Jongeren onder de 16 mogen e-step in België niet meer gebruiken

De Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) kondigde vandaag nieuwe regels aan voor het gebruik van LEVs in België. Door het toenemende aantal ongevallen met de e-step wil ze dat er een verbod komt op het gebruik van LEVs op de openbare weg zoals de e-step onder de 16 jaar. 

LEVs worden ook van het trottoir verbannen en in voetgangerszones komen borden of je er stapvoets mag rijden met LEVs. Veel deelsteps komen parkeerzones en het is niet langer toegestaan om met twee personen op een (deel)step te rijden. 

De nieuwe regels gaan deze zomer in. Op overtredingen staan boetes variërend van €58 tot €116. 

Artsen hebben twijfels bij de nieuwe regels. Ze zien graag ook een helmplicht en een snelheidsbeperking om het aantal ongevallen met hoofdtrauma te verminderen. 

In België zijn LEVs zoals de e-step gelijkgesteld aan de fiets, qua plek op de weg maar ook op de manier hoe ze verzekerd moeten worden. In Frankrijk is de minimale leeftijd voor het gebruik van LEVs door kinderen 12 jaar. In het Position Paper van Legaalrijden pleiten wij ook voor een minimale leeftijd van 16 jaar. 

7 REACTIES

  1. Snorfietsers moeten in Nederland een helm dragen. Wielrenners of e-bikes die vaak harder rijden dan een snorfiets hoeven dit niet. Legaalrijden is voor een helmplicht voor Levs zonder stuur maar wil die plicht voor e-steps niet. Jullie raden het aan en vinden het verstandig. Waarom geen helmplicht voor alle levs nu steeds meer blijkt dat gebruikers van elektrische steps vaak hoofdletsel hebben?

    • We hebben een uitgebreide enquete gehouden onder honderden gebruikers van e-steps en daaruit bleek dat ze niet voor helmplicht zijn. Legaalrijden is zelf wel voor een helmplicht voor alle Lev gebruikers. Feit is dat als je ongelukkig met een e-step ten val komt je afremt met je hoofd. Je hoofd is het lichaamsdeel wat bij een val meestal het eerste het wegdek raakt. We tekenen hierbij wel graag aan dat de meeste ongevallen nog steeds plaatsvinden onder gebruikers van deelsteps. Vrijwel alle discussies over ongevallen zijn te herleiden naar deelsteps en veroorzaken de hetze tegen de e-step. Bij persoonlijk gebruik zien we een ander soort gebruikers met aanzienlijk minder ongevallen.

  2. I’m spending some time in Italy and today I took a Bird e-step and went around town without a helmet because it’s not compulsory.
    Everyone in Turin rides these, so much that there are more than 3 providers of e-steps.
    I look forward to moving back here next year and finally use my ES2 in a country which has all the faults in the world but at least they let me ride my e-step 😀

  3. Gezien het tempo van een LEV lijkt dit me een verstandige aanpassing van de wetgeving. Ik zou nog wel iets verder durven gaan en een bromfiets rijbewijs verplichten. Maar das makkelijk praten voor iemand die alles al op zak heeft. De onderbouwing is wel dat ik bij mijn motor rijbewijs vooral leerde hoe ik NIET onder een auto terecht kwam.

    Maar als je met dat soort wetgeving komt dan ook voor alles wat boven een X snelheid kan dus ook e-bikes. Dat zal wel niet zo soepel gaan gok ik. 😛

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...