Italië stelt een PLEV gelijk aan een (elektrische) fiets

Het gebruik van PLEV’s in Italië stond tot voor kort gelijk aan ons softdrugsbeleid. Gedogen en pas optreden als het mis gaat met hier en daar wat officiële experimenten in gemeenten.

In Nederland doen we dat ook met PLEV’s. De korpsleiding liet deze zomer weten dat handhaven voor de politie geen prioriteit heeft en dat agenten er ook niet actief op controleren. Blijkbaar is die boodschap in het veld nog steeds niet aangekomen want we krijgen nog steeds wekelijks berichten van mensen waarvan een PLEV in beslag is genomen of dat ze een boete hebben gekregen.

We hebben via de mediadesk van de korpsleiding in september ook een aantal vragen gesteld over PLEV’s maar nooit een antwoord gekregen. Één zin met wij hebben geen tijd voor dit soort onzin was ook prima geweest.

Ondertussen kan in Italië de vlag uit want daar is de gedoogperiode voorbij. Er is nu wetgeving die bepaald dat een PLEV gelijkgesteld moet worden aan een (elektrische) fiets. De maximale snelheid is 25 km/u.

Via de Italiaanse krant Repubblica zagen we ook al het eerste verkeersbord met een monopattini elettrici en een Segway in Milaan.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...