Ministerie van I&W geeft toe dat LEV-kader oude wijn in nieuwe zakken is

De commissie voor Infrastructuur en Waterstaat stelde in oktober 70 vragen over het kader Lichte Elektrische Voertuigen aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). De beantwoording kan je hier lezen.

In de beantwoording staat dat het voertuig (zoals een e-step) alleen bij een positief oordeel van de RDW tot de weg toegelaten kan worden. De RDW is volgens I&W een onafhankelijke goedkeuringsinstantie die LEVs zoals de e-step kan goedkeuren als een bijzonder bromfiets zodat er een kenteken (WAM-verzekering) op geplaatst kan worden. De WAM-verzekering heeft als doel het beschermen van verkeersslachtoffers. Uit de stukken van het ministerie blijkt dat de miljoenen e-steps die nu al in Europa rondrijden te gevaarlijk worden geacht voor de Nederlandse wegen door de SWOV en de RDW.

De gedachte achter het LEV-kader is dat voertuigen die daaronder vallen fietsachtig gedrag vertonen en daardoor in principe een lager risicoprofiel hebben. De e-step en LEVs zonder stuur zijn dat blijkbaar niet. Vreemd want alleen al in 2020 zijn er in Frankrijk meer dan 2 miljoen e-steps verkocht voor persoonlijk gebruik. Zonder keuringen en zonder nummerbord met een kenteken. Ze zijn verzekerd als een fiets met een aansprakelijkheidsverzekering net als in de overige 18 Europese lidstaten.

Zijn al die miljoenen mensen die in de rest van Europa op LEVs rijden dan onverantwoord bezig? Nee want uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat er onvoldoende harde ongevallencijfers zijn over LEVs. Dat zeggen wij al sinds 2019, bij persoonlijk gebruik van LEVs zijn de ongevallen nihil. Zowel op het ministerie van I&W en in de Tweede Kamer horen we al jaren dat LEVs de weg op mogen als het veilig kan. Dat klinkt mooi maar dat is helaas niet hoe het werkt in Nederland. LEVs mogen de weg pas op als ze gekeurd zijn door de RDW en als er een kenteken op zit dat zijn de feiten.

E-steps die nu al verkocht zijn in Nederland zijn in 2023 ook verboden 

Opvallend is ook dat het ministerie voor het eerst toegeeft dat alle e-steps die nu al zijn verkocht en al op openbare weg rijden bij inwerkingtreding van het LEV-kader in 2023 nog net zo illegaal zijn als nu:

Veel elektrische steps die nu in het straatbeeld verschijnen, kunnen niet verzekerd worden. Dit blijft ook in het nieuwe kader het geval. Als er met een dergelijk motorrijtuig toch wordt deelgenomen aan het verkeer riskeert de berijder een boete. Mocht er schade aan een derde ontstaan, dan kan de derde zich wenden tot het Waarborgfonds Motorverkeer als de verplichting tot verzekering niet is nagekomen. Het Waarborgfonds Motorverkeer kan deze schade echter wel weer verhalen op degene die de verplichting tot verzekering niet is nagekomen en schade heeft veroorzaakt met zijn motorrijtuig.

Met de komst van het LEV-kader in 2023 veranderd er dus helemaal niks. Het kader is qua wetgeving vrijwel gelijk aan de bijzondere bromfiets richtlijn. Het LEV-kader is oude wijn in nieuwe zakken, er veranderd in 2023 helemaal niks.

Hoe nu verder?

Het wetsvoorstel wat voornamelijk uit gebakken lucht bestaat zal in de eerste helft van 2022 naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Elektrische skateboards, Onewheels en EUCs (zelfbalancerende voertuigen zonder stuur) zijn vooralsnog uitgesloten van het LEV-kader. Het ministerie heeft wel aangegeven dat ze onze suggestie voor een 1c categorie gaat onderzoeken. Het streven is de eerste resultaten van dit onderzoek rond de zomer van 2022 gereed te hebben.

Op BNR radio vroegen ze vanmiddag aan ons of we nog hoop hebben dat er ooit een LEV legaal de weg op kan in Nederland. Dat hopen we nog steeds maar we zien ook dat er geen Tweede Kamerlid is die zich goed in de rapporten van I&W heeft kunnen verdiepen, laat staan dat ze de feitelijke onjuistheden die wij eruit hebben weten te halen hebben opgemerkt voor het debat van aanstaande donderdag. We hebben ze er op geattendeerd maar ja Kamerleden hebben het druk en verschuilen zich graag achter woorden als veilig en verwijzen ook graag naar het Sint ongeval. Die Stint was ook gekeurd door de RDW en de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft daar het lot van de LEVs aan verbonden. Onterecht want volgens het OM is de oorzaak van het ongeval nooit gevonden.

12 REACTIES

  1. Het land met de beste infrastructuur voor LEVs is niet in staat om ze toe te laten voor gebruik op de openbare weg. Onbegrijpelijk. Ik vraag me ook af of je de RDW en het SWOV wel serieus kan nemen. Feitelijk zeggen ze dus dat buurlanden gestoord zijn ondat ze al miljoenen LEVs laten rondrijden. Ik denk eerder dat het andersom is.

  2. “Veel elektrische steps die nu in het straatbeeld verschijnen, kunnen niet verzekerd worden. Dit blijft ook in het nieuwe kader het geval” Wat is er dan in die 3 jaar gebeurd op het ministerie? Hadden ze dat niet meteen kunnen zeggen? Er veranderd dus helemaal niks? Wat een vreselijke hopeloze bureaucratie. Geen enkele vernieuwing of innovatie, ik kan het niet geloven. Maar als je er over nadenkt wat we voor een overheid hebben en wat er in het parlement zit om onze stem te vertegenwoordigen dan snap ik het wel weer. Wat een prutsers!!!

  3. Ook ik zal een mail sturen. Maar kort door de bocht zijn we gewoon de sigaar de komende jaren in ieder geval.

    Is het stomweg niet mogelijk om ons te verzekeren via een buitenlandse verzekeraar? Eentje die dat kan conform Europese wetgeving, er moet toch wel een manier zijn? Of een collectieve verzekering uit de grond stampen? Dan is het “niet verzekerd” gezeur tenminste verleden tijd.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...