier de fietsenlobby dit tegen probeert te houden.
[…] achtgeruit holt en overbelast is wil de regering dat de tram/bus monopolies niet aantasten. Ook de fietsenlobby ziet niets in gezonde marktconcurrentie en lobbied op haar beurt tegen liberalis…. Alleen de piratenpartij streeft invoering en legalisatie in. De RDW is bezig met een onderzoek […]