Analist Horace Dediu gaf deze week een keynote op de Micromobility Europe conferentie in Berlijn.

Dediu gaf aan dat de meerderheid van de verplaatsingen van mensen in grote steden slechts een paar kilometer zijn. Veel van deze kilometers kunnen overbrugd worden met een PLEV. Niet alleen gezonder voor de bestuurders maar ook beter voor het milieu en slimmer. Hij noemt nieuwe korte mobiliteit van PLEV gebruikers in de stad urban freedom.

Wat ook blijkt is dat diensten zoals Uber meestal korte ritten maken. Micromobiliteit zou dat op den duur makkelijk kunnen overnemen, tenminste… als het droog is.

Met auto’s in de stad is dat meestal ook het geval en in bijna alle auto’s zit maar 1 persoon. Opvallend is ook dat de jongere generatie geen interesse meer in het gebruik van een auto heeft, ze kiezen liever voor een PLEV of hun eigen vorm van persoonlijke mobiliteit.

Uber achtige diensten nemen ook steeds vaker het eigendom van een auto over maar doordat de diensten blijven rondrijden om mensen op te pikken veroorzaken ze ook verkeersopstoppingen in de stad.

Uit onderzoek blijkt ook dat 50% van de autoritten in de stad sneller kunnen worden gedaan met een fiets of PLEV en ook goedkoper.


 

✍ Ondersteun #legaalrijden en teken onze petitie.