Legaalrijden in gesprek met TNO over LEVs zonder stuur

LEVs zonder stuur zoals de Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard zijn (vooralsnog) uitgesloten uit het LEV-kader en wij vroegen ons in april 2021 af of het niet mogelijk was om ze in een aparte 1C categorie in te delen. In juli 2021 stuurde de minister een brief naar de Tweede Kamer waarin ze liet weten dat ze een aparte 1C categorie voor LEVs zonder stuur wilde laten onderzoeken.

Aanvullend onderzoek

Een jaar later gebeurde dat ook en kreeg Legaalrijden een uitnodiging om onder leiding van onderzoeksbureau Tridee met experts van het ministerie van I&W, SWOV, RDW, HAN University of Applied Sciences, Radboud Universiteit, Vrije Universiteit, Rijksuniversiteit Groningen en de TU Delft over LEVs zonder stuur te praten.  Legaalrijden in gesprek met TNO over LEVs zonder stuurDoel van deze bijeenkomst was om te kijken of ‘balansvoertuigen zonder stuur’, zoals eenwielers op een veilige manier kunnen deelnemen aan het verkeer. Denk daarbij aan de rijtaken, vaardigheden, voertuigbeheersing en interactie met andere verkeersdeelnemers.

TNO

Daarnaast vingen wij ook op dat TNO in opdracht van het ministerie van I&W onderzoek aan het doen is naar LEVs zonder stuur. TNO maakt een inventarisatie van de impact op de verkeersveiligheid van elektrisch aangedreven balansvoertuigen zonder stuur. Denk daarbij specifiek aan monowheels, Onewheels en elektrische skateboards.

Op onze vraag aan het ministerie of TNO onze input niet kon gebruiken, kregen we meteen een uitnodiging om langs te komen voor een gesprek. TNO had de Legaalrijden website al bestudeerd maar wilde graag nog met ons om de tafel om hun bevindingen te bespreken. Het is fijn dat gebruikers van LEVs zonder stuur ook bij dit onderzoek gehoord worden. We hebben vandaag goede input kunnen geven maar de inhoud van wat er besproken is kunnen we niet delen.

De uitkomsten van het onderzoek worden nog dit jaar via het ministerie van I&W aan de Tweede Kamer aangeboden.

 

17 REACTIES

  1. Ik rij al een jaar dagelijks op mijn monowiel door het verkeer. Inmiddels staat er 4000km op de klok. Enja dan rij ik op een legaal skateboard bijna een kind aan omdat ie opeens van opzij de weg op rent en precies voor me gaat rennen. Niet stoppen wat je verwacht maar door rennen precies de route die je uit wijk. Stuur maar richting stoep om hem niet aan te rijden. Tsja dan denk toch weer dat ik veel beter monowiel kan rijden. Dat gaat mij beter af dan een skateboard dat vrij rolt zonder makkelijke rem.

      • 1500 watt gaan ze vrees ik nooit toestaan. Elektrische fietsen hebben een hulpmotor van 250 watt.

        Met 1500 watt kan je zeker 40 km/u halen op een step.

        Het erge is dat je op een eenwieler wel meer watts nodig hebt omdat je de motor niet alleen gebruikt om vooruit te gaan maar ook om te balanceren. Dus voor eenwielers zie ik het somber in.

        Maargoed ik doe gewoon lekker m’n ding op rustige plekken. Net een prachtige rit gemaakt helemaal rond de Grebbeberg. Tussen de buien door. Slechts 3 anderen waagden zich buiten en voor die mensen ben ik netjes afgestapt om ze de ruimte te geven. Een bejaarde man begon vragen te stellen, die had nog nooit zo’n eenwieler gezien en vond het prachtig.

  2. ‘TNO maakt een inventarisatie van de impact op de verkeersveiligheid van elektrisch aangedreven balansvoertuigen zonder stuur’.

    EUC en monowielen vallen toch niet onder voertuigen?

    Wat zegt TNO hiervan? Dan is er voor 1 groep alvast duidelijkheid! Kan Mark lekker de ouderen blijven vermaken😁

  3. Fijn dat jullie zo actief zijn en elke ontwikkeling op de voet volgen. Wel merkwaardig dat dit in Nederland allemaal zo moet worden ‘overgeorganiseerd’. In een aantal landen doen ze er helemaal niet zo moeilijk over. En als het dan uit de hand dreigt te lopen wordt lokaal de snelheidslimiet verlaagd, zoals in het centrum van Parijs.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...