Minister Harbers: het kan nog tot 2025 duren tot je met een e-step de weg op kan

Minister Harbers stuurde eerder deze week antwoorden op kamervragen over het wetsvoorstel waarmee de RDW wordt aangewezen als onafhankelijke goedkeuringsinstantie voor bijzondere bromfietsen en in de toekomst ook LEVs. Het streven is dat de RDW vanaf 1 juli 2023 als onafhankelijke goedkeuringsinstantie kan opereren.

Opvallend is dat de minister zegt dat het moment van inwerkingtreding van het LEV-kader nu nog niet gegeven kan worden. Hij schat in dat dat de implementatie van het LEV- kader wordt voorzien in 2025 en vanaf dat moment kan je dus met een LEV de weg op mits hij door de RDW-keuring komt. Dat laatste lijkt ons vrij onwaarschijnlijk als we de stukken van de minister lezen:

Onder de huidige Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen zijn al voertuigen, die straks onder categorie 1b komen te vallen, aangeboden aan de RDW voor een beoordeling. Op basis van deze beoordelingen ontbreekt het vertrouwen bij de RDW dat een lichter regime van toelating voor categorie 1b nu verantwoord is. Een groot deel van de aanvragers blijkt onvoldoende aan te kunnen tonen dat de voertuigveiligheid en de kwaliteit van het productieproces geborgd is.

Sinds 2019 is er in Nederland slechts één aanvraag toegewezen, dat was de BSO-bus, de opvolger van de aangewezen bijzondere bromfiets Stint. Daarvoor zijn sinds 2011 zeventien verschillende bijzondere bromfietsen toegelaten op de weg. Veel van deze fabrikanten zijn inmiddels al failliet en wij kennen echt niemand die zo’n LEV wil. Je ziet ze ook nergens in de overige Europese lidstaten.

LEV eigenaren zullen nog twee jaar in onzekerheid blijven en onverzekerd moeten rondrijden omdat er qua wetgeving voorlopig nog niks geregeld zal zijn en ook in 2025 blijft het maar de vraag of LEVs zoals de e-step door de keuring van de RDW komen. Het zijn dezelfde e-steps waarvan er in Frankrijk al meer dan 1 miljoen rondrijden en die dragen volgens de Franse overheid een aanzienlijke bijdrage bij aan de vermindering van de totale CO2-reductie. In Nederland komen de e-steps die je in de rest van de wereld al ziet rondrijden nu en straks niet door de keuring omdat ze niet voldoen aan de eisen van de overheid die dit vanaf 2025 laat uitspreken door de RDW.

13 REACTIES

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...