De Europese Handelsvereniging LEVA-EU roept de Nederlandse regering op om de plannen voor het LEV-kader stop te zetten omdat ze in strijd zijn met Europese wetgeving. Het LEV-kader omvat specifieke technische eisen, die niets met weggebruik te maken hebben. Ze zijn aan aanvulling op de technische eisen die wettelijk voortvloeien uit de Europese Machine-, EMC- en RoHS-richtlijnen.Â
Invoering van het LEV-kader zal er toe leiden dat fabrikanten LEVs specifiek voor de Nederlandse markt zullen moeten ontwikkelen. Dit in strijd is met de Machinerichtlijn, Richtlijn 2015/1535, en met de principes van de interne markt en het vrije verkeer van goederen.
LEVA-EU roept de Nederlandse regering op om af te zien van het LEV-kader en “de toegang tot openbare wegen niet langer te weigeren of te belemmeren voor alle LEVs die voldoen aan de eisen van de Machine-, EMC- en RoHS-richtlijnen” inclusief zelfbalancerende voertuigen zonder stuur.
Annick Roetynck, manager van LEVA-EU:
De Nederlandse overheid heeft geaccepteerd dat conventionele e-bikes zonder aanvullende eisen op de weg mogen. Het is daarom onlogisch, inconsistent en illegaal om e-(vracht)fietsen, e-scooters en zelfbalancerende voertuigen, die voldoen aan de Europese Machine-, EMC- en RoHS-richtlijnen, te onderwerpen aan aanvullende nationale technische vereisten.
Bovendien zijn er geen structurele veiligheidsproblemen met deze voertuigen die aanvullende maatregelen zouden rechtvaardigen, en ze worden veel gebruikt in steden die vervuilend vracht- en personenvervoer willen vervangen.
Ze voegd eraan toe:Â
Als elke lidstaat soortgelijke maatregelen zou nemen, zouden fabrikanten opnieuw verplicht zijn 27 verschillende typen te bouwen om in de hele EU op de markt te kunnen worden gebracht. Bovendien, als Nederland deze zeer specifieke eisen goed zou implementeren, zou dit ongetwijfeld een negatief effect hebben op het aanbod van deze LEV’s in Nederland.
Fabrikanten zullen liever markten kiezen waar ze Europees geharmoniseerde voertuigen kunnen gebruiken. Een krimpend aanbod brengt op zijn beurt de duurzaamheid van de mobiliteit in Nederland in gevaar met alle negatieve gevolgen van dien op het gebied van emissies, de strijd tegen klimaatverandering, verkeersveiligheid en volksgezondheid. Dat zou bijzonder slecht zijn voor Nederland en voor zijn burgers.
Brussel heeft de bevoegdheid om Nederland aan bindende wetgeving te houden. Het zogeheten Europese primaat dwingt lidstaten ertoe zich op dit soort thema’s aan Europese regels te conformeren. Onlangs hield Polen zich niet aan de EU regels. Hoop ophef van onder andere ook Nederland. En wat doet Nederland zelf? EU-wetgeving negeren.
Omdat niemand er verstand van heeft is het geen issue. Zelfs Volt die in het Nederlands parlement zit heeft dit niet opgepikt. Nationale parlementen negeren steeds vaker Europese wetgeving omdat het kan. Totdat het Europese hof zich hier over buigt kan Nederland gewoon doorgaan met het verzinnen van zijn eigen regeltjes. Het is goed dat LEVA-EU dit van de zijlijn aanbrengt maar wat is de waarde als Nederland het totaal negeert?
How much will it cost to sue Dutch government regarding precedence of EU law ?
I don’t know, but it sounds like a solid idea, in my opinion
Mooi, ik wacht nog steeds terwijl ik bezwaar kan maken tegen mijn e-step die al een maand geleden in beslag is genomen. (Niets binnengehad en geen bewijs gehad of iets getekend etc) Maar zodra ik het kan zet ik dit artikel er ook nog bij.
Maar goed van de LEVA-EU. Hopelijk luistert de regering naar hen en zien ze de waanzin in. Ik heb normaal ronduit respect voor de politie, maar de agent die ik trof leek z’n volle wettelijke macht te gebruiken door boete + inbeslagname en ik ben nog steeds pissig op hem haha. Het is echt tijd voor verandering.
Je moet een bewijs van inbeslagname hebben om beklag tegen het beslag te kunnen doen. Dat kun je opvragen bij de politie. Dat is ook apart van je bezwaar tegen de bekeuring. Ik ben vrijgesproken, maar intussen is mijn LEV vernietigd.
Inb4 e-bikes ook typegoedkeuring krijgen 🤔🤔🤔
Net weer een boete binnen gekregen a 280€.
Iemand die bovenstaande goed en helder op papier kan krijgen tijd en zin om te helpen bij een bezwaarschrift misschien? In ons aller belang lijkt mij..
Hoi Jan, ik heb hetzelfde probleem en al wat ervaring met het schrijven van bezwaarschriften. Ik kan je een copie van mijn bezwaarschrift sturen, misschien heb je daar iets aan. Post je mailadres dan mail ik het.
Groetjes, Ben
Dit komt allemaal door het stint ongeluk! Verbied stint-achtige voertuigen dan of houdt die alleen met trapondersteuning/RDW keuringen en laat echte LEV’s met rust qua RDW keuringen!
My beloved Mantis 10 got confiscated today. On the way from Aalsmeer to Hoofddorp. They said I might get it back but there is even a light chance that I won‘t. Such a shame. It was a great scooter and super safe to ride.
Geez how bad. Was it the first time the police stopped you? Otherwise you could still object. Usually they give a fine or a warning first. We don’t know if that’s policy because everyone in the police does something different. Apparently there is no overarching authority there.