In het Kader voor Lichte Elektrische Voertuigen wat minister Cora van Nieuwenhuizen afgelopen dinsdag naar de Tweede Kamer stuurde is geen ruimte voor LEVs zonder stuur. Toch verwijst de minister in haar begeleidende brief wel naar een extra categorie indeling voor LEVs zonder stuur. Ze noemt het categorie 1c. Toeval of niet maar in april suggereerden wij deze categorie ook al voor LEVs zonder stuur.
De minister schrijft dat parallel aan de uitwerking van de wet- en regelgeving voor het LEV kader nog bekeken zal worden of er een aparte categorie (bijvoorbeeld 1c) in de toekomst aan het LEV kader toegevoegd kan worden. Dat klinkt positief maar ook dat is een lang traject wat wel eens tot 2024 zou kunnen duren. Een aanhangsel aan het LEV kader is wat ons betreft ook haalbaar.
Het ministerie gaat een groep onafhankelijke experts vragen of deze veilig toegelaten kunnen worden op de openbare weg. Het antwoord weten we al want de ongevallen met deze LEVs zijn nihil en daarbij dragen de meeste gebruikers altijd een helm of is bereid bij legalisatie een helm te dragen. Minister Cora van Nieuwenhuizen zei eerder, het mag als het veilig kan.
We schreven het al vaker we zijn beschikbaar, het kan veilig en we durven zelfs te stellen dat het veiliger is dan veel voertuigen die nu al op de openbare weg rondrijden. De meeste gebruikers van LEVs zonder stuur kennen we uit de ESK8, Onewheel en EUC gebruikersgroepen. Ze zijn zeer ervaren in het gebruik van hun LEVs en zijn ook beschikbaar om hun ervaringen te delen. Het gaat hier ook om een beperkt aantal van enkele duizenden (zeer ervaren) gebruikers en niet om honderdduizend mensen die ineens op een e-step gaan rijden. Wij vertegenwoordigen de grootste LEV community (zonder stuur) in Europa en daar zitten ook de experts, mensen die ze nu al dagelijks gebruiken en niet een oordeel vellen vanachter een PC zonder er ooit op te hebben gereden.
Positief nieuws!! Ik lees net wel in het AD dat volgens het ministerie van lnfrastructuur en Waterstaat de eerste goedgekeurde elektrische deelsteps medio 2022 op de openbare weg worden verwacht. Mensen die persoonlijk een Lev willen gebruiken weten nog van niks? Gebruikers van een LEV zonder stuur die aantoonbaar minder ongevallen veroorzaken mogen dan nog niet eens op de weg? Dit klopt toch niet? Hoe is dit mogelijk?
Hopelijk gaan ze niet weer een stagiair nemen die even iets op z’n knie Snel paar dagen voor de deadline maakt.
Onze favoriete sherman valt weer buiten deze 1c. En het is toch mijn probleem om er mee tussen de auto’s te rijden als ik harder wil dan op het fietspad. Snelle voetganger
Ik ben toch van mening dat de politieke weg niet de juiste is. Het wordt continu op de back-burner gegooid en maar weinig hebben überhaupt zin om deze issue te discusseren. Ik denk dat het een stuk beter zal zijn om een class-action achtige rechtzaak op te zetten om het legaliseren van in ieder geval niet-voertuigen (monowheel, onewheel, euc, etc) jurisprudentie te geven. Immers zijn deze wettelijk niet verboden en zijn legaal mensen die dit gebruiken voetgangers in het verkeer. Daarop zal de step en skateboard sneller volgen dan dit aan Den Haag over te laten.
Idd, volgens de wet zijn we (eenwielers ) nog steeds voetganger. Dat het niet gewenst is om als hardloper tussen de auto’s te gaan lopen is duidelijk, maar verkeersveiligheid gaat voor, en dus dient deze snelle voetganger een plaats te krijgen op de weg.
[…] ze in een aparte 1C categorie in te delen. In juli 2021 stuurde de minister een brief naar de Tweede Kamer waarin ze liet weten dat ze een aparte 1C categorie voor LEVs zonder […]
[…] 21 juni en het bijbehorende onderzoek over LEVs zonder stuur, de zogenaamde 1c categorie. Vandaag kregen we een reactie van het ministerie dat het antwoord in een brief staat die […]
[…] het LEV-kader vroegen wij ons vorig jaar af of het niet mogelijk zou zijn om ze in een aparte 1c categorie in te delen. Het ministerie van I&W gaf aan dat te gaan onderzoeken en onlangs kregen we […]
[…] nodig wat op dit moment plaatsvind. Nu er vertraging is opgelopen vragen wij ons af of deze categorie niet ook toegevoegd kan worden aan het 2024 […]
[…] hebben meteen ook gevraagd hoe het staat met het onderzoek over LEVS zonder stuur, zeg maar categorie 1c. Daar zijn ze nu mee bezig. De eindconclusie verwachten ze eind mei, begin juni. Ons advies of […]
[…] de uitwerking van de wet- en regelgeving voor het LEV kader nog bekeken zal worden of er een aparte categorie(bijvoorbeeld 1c) aan het LEV kader toegevoegd kan […]