Moeten gemeenten e-step of deelstep straks kunnen verbieden?

Er is geen medium in Nederland meer te vinden die Daniel Koerhuis van de VVD serieus neemt maar hij wist vandaag toch de uitzending van RTL nieuws te halen met het nieuws dat gemeenten e-steps moeten kunnen verbieden. Helaas wist de redacteur van het artikel net als Koerhuis niet het verschil tussen deelsteps en het persoonlijk gebruik van e-steps waardoor het artikel meer vragen dan antwoorden oproept. We proberen het te analyseren…. 

Koerhuis is vermoedelijk opgewonden geraakt van het nieuws uit Parijs waar deelsteps zijn verboden en heeft dat nieuws gebruikt om weer een onbenullig momentje in de media te creëren:

“We zien in het buitenland in grote steden dat er enorme chaos kan ontstaan, op straten en op stoepen. Ik wil die chaos voorkomen in Nederland en ik wil gemeenten de mogelijkheid geven om lokaal die elektrische step te weren.”

Jammer dat Koerhuis het verschil tussen deelsteps (overlast) en privé gebruik niet kent. De Fietsersbond duikt ook meteen op het verhaal en bevestigd dat het al veel te druk is op het fietspad en dat e-steps alleen maar ongevallen veroorzaken. De drukte op het fietspad veroorzaakt de fietser vooral zelf en dat gaat de komende jaren nog veel erger worden. 

Kamikaze fietsers verongelukken massaal maar e-step heeft het gedaan

De daadwerkelijke oorzaak van al die dodelijke ongevallen zie je vooral bij fietsers maar daar hoor je de Fietsersbond dan weer niet over. Het aantal ongelukken in het verkeer onder fietsers nam de afgelopen jaren alleen maar toe. Simpele oplossingen om dit te voorkomen negeert de bond. 

Het is jammer dat RTL Nieuws VVD Kamerlid Koerhuis zo’n podium geeft, het Kamerlid is vooral bekend om zijn domheid en onophoudelijk falen. Maarten van Roosmalen, beschreef Koerhuis als volgt: 

“Altijd als Daniel Koerhuis ergens verschijnt gaan mensen grappen over hem maken. Heel veel mensen vinden Daniel Koerhuis dom, simpel en een schande voor de democratie. En dat is hij ook. Daniel Koerhuis is een belediging voor ons allemaal.”

Daar sluiten we ons graag bij aan en dat bleek eerder ook al toen Koerhuis leugens en aannames mocht verspreiden over e-bikes tijdens het Vragenuurtje van de Tweede Kamer.

Fietsersbond is tegen alles wat geen fiets is

RTL liet Esther van Garderen van de Fietsersbond ook aan het woord en die zou eens op moeten houden met het verspreiden van leugens over nieuwe vormen van mobiliteit en onder ogen moeten zien dat geëlektrificeerd rijden op het fietspad het klassieke fietsen in rap tempo aan het overnemen is. Dat ga je niet meer tegenhouden, zelfs niet met aannames en achterhaalde leugens.

Wij snappen niet waar de constante haat van de Fietsersbond tegen LEVs vandaan komt. De Fietsersbond heeft de afgelopen jaren miljoenen euro’s subsidie van het ministerie van I&W ontvangen en dezelfde bond krijgt ook geld van Gazelle (PON automotive). In Frankrijk worden er inmiddels meer e-steps verkocht dan e-bikes, dat zou kunnen verklaren waar de angst van de overheid en de Fietsersbond vandaan komt. 

Frankrijk als voorbeeld

Frankrijk heeft deelsteps eerder dit jaar per referendum verboden. Iets wat Legaalrijden heel goed begrijpt en waar wij al sinds 2019 achter staan. Persoonlijk gebruik van e-steps was geen onderdeel van het referendum. Waarom? In Frankrijk rijden al 3 miljoen e-steps rond. De e-steps die hier nog steeds verboden zijn omdat ze niet door de RDW keuring komen. 49% van de Fransen gebruikte een auto of een motorfiets voor de ritten waarvoor ze nu een LEV zoals de e-step gebruiken. LEVs dragen in Frankrijk bij aan een aanzienlijke vermindering van de totale CO2-reductie volgens de Franse overheid. Dat is in Nederland blijkbaar geen issue omdat mensen als Koerhuis vooral vliegen (met KLM) en fossiel rijden blijven stimuleren.

Deelsteps zijn al verbannen in Amsterdam, Den Haag en Utrecht

Overigens liet gemeente Amsterdam in 2021 al weten dat ze tegen de komst van deelsteps was in de stad. Een motie daarvoor is destijds al aangenomen. Eerder dit jaar sloten ook Den Haag en Utrecht zich daarbij aan. Toen bleek al dat legalisatie van deelsteps in Nederland zinloos is. Het nieuws van RTL dat de Tweede Kamer voor gemeenten gaat regelen dat ze e-steps kunnen gaan verbieden is dus al lang geregeld door de gemeenten zelf. Het komkommertijd seizoen begint vroeg dit jaar.

9 REACTIES

  1. Mischien kan de KLM een e-step maken. Dan is ie volgende week legaal in Nederland. Dat het ministerie van I&W de Fietsersbond met miljoenen subsidieert is helemaal schandelijk. Met dat geld van de belastingbetaler valt het ministerie ook Legaalrijden aan. Hoe kan dat?

    • Deelsteps kan je verbieden maar persoonlijke e-steps, als ze ooit worden gelegaliseerd gaat qua wetgeving ingewikkeld worden. Je kan ze als gemeente weren uit winkelstraten maar als ze legaal zijn is een verbod op e-steps die persoonlijk worden gebruikt vrij onwaarschijnlijk en qua wetgeving niet uitvoerbaar.

  2. Als de Fietsersbond miljoenen subsidie heeft gekregen van het ministerie van I&W dan kan je deze club toch niet zien als een onafhankelijke organisatie? De overheid is tegen de komst van LEVs anders reden ze nu al rond. De Fietsersbond is daarmee de buikspreekpop van de overheid. Stop een paar miljoen in de fietslobby en laat ze vervolgens alles zeggen wat je als overheid niet kan zeggen. Schandalig!

  3. Goed verhaal. Dacht gisteren ook al gelijk dat het eigenlijk over deelsteps ging bij rtlnieuws, maar ik kon geen bron vinden van een officiële overheidswebsite. Hebben jullie die wel?

    Koerhuis roept iets en iedereen is het ermee eens ineens. Misschien moeten we (deel)steps of ebikes maar per dorp of straat kunnen verbieden.

  4. De quote van Koerhuis is wat het vooral verwarrend maakt. Hij haalt de overlast met deelsteps aan terwijl het dus blijkbaar om alle e-stepjes gaat. Heel raar want in heel de wereld hebben we kunnen zien dat de overlast vooral met deelsteps is en niet bij persoonlijk gebruik van e-steps. Een heel raar voorstel om e-steps alsnog te kunnen weren van de openbare weg als ze worden toegelaten.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...