Ministerie van I&W werkt aan onuitvoerbaar Europees LEV beleid

Een vraag die we dagelijks terugvinden op social media maar ook in onze inbox is wanneer het nu legaal is om met een … op de openbare weg te rijden? We kunnen er helaas nog steeds geen antwoord op geven. Het enige tastbare is dat minister Cora van Nieuwenhuizen heeft gezegd dat ze LEV’s wil toestaan mits het veilig kan. Daarbij ook nog de mededeling dat het Nationale Toelatingskader voor Licht Elektrische Voertuigen 3 maanden vertraging heeft opgelopen.

Voor toelating tot de weg van Lichte Elektrische Voertuigen gelden in beginsel de Europese toelatingsregels. Die regels zijn er nog niet en het nieuwe Nederlandse kader moet aansluiten op het Europese kader. Doel van vooral de Nederlandse overheid is om een Europees kader voor LEVs te bedenken. Nadeel is dat Europese wetgeving nog jaren kan duren en onuitvoerbaar is.

De minister geeft keer op keer aan dat veiligheid op nummer één staat. Vanuit onze achterban met inmiddels meer dan 16.000 mensen en vanuit de huidige gebruikers uit alle EU lidstaten kunnen we bevestigen dat LEV’s bij persoonlijk gebruik veilig zijn. Aan de belangrijkste eis kunnen we dus voldoen. De interactie met andere verkeersdeelnemers hebben we in Nederland ook al uitvoerig getest. Vaak onderbroken omdat de politie LEV’s in beslag neemt en de overheid ze doorverkoopt via veiligen, maar de basis is er inclusief een perfecte infrastructuur.

De hackaton die de minister wilde organiseren hebben wij al het afgelopen jaar gedaan. Alles is al onder de loep genomen en uitvoerig uitgedacht, door gebruikers, deskundigen, fabrikanten, retailers en deelstep leveranciers. De deskundigen zijn wij samen met de gebruikers, niet de mensen die opnieuw het wiel aan het uitvinden zijn op een ministerie en nog nooit op een LEV gereden hebben.

Toelating tot de weg moet nog steeds worden aangevraagd door een fabrikant, die hoeven dat niet te doen in de overige 18 EU-lidstaten dus gaan ze nooit aan die exclusieve Nederlandse eis met een kleine afzetmarkt voldoen. De toelating tot de weg wordt beperkt door een eis die echt helemaal niemand begrijpt. Zelfs bij de RDW vinden ze de keuringen voor LEV’s tot 35 kilo een regel die niet meer van deze tijd is. Ondertussen gaat het ministerie van I&W zomervakantie vieren en haalt de politie nog steeds elke dag LEV’s van de weg omdat niemand weet wat ze met LEV’s aanmoeten. 

Een probleem wat al met succes is uitgedacht in 18 EU-lidstaten maar wij moeten het perse anders doen en dan ook nog denken dat we ons Nederlandse toelatingskader kunnen opdringen aan de lidstaten waar LEV’s al jaren rondrijden. Het is onuitvoerbaar beleid, misschien zijn ze daar op het ministerie ook achter gekomen en horen we daarom niks meer.

Als het Nederlandse toelatingskader in Europa toegepast gaat worden zal dat betekenen dat honderdduizenden LEV’s die nu al rondrijden in Parijs, Antwerpen, Milaan, Rome, etc, etc misschien niet meer op de weg mogen. Alleen al in 2019 werden er 232.749 elektrische e-steps verkocht in Frankrijk, dit jaar is de verkoop daar vanwege corona geëxplodeerd. Nieuwe aangepaste Europese LEV wetgeving is geen realistisch scenario.

Wij hebben oplossingen, gratis, uitvoerbaar en nog veilig ook. Dat hoeft echt geen maanden te duren. Het is een kwestie van uren en als je dat een hackaton wil noemen omdat je denkt dat, dat hip is vinden we dat prima. Wij zijn beschikbaar net als de 16.000 mensen in Nederland die de petitie al hebben ondertekend. 

4 REACTIES

    • Ik denk eerder dat dit pure lafheid is sinds het debakel met de Stint. Cora is bang dat bij legalisatie van LEVs de vingers naar haar worden gewezen bij het volgende ongeluk. Ondertussen raken er bijna honderd mensen ernstig gewond en een half dozijn mensen gaan dood per dag aan ongelukken met auto’s. Politiek wordt bedreven op onderbuikgevoelens en de feiten doen er niet meer toe.

  1. @Edwin en Kuro
    Ik denk dat zo’n ‘kleine’ groep (van ruim meer dan 16.000 ‘aanhangers’) bij geen enkel ministerie prioriteit heeft … tenzij je natuurlijk ‘boer’ bent. Te meer omdat ook de handel in tweewielers er kennelijk geen markt in ziet. Kortzichtig natuurlijk, maar velen kijken niet verder dan hun neus lang is. Helaas.
    Het is inderdaad zo eenvoudig. Benoem de step en dus ook de e-step tot een nieuwe voertuigcategorie. Dan hoef je niet te sukkelen met categorieën als “lijkt op een ‘bijzondere’ (brom)fiets. Het voertuig heeft voldoende eigen kenmerken om dat waar te maken!

  2. “Voor toelating tot de weg van Lichte Elektrische Voertuigen gelden in beginsel de Europese toelatingsregels. Die regels zijn er nog niet en het nieuwe Nederlandse kader moet aansluiten op het Europese kader” Ik begrijp helemaal niets van deze 2 zinnen. Met LEVA-EU werken wij actief aan Europese regels voor lichte, elektrische voertuigen, waaronder e-steps. Er zijn geen Europese toelatingsregels voor e-steps waar het Nederlandse kader moet op aansluiten. De elektrische step en alle LEVs zonder zadel zijn uitgesloten van Verordening 168/2013. Die Verordening omvat de technische regels waaraan L-categorie voertuigen (in hoofdzaak brom- en motorfietsen) moeten voldoen. Door hun uitsluiting uit die Verordening moeten LEVs zonder zadel, net zoals elektrische fietsen 25 km/u, voldoen aan de Machinerichtlijn. In die richtlijn staat niets specifieks voor LEVs. Het is mogelijk om dat vast te leggen in een Europese norm. Die norm staat al jaren op papier, zie https://bit.ly/303SGZ9, maar is nog niet definitief gepubliceerd. Er is dus een wettelijk kader aanwezig voor de technische vereisten. Het enige wat NL nog hoeft te doen, is te beslissen over de gebruiksvoorwaarden: plaats op de weg, verzekering, helm of niet, …
    Dat systeem werkt al jaren perfect voor elektrische fietsen 25 km/u. Het valt niet te begrijpen waarom er zo verkrampt gereageerd wordt t.a.v. LEVs

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...