Minister Harbers gaat in gesprek met gemeenten over de haalbaarheid van een e-step verbod

In de Tweede Kamer was donderdagmorgen het Tweeminutendebat Verkeersveiligheid. Aan de orde kwam het verhaal dat de coalitiepartijen een verbod op e-steps willen creëren voor gemeenten.

Zo’n verbod is bijvoorbeeld logisch in winkelstraten in een stadscentrum of voor een categorie die veel overlast veroorzaakt zoals Parijs heeft gedaan met de deelsteps.

Koerhuis van de VDD diende de volgende motie in met steun van D66 en de ChristenUnie:

De Kamer,

Gehoord de beraadslaging,

Constaterende dat het LEV-kader licht elektrische voertuigen in de toekomst op de weg toelaat,

Overwegende dat fietspaden niet altijd kunnen worden ingericht voor licht elektrische voertuigen (waaronder e-steps},

Overwegende dat de wenselijkheid voor het toelaten van licht elektrische voertuigen (waaronder e- steps) op de weg regionaal erg verschillend kan zijn,

Verzoekt de regering om te onderzoeken hoe in het LEV-kader gemeenten toe te staan om lokaal maatwerk en een lokaal verbod voor licht elektrische voertuigen (waaronder e-steps) in te voeren,

En gaat over tot de orde van de dag,

Minister Harbers gaf aan dat als de motie zou worden aangenomen (oordeel Kamer) hij in gesprek gaat met gemeenten en gaat onderzoeken of zo’n verbod haalbaar is en ook te handhaven is. Omdat het CDA niet onder de motie stond moesten we de stemmingen afwachten.

Tijdens een nachtelijke stemming is de motie aangenomen door de fracties van SP, BIJ1, Volt, Gündoğan, Omtzigt, ChristenUnie, VVD, SGP, CDA, JA21, Groep van Haga, en D66 die voor een lokaal verbod voor licht elektrische voertuigen stemden.

4 REACTIES

  1. Ja een verbod is zo geregeld voor als nog illegale LEV want dat blijven ze ook maar voor uit smeren. Maar zover ik weet bestaan er al voetganer zones in drukke winkelstraten en centra. Daar hoeft geen apart verbod op want alles wat rijd mag daar al niet.

    • Nee, ze gaan levs toestaan, daarom willen ze het voor gemeenten mogelijk maken dat die zelf levs mogen weren van bepaalde wegen/fietspaden.

      Het blijft vreemd want een step neemt minder ruimte in dan een fiets en is dus eigenlijk helemaal geen verstoring op het fietspad.

      Maargoed, die hele wet gaat sowieso een gedrocht worden. Sta je daar straks op je 250 watt stepje met een helm op terwijl je wordt ingehaald door senioren op e-bikes. Oh well.

      • Waarom mogen scootmobielen wel overall die gaan ook te sloom Voor het fietspad maar daar is blijkbaar wel plaats Voor Voor de step moet je straks ook zon verzekering sticker Halen en elke maand betalen Dan kunnen ze toch niet maken dat als je naar een andere gemeente moet rijden dat je dan aleen er heen kan met een fiets????

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...