Laatste updates over de Legaalrijden demonstratie zaterdag 10 juli in Amsterdam

Read Legaalrijden.nl  in:
🇬🇧English🇩🇪German🇫🇷 French

We krijgen dagelijks veel vragen over de Legaalrijden demonstratie in Amsterdam op 10 juli. Al die vragen gaan we steeds via deze pagina beantwoorden. Ook zal je hier de laatste informatie over de demonstratie kunnen vinden.

Update 7 juli:

We mogen tijdens onze demonstratie op 10 juli een korte route lopen van ons verzamelpunt op de Ruijterkade naar het Beursplein. We hebben daarover morgen nog contact met politie Amsterdam. Morgen dus meer.

LEVs mogen meegenomen worden maar er is een dringende voorwaarde van de burgemeester en ook van de politie: ze mogen niet gebruikt worden. Niet voor of na de demonstratie en ook niet tijdens. De politie zal hier streng op handhaven via zerotolerancebeleid en als je wel gaat rijden riskeer je inbeslagname.

Daarnaast respecteren we ten alle tijden de corona maatregelen: 1,5 meter afstand houden van je mede-demonstranten.

Update 5 juli 2021:

De driehoek, burgemeester Halsema, de politie en het Openbaar Ministerie hebben onze demonstratie van aanstaande zaterdag in Amsterdam verboden. Dat we een route gaan rijden door Amsterdam met verboden voertuigen is niet mogelijk. Ook als we ons verzamelen op een plek zoals de Dam is dat niet wenselijk. We mogen volgens de driehoek naar Amsterdam komen om te demonstreren maar dan wel zonder voertuig.

Met voertuig bedoelt de driehoek een LEV zoals de e-step, Onewheel, EUC of een elektrisch skateboard. We hebben aangegeven dat we geen wandelclub zijn en toch graag willen demonstreren. Met de aantekening dat een Onewheel of EUC geen voertuig is en of we misschien dan stapvoets met een maximale snelheid van 5 KM/u de route over het voetpad kunnen doen. Dat ging de woordvoerder nog voor ons uitzoeken. We ontvangen nog een brief van de burgemeester en dat we daarover in bezwaar kunnen gaan. 

Dat de driehoek niet wil dat er 300 mensen door Amsterdam gaan rijden kunnen we nog wel begrip voor hebben maar dat het recht om te demonstreren ons ontnomen is gaat wat ons betreft wel heel erg ver. 

Wij zijn zaterdag gewoon aanwezig in Amsterdam op de afgesproken plek en gaan deze week nog in overleg met de woordvoerders van de burgemeester om zaterdag een aangepaste demonstratie te organiseren. Als we een route gaan lopen met onze LEVs in de hand geeft dat vanwege de tijdsduur ook meer overlast denken wij maar we zijn flexibel. Suggesties zijn ook welkom. 

Wettelijk mag een demonstratie worden verboden als er sprake is van van ernstige bedreigingen van de openbare orde of veiligheid. Wat ons betreft vallen LEV gebruikers daar niet onder. 

Legaalrijden Demonstratie

  • Datum: 10 juli
  • Plaats: Amsterdam
  • Verzamelpunt: De Ruijterkade, Amsterdam River Cruise Port
  • Aanvang: 12:00 uur

Laatste updates over de Legaalrijden demonstratie zaterdag 10 juli in Amsterdam

Hoeveel deelnemers rijden er mee?

Vorig jaar reden er tussen de 200 en 250 LEVs mee met onze demonstratie in Den Haag. De teller via Facebook en de online aanmeldingen staat inmiddels op 200 deelnemers. Ook uit het buitenland verwachten we deelnemers. De eerste aanmeldingen uit Duitsland, Polen en België zitten al in onze inbox. Aanmelden hebben we het liefst via Facebook. Deelname aan de demonstratie is gratis maar teken wel de petitie.

[epcl_button label=”Facebook Event” url=”https://www.facebook.com/events/1150415685474010/” type=”outline” color=”blue” size=”regular” icon=”fa-calendar-check-o” target=”_blank” rel=”dofollow”][/epcl_button][epcl_button label=”Teken de petitie” url=”https://legaliseerplevs.petities.nl/” type=”outline” color=”blue” size=”regular” icon=”fa-calendar-check-o” target=”_blank” rel=”dofollow”][/epcl_button]

Probeer zoveel mogelijk met het OV naar de demonstratie te reizen. Met een dagretour dal reis je voor € 17,50 van elk station in Nederland naar Amsterdam.

Waarom demonstreren?

We zijn inmiddels al weer een jaar verder en het is nog steeds niet mogelijk om legaal en verzekerd met Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) zoals de e-step, Onewheel, EUC of een elektrisch skateboard op de openbare weg te rijden. Nederland is inmiddels een van de laatste landen van Europa waar het nog steeds is verboden. Dit is dus het moment om weer een signaal te geven aan de lokale en landelijke politiek.

We zijn al druk bezig met de voorbereidingen en houden jullie de komende tijd via onze sociale kanalen zoals Instagram en Facebook op de hoogte maar natuurlijk ook via Legaalrijden.nl

Laatste updates over de Legaalrijden demonstratie zaterdag 10 juli in Amsterdam

32 REACTIES

  1. Leuk, dat er eindelijk weer een demonstratie is.
    Een opmerking: Wordt er niet een verkeerd signaal gegeven, als er voor de demo een helmplicht geldt? Ten eerste straal je uit, dat LEV’s gevaarlijk zijn en ten tweede geef je wellicht ook aan, dat – mocht legalisering komen – helmplicht gewenst is. Verder, thumbs up voor 10 juli!

    • Ik ben persoonlijk voor een helmplicht, wat mij betreft voor alles dat electrisch/motorisch wordt aangedreven of ondersteund. Zelfs met lage snelheid kun je makkelijk ernstige schade oplopen bij een val ongeacht het voertuig. Zeker nu ze ook een helmplicht gaan verplichten voor snorfietsers kun je er vanuit gaan dat zodra ze LEV’s legaliseren dat een helm verplicht wordt. Ik draag er dan ook altijd 1 op mijn e-skate, hopelijk krijg ik daardoor ook iets minder snel een bekeuring.

      Jammer dat de vorige demonstratie niet doorging, ben er 10 juli zeker bij.

    • LEVs zijn niet gevaarlijk maar soms de mensen die erop rijden. Daarom willen we dat iedereen een helm draagt bij de demonstratie. Veel mensen zijn niet gewend om in zo’n grote groep te rijden en daarom willen we alles doen om letsel te voorkomen. Overigens is vorig jaar bij de demo in Den Haag met meer dan 250 deelnemers niemand gewond geraakt en ook niemand gevallen.

      • Hoi Hector,
        Dat argument kan ik goed begrijpen. Je wilt geen dramatisch ongeluk op de demonstratie.
        Toch vind ik dat Nikolaus een belangrijk punt heeft: Al die helmen, en ook het fotootje bij “veelpleger” Lex stralen gevaar uit en kan her en der angst inboezemen. Geeft associaties met een motorbende, terwijl LEV’s in al zijn vormen bedoeld zijn om relax en niet bedreigend te zijn.
        Misschien kunnen jullie ook dat aspect wat vaker naar voren brengen.

    • Hoezo een verkeerd signaal? Ik denk dat het heel goed is dat iedereen die een voertuig bestuurt en die elektrisch wordt aangedreven of wordt begeleid, een helm op zet. Ik weet niet of je zelf wel eens met 25 km/h op je bolleke bent getetst.. Maar dat doet geen mens écht goed hoor… 😉 Bovendien is het in binnenstad Amsterdam toch al verplicht voor snorfietsers die ook 25km/h halen?!

  2. Prima die demonstratie… maar die helmplicht vind ik een verkeerd signaal.
    Kijk eens naar de foto in dit artikel door de ogen van doorsnee Nederlanders: zij zien een groep jongeren met hun nieuwe speeltjes en zien, mede door al die helmen, een bezigheid met een prominent aanwezige fun- én risico-factor.
    De uitstraling van de komende demonstratie zou wat meer het “last mile” aspect mogen benadrukken.
    Een deel van de toekomstige gebruikers zal uit mensen bestaan die naar kantoor of werkplek hun step of monowheel in het OV willen meenemen.
    Die willen de laatste paar kilometer in hun normale outfit, zonder helm en kniebeschermers, kunnen overbruggen. Die beeldvorming heb ik in voorbije demonstraties niet teruggezien terwijl daar in de politiek misschien wat serieuzer tegen aan wordt gekeken.

    • Hoi Jos, vorig jaar bij de demonstratie in Den Haag droegen alle 200 deelnemers een helm. Niemand had daar problemen mee. Uit onderzoek blijkt ook dat gebruikers van een LEV zonder stuur vrijwel allemaal een helm willen dragen. Gebruikers van een e-step denken daar anders over. Ik zou me eerder zorgen maken over de huidige jongere gebruikers van een e-step. De e-step is op dit moment hard op weg om van first and last mile oplossing gedegradeerd te worden tot kinderspeelgoed. Die beeldvorming is veel schadelijker dan iemand die een helm draagt.

  3. Ik wil graag meedoen met vriendin op 2 steps. We hebben niet eens voor op de fiets helmen thuis. En ik wil graag voor vrijheid demonstreren. Vrijheid voor LEF gebruik en vrijheid voor eigen keuze zelfbescherming. Deze vrijheden zijn hetgeen wat we als LEF gebruikers voor de toekomst willen.

      • Waarom moet het een keuze tussen die twee zijn? Het hele verhaal om LEVs gaat om een stukje zelf-verantwoording die nu de regering de Nederlander misgunt. Daarom past een helmadvies beter bij dan een helmplicht. Zelf draag ik een helm, maar dat moet gewoon een vrije keuze zijn. Wie volwassen is moet zelf een afweging kunnen maken zonder dat overheid zich als ouder opstelt.

        • Ik snap je, maar omdat Cora van Nieuwenhuizen doet alsof ze helemaal pro-veiligheid is en 0 verkeersdoden (onhaalbaar, andere discussie) wil lijkt het dat je het eerder voor elkaar krijgt als je helmplicht doet.

          Op die manier kan ze er niet onderuit dat het onveilig is (maar ze vindt wel weer een ander probleem..)

          Wederom liever boete voor geen helm dragen dan je apparaat in beslagname

          • Arie let op, als je helmplicht zou willen accepteren, dan moeten toch de fiets, e-fiets of anderen ook een helm op? we gaan namelijk allemaal 25kph. en zo geef je aan juf cora het signaal: wij accepteren alles. en gauw zullen andere verkeersdeelnemers dat ook moeten accepteren. je ziet: zielig nu al voor alle snorfietsers in 2022 btw…..

  4. Mijn echtgenoot is beperkt mobiel. Met de step kan hij nog naar de markt op zaterdag. Hij is 65 en echt geen gevaar op de weg. Voor mij is het de ideale last mile oplossing maar spijtig genoeg… verboten!

    Ik zal er zeker bij zijn. Het is de hoogste tijd dat NEEderland eindelijk die step gelijk stelt aan een (langzame) e-bike. Het is toch absurd dat ik overal in de EU op de step mag rijden maar in NL al 2 keer een boete heb gekregen en de twede keer inbeslagname van mijn Xiaomi M365 stepje.

    –> THE REVOLUTION WILL NOT BE IMMOBILIZED <—

  5. Ook ik ben 10 juli van de partij, wel te verstaan zonder helm om een signaal af te geven dat mijn e-step geen gevaar op levert bij normaal gebruik. (op mijn elektrische fiets die net zo hard gaat hoef ik ook geen helm op en als ik daar af zou vallen kom ik lelijker terecht dan als ik van mijn e-step zou vallen).
    Het is jammer dat onze overheid sceptisch tegen legalisering van de e-step is en er nu zelfs al vergelijkingen gemaakt worden met het bolderkar incident, terwijl een e-step en bolderkar totaal niet vergelijkbaar zijn.
    Als er nu bij het toestaan van de e-step eens EU breed gekeken wordt en NEE!derland eens buiten de grenzen kijkt, dan hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden.

spot_img

Gerelateerd

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...

Legale e-step krijgt kenteken

De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de invoering van...

Eerste Kamer wil LEVs niet gelijkstellen aan een e-bike

De Eerste Kamer stemde vandaag tegen de BBB motie...

Begrensde fatbike tot 25 KM/u nog steeds verboden

Inmiddels zien we steeds minder fatbikes op de weg...