Ministerie belt over vragen Legaalrijden achterban en 1c categorie update

Eerder deze week zijn we gebeld door het ministerie van I&W naar aanleiding van onze vraag waarom jullie maar ook onze vragen van een half jaar geleden nog niet beantwoord zijn. Door een detachering was er iets mis gegaan maar het ministerie van I&W gaat de vragen binnen 1,5 week beantwoorden. 

We hebben meteen ook gevraagd hoe het staat met het onderzoek over LEVS zonder stuur, zeg maar categorie 1c. Daar zijn ze nu mee bezig. De eindconclusie verwachten ze eind mei, begin juni. Ons advies of input hebben ze niet nodig maar we mogen wel reageren op de eindconclusie. 

Nou maar hopen dat de wetenschappers die het onderzoek doen zich ook hebben ingelezen op onze website of op zijn minst onze position paper hebben gelezen. 

25 REACTIES

  1. Na de e-step is de Onewheel de meest verkochte lev in Nederland waar ook nog eens samen met de EUC en ESK8 de minste ongevallen mee gebeuren. Het is ook de categorie waar je de minste ongevallen mee kan verwachten. Ik hoop dat ze dat ook meenemen in het onderzoek.

  2. In Turin I’ve seen a few mono-wheels, while e-steps are literally hundreds of thousands.
    There are 4 shared services, including Bird and Voi.
    They are massively used with no mandatory helmet although you can see private owners wear one quite often.
    It’s so cool that I decided to buy one since I’ll be around for 5 more weeks.
    It’s established 🙂

  3. One wheel hoort in het circus thuis. Begrijp dat fiegene die er nu 1 hebben, het geweldig vinden. Echter moet je ruimer bekijken. Dan is zon ding gewoon onveilig . Er komt veel meer bij kijken om er veilig mee om te gaan als een fiets of step. Waarschijnlijk ook niet te verzekeren. Een step is een prima vervoermiddel.

    • Een Onewheel is veiliger dan een e-step. Mensen die er niet mee om kunnen gaan, gaan er ook niet op rijden. Onder de mensen die wel een Onewheel gebruiken zijn de ongevallen nihil. Bij e-steps en fietsers is dat een heel ander verhaal. Dat is ook feitelijk aangetoond. Diegene die in het circus thuis hoort ben je zelf vrees ik met je misplaatste grapjes.

    • Goed argument! Wist je dat in 1800 de fiets op verschillende plekken ook verboden was omdat men vond dat de fiets gevaarlijk was en geen plaats had in het dagelijkse leven. Toen de auto toegankelijker werd zat men er ook niet op te wachten; het was maar speelgoed voor sommige mensen en als je ermee door de stad wou rijden moest er iemand voor lopen met een wit vlaggetje.
      Zie je dat voor je in deze tijd? Als er geen mensen waren die ervoor vochten, niet luisterde naar mensen zoals jij, dan stonk de stad nog steeds naar paardenpoep en waren we nooit voorbij de paard en wagen gekomen.

    • Hans, hier een andere Hans. Je zegt “gewoon onveilig”. Misschien kan je het iets meer onderbouwen, dan hebben we er misschien iets aan.
      Ik vind fietsen namelijk “gewoon onveilig” door de mensen die er op rijden.
      Mijn dochter van 2,5 kan nog niet best fietsen (gewoon onveilig) maar die rijdt wel op mijn Onewheel (ook nog te onveilig voor op de openbare weg) maar had het wel binnen 1 dag door. Dat duurde bij het fietsen ietsjes langer….. maar argumenten als gewoon onveilig zijn gebaseerd op hoe jij erop kijkt. Dat lijkt me niet regelgeving-waardig.
      Joejoe

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...