Maak van je illegale Xiaomi e-step een legale Micro achtige e-step

Glenn stuurde ons een bericht met een onderzoek wat hij is gestart. Het idee is om bestaande Xiaomi e-steps zo te modificeren dat ze wel aan de wetgeving voldoen. 

Zo heb je fabrikant Micro die een e-step heeft met trapondersteuning. In het buitenland zit er op deze Micro e-step een gashandel maar in Nederland is deze gedeactiveerd via andere firmware. De e-step kost in Nederland zo’n €899. 

Het idee van Micro bracht Glenn op het idee om op deze manier ook Xiaomi e-stepjes in Nederland legaal de weg op te krijgen. Daarnaast heb je voor hetzelfde geld al gauw 2 e-stepjes als je er een van Xiaomi koopt. 

Het idee is om de gashendel te verwijderen van de e-step en deze softwarematig aan te sturen wanneer je stept. Op Github heeft Glenn een project aangemaakt.

Zo kan je, je Xiaomi toch legaal gebruiken en kan je de gashendel weer terug plaatsen als de e-steps ooit legaal worden in Nederland. 

Glenn is heel benieuwd hoe jullie daarover denken. Goede modificatie? 

21 REACTIES

  1. Een mooi en nobel initiatief. Maar de specifieke step moet toch (zonder modificaties) door RDW toegelaten zijn? Er is immers niet voor niets een lijst bij de overheid te vinden met de merken/uitvoeringen die toegelaten zijn op de openbare weg. (https://www.rdw.nl/particulier/nieuws/2019/elektrische-steps-in-nederland)
    Dat je aan de technische criteria voldoet, betekend nog niet dat deze officieel toegelaten. Misschien zit ik er compleet naast, dan hoor ik dat graag!

    • We hebben even gezocht en kwamen je antwoord tegen op het grote elektrische steps topic van Tweakers:

      Goed nieuws voor de eigenaren van Xiaomi stepjes, ik heb het voor elkaar om stepondersteuning werkend te krijgen d.m.v. mijn project: https://github.com/PsychoMnts/Xiaomi-Scooter-Motion-Control

      Ik heb het zo gemaakt dat je niet gelijk volgas weg gaat bij de minste beweging en het voelt vrij natuurlijk aan.

      Bij een kick onder de 10 km/h geeft hij dus ongeveer 40% gas, tussen de 10 en 15 iets van 70% en daarboven 100%.
      Wel heb ik ervaren dat je flink moet bijsteppen om boven de 15 km/h te komen en dus 100% gas te krijgen. Maar dit is wel op te lossen met wat finetunen.

      Eenmaal op gang kan je 8 seconden genieten van de gemotoriseerde aandrijving en dan gaat hij naar 10% gas. Want bij 0% gaat hij regenereren, dan rem je wel erg hard af. Die 10% gas is niet voldoende om vooruit te komen, maar wel om KERS (regenereren) uit te schakelen.

      Het leuke is wel dat als je op het moment dat hij stopt met gas geven en je maakt je zelf even kleiner, dat is voldoende om hem weer een kick te triggeren. Want dan ga je even weer sneller dankzij natuurkunde. En dat mag wettelijk, want het is op eigen spierkracht.

      Ik ga deze modificatie uiteraard nog finetunen om het zo comfortabel mogelijk te maken. En ik zal binnenkort ook nog een filmpje maken van de werking.

      Momenteel werkt deze modificatie enkel op de Xiaomi Essential Scooter en waarschijnlijk ook op de 1S en Pro 2.
      ik heb meer data nodig van de andere modellen om de serial bus te decoden. De oudere M365 gedraagt zich toch net iets anders op de serial bus.

      Met deze modificatie hoop ik het aantal stepjes die onnodig vernietigd worden en boetes te reduceren. 400 euro + je stepje kwijt is gewoon erg zonde.

      https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1902794/last

  2. Glenn, geweldig idee en mooi gedeeld, Peter ook dank voor de mooie omschrijving.

    Weet iemand waar die Arduino Nano’s te koop zijn? Is daar een link van?

    En kunnen we die trapondersteuning variabelen nog in ons voordeel tunen? Per slot is dat in de wet niet gedefinieerd en zijn er ook E-fietsen die zonder inspanning door de stad cruisen.

    Ik zet m’n soldeerbout vast aan…

spot_img

Gerelateerd

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...

Legale e-step krijgt kenteken

De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de invoering van...

Eerste Kamer wil LEVs niet gelijkstellen aan een e-bike

De Eerste Kamer stemde vandaag tegen de BBB motie...

Begrensde fatbike tot 25 KM/u nog steeds verboden

Inmiddels zien we steeds minder fatbikes op de weg...