Eerder deze week zijn we gebeld door het ministerie van I&W naar aanleiding van onze vraag waarom jullie maar ook onze vragen van een half jaar geleden nog niet beantwoord zijn. Door een detachering was er iets mis gegaan maar het ministerie van I&W gaat de vragen binnen 1,5 week beantwoorden.
We hebben meteen ook gevraagd hoe het staat met het onderzoek over LEVS zonder stuur, zeg maar categorie 1c. Daar zijn ze nu mee bezig. De eindconclusie verwachten ze eind mei, begin juni. Ons advies of input hebben ze niet nodig maar we mogen wel reageren op de eindconclusie.
Nou maar hopen dat de wetenschappers die het onderzoek doen zich ook hebben ingelezen op onze website of op zijn minst onze position paper hebben gelezen.
Na de e-step is de Onewheel de meest verkochte lev in Nederland waar ook nog eens samen met de EUC en ESK8 de minste ongevallen mee gebeuren. Het is ook de categorie waar je de minste ongevallen mee kan verwachten. Ik hoop dat ze dat ook meenemen in het onderzoek.
In Turin I’ve seen a few mono-wheels, while e-steps are literally hundreds of thousands.
There are 4 shared services, including Bird and Voi.
They are massively used with no mandatory helmet although you can see private owners wear one quite often.
It’s so cool that I decided to buy one since I’ll be around for 5 more weeks.
It’s established 🙂
I meant “tens” of thousands, not hundreds 😀
Ik heb zeer weinig vertrouwen in. Het ministerie van infrastructuur en Fietsersbond laat zich toch al jaren negatief uit tegenover elke andere vorm van vervoer zonder trappers.
Onze achterban met de petitie is bijna net zo groot als het aantal leden van de Fietsersbond dus hebben we volgens mij net zoveel inspraak.
Hopelijk kan dat ene met de verplichting van dubbele mechanische rem ook veranderd worden
Een voorrem op een e-step is gevaarlijk. Vooral in een bocht. Op een EUC of Onewheel is het overbodig en op een esk8 kan je zelf altijd nog afremmen.
in een bocht is het altijd oppassen met remmen , ik voel me veiliger op de step als op de fiets , je moet er voor zorgen dat de voor rem niet te strak staat
op de step is mijn remweg korter als op de fiets bij gelijke snelheid
Jongens dit duurt veeels te lang, wanneer kunnen wij nou gewoon fatsoenlijk rijden zonder problemen? Mijn step gaat nog eens stuk van het zo lang stil laten staan….. Wil absoluut geen boete. Kom op man waar slaat dit op. Nederland is nederland niet meer.
Tegen nieuw vervoer met trappers overigens ook, hun nieuwste doelwit is de elektrische fiets met dikke banden:
https://nos.nl/artikel/2389684-e-bike-ziet-eruit-als-brommer-en-kan-ook-zo-hard-fietsersbond-wil-verbod
Die club weer van gekkigheid niet meer waar ze mee bezig zijn, voor of tegen zijn want:
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/weg-van-de-gebaande-paden/
Maar ondertussen hebben ze wel veel macht hier in DH. De hoogste tijd om die boomers aan banden te leggen 😏.
Ben het eens met dat doelwit: bijna alle Phatfours en Super
73 rijden in Amsterdam veel harder dan 25 en ze trappen nooit. Ze zijn dus allemaal opgevoerd en heb en een gashandel. Ik fiets nog regelmatig en dat gaat hier echt de verkeerde kant op.
Ik zit in alle gebruikergroepen van Fatbikes en daar vinden nauwelijks ongevallen plaats. Vreemd ook dat ministerie en Fietsersbond niet klagen op al die bejaarden die verongelukken op e-bikes? Die hebben allemaal ook een “turbo” stand. Zo worden e-bikes aan ouderen verkocht. Gaan ook allemaal 30.
Klopt… we hebben er vorig jaar al iets over geschreven: https://legaalrijden.nl/blog/fietsersbond-wil-verbod-op-wielrenners-die-net-zo-hard-als-een-brommer-rijden/
Tijd voor een nieuwe demo?
We mogen helaas niet meer rijdend demonstreren. We merken dat ook aan de opkomst van onze demonstraties. Bij de eerste demo waren er nog 250 tot 300 deelnemers. Daarna was de opkomst minimaal omdat we niet op de openbare weg mogen demonstreren met verboden voertuigen.
Gewoon een onaangekondigde demo houden met een paar honderd man, anders blijft deze poppenkast maar doorgaan…
Inmiddels alweer dik 2 weken verder. Nog steeds geen antwoord op de vragen gehad?
Nee helaas…. we hebben nog niks ontvangen van het ministerie van i&w
Als je beleid niet logisch is, dan wordt het zelfs moeilijk om simpele vragen te beantwoorden.
One wheel hoort in het circus thuis. Begrijp dat fiegene die er nu 1 hebben, het geweldig vinden. Echter moet je ruimer bekijken. Dan is zon ding gewoon onveilig . Er komt veel meer bij kijken om er veilig mee om te gaan als een fiets of step. Waarschijnlijk ook niet te verzekeren. Een step is een prima vervoermiddel.
Een Onewheel is veiliger dan een e-step. Mensen die er niet mee om kunnen gaan, gaan er ook niet op rijden. Onder de mensen die wel een Onewheel gebruiken zijn de ongevallen nihil. Bij e-steps en fietsers is dat een heel ander verhaal. Dat is ook feitelijk aangetoond. Diegene die in het circus thuis hoort ben je zelf vrees ik met je misplaatste grapjes.
Goed argument! Wist je dat in 1800 de fiets op verschillende plekken ook verboden was omdat men vond dat de fiets gevaarlijk was en geen plaats had in het dagelijkse leven. Toen de auto toegankelijker werd zat men er ook niet op te wachten; het was maar speelgoed voor sommige mensen en als je ermee door de stad wou rijden moest er iemand voor lopen met een wit vlaggetje.
Zie je dat voor je in deze tijd? Als er geen mensen waren die ervoor vochten, niet luisterde naar mensen zoals jij, dan stonk de stad nog steeds naar paardenpoep en waren we nooit voorbij de paard en wagen gekomen.
Hans, hier een andere Hans. Je zegt “gewoon onveilig”. Misschien kan je het iets meer onderbouwen, dan hebben we er misschien iets aan.
Ik vind fietsen namelijk “gewoon onveilig” door de mensen die er op rijden.
Mijn dochter van 2,5 kan nog niet best fietsen (gewoon onveilig) maar die rijdt wel op mijn Onewheel (ook nog te onveilig voor op de openbare weg) maar had het wel binnen 1 dag door. Dat duurde bij het fietsen ietsjes langer….. maar argumenten als gewoon onveilig zijn gebaseerd op hoe jij erop kijkt. Dat lijkt me niet regelgeving-waardig.
Joejoe
Hoe is het ermee? We zijn al 2 weken verder ..
We hebben nog niks ontvangen van het ministerie van i&w en diegene die ons belde neemt zijn telefoon (nog) niet op. Morgen gaan we weer bellen.