Na 10 jaar kan je nog steeds niet legaal met je LEV of e-step de weg op in NL

Frits attendeerde ons erop dat de ANWB in 2020 het volgende  over Lichte Elektrische Voertuigen zei:

Ons voorstel is om lichte LEVs op dezelfde manier te reguleren als e-bikes. Dus met markt toezicht en verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering (AVP).

Om het in perspectief te plaatsen de Fietsersbond heeft 30.000 leden en de ANWB 5 miljoen. Zelfregulering en verzekeren via een AVP is compleet genegeerd door het ministerie.

De ANWB heeft destijds in gesprekken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook aangegeven dat de regels voor hele lichte voertuigen, vanwege de massa en de snelheid laagdrempelig moeten zijn.

Wetgevingsblunder

Het ministerie van I&W heeft op advies van de RDW een eigen plan getrokken met keuringen en verzekeringsplicht via nummerborden. Wij vinden dat onbegrijpelijk. Het lijkt op Noord-Koreaanse toestanden. We zien dat ook vrijwel nergens terug in de overige 18 Europese lidstaten waar het via zelfregulering en een AVP verzekering prima werkt. Ook onze achterban met inmiddels bijna 24.000 mensen willen hun Lichte Elektrische Voertuigen via een AVP verzekeren en via zelfregulering de weg op. Wat ons betreft is het LEV-kader een wetgevingsblunder aan het worden. Het is ook jammer dat journalisten het LEV-kader niet nieuwswaardig genoeg vinden. Daarmee gaat de implementatie en de kamerbehandeling zonder enig weerwoord door de Tweede Kamer en gebruikers worden genegeerd. Enkele partijen in de Tweede Kamer zijn blijkbaar voor de RDW keuringen van LEVs. Ze hebben geen idee wat die keuringen inhouden.

Veiligheid

De enige partij die inziet dat de echte veiligheid bij de gebruiker zelf zit, de SGP kan de coalitie vermoedelijk niet overtuigen. Dat is jammer want deze partij slaat de spijker op zijn kop. De oorzaak van het Stint ongeval is nooit opgehelderd. In de wandelgangen horen wij van expers dat het vermoedelijk om een gebruikersfout is gegaan. Dat zien we ook met de toelating van e-steps. De gebruikers zijn gevaarlijk en veroorzaken ongelukken niet de e-steps zelf. Kijk maar naar het fietsgedrag in Nederland daar zou de Tweede Kamer zich beter mee bezig kunnen houden.

Vergelijking met e-bike

Een ander probleem dat zich voordoet is de vergelijking van LEVs met een e-bike. Die vergelijking is natuurlijk volkomen terecht. LEVs worden net als een e-bike aangedreven door een elektrische motor met een accu. Vaak met hetzelfde vermogen en als dat iets meer is, dan is het ook verklaarbaar. De Nederlandse overheid wil LEVs gelijkstellen aan een (bijzondere) bromfiets. Een Lev is geen bromfiets, er zit geen benzine motor in, de snelheid is niet te vergelijken en de impact bij een ongeval is ook aanzienlijk minder vanwege het gemiddelde gewicht van een LEV wat niet vergelijkbaar is met een brom of snorfiets.

Veiligste LEVs uitgesloten

Daarbij is er nog iets anders aan de hand LEVs zonder stuur zoals een EUC, Onewheel of een elektrisch skateboard zijn vooralsnog volledig uitgesloten uit het LEV-kader. Volgens ons onterecht want het is de categorie gebruikers waar je de minste overlast van zal ondervinden. Hoe dat komt? Vanwege hun kwetsbaarheid gedragen ze zich heel anders in het verkeer. Ze hebben anticiperend rijgedrag, dragen een helm en er is veel meer interactie met ander weggebruikers. Het kamikaze gedrag wat je bij vogelvrije fietsers ziet, zie je niet terug bij deze categorie LEV-gebruikers.

Na 10 jaar kan je nog steeds niet legaal met je LEV of e-step de weg op in NL

10 jaar verder….

Op de foto rechts, Hector Nieman van Legaalrijden in 2013. Op een elektrische Go-Ped e-step die toen en nu nog steeds illegaal is op de openbare weg in Nederland. We zijn inmiddels 10 jaar verder en er is nog steeds geen wetgeving. Hector starte de petitie voor legalisatie van levs in 2019 en heeft naast de elektrische Go-Ped e-step op de foto inmiddels al veel elektrische skateboards en Onewheels versleten. Illegaal maar ook zonder ongevallen en schade aan derden en niet alleen Hector. In Nederland maar ook in het buitenland rijden eigenaren van LEVs door de trage besluitvorming van de Nederlandse overheid en verzekeraars na tien jaar nog steeds onverzekerd rond.

In ons gesprek met een Tweede Kamerlid van het CDA kregen we te horen dat de overheid hier niet over gaat maar dat we zelf verzekeraars moeten benaderen. Dat hebben we natuurlijk gedaan samen met onze achterban maar die blijven wachten totdat er iemand op het ministerie zegt dat het mag.

Het nieuwe LEV-kader gaat daar vooralsnog ook niets aan veranderen. Ook niet voor Nederlanders die op vakantie gaan in het buitenland en een e-step huren zonder dat ze weten dat ze niet verzekerd zijn. Met uitzondering van Duitsland. Hoe lang moeten gebruikers van LEVs nog wachten tot er wetgeving is en dat je je fatsoenlijk kan verzekeren in het buitenland?

15 REACTIES

  1. Dit neigt naar corruptie, totaal niet geluisterd naar de enige echte Fietsersbond: de ANWB en natuurlijk de gebruikers via Legaalrijden. Dit is toch niet meer uit te leggen? Hier kunnen Tweede Kamerleden toch niet mee akkoord gaan? Dit is geen democratische besluitvorming meer.

  2. Ik ben een buitenlander zonder stemrecht. Jaren geleden, toen ik naar dit land kwam, hoorde ik dat trappen niet op de openbare weg waren toegestaan, maar de wetgeving was onderweg. Nu zijn er 10 jaar verstreken, ik ben getrouwd, maar de wetgeving is nog in aantocht. Het artikel noemde Noord-Korea, ik denk dat Noord-Korea zich beledigd zou voelen, eigenlijk kan elk land sneller dan dit, laat staan Noord-Korea!

  3. Op naar de volgende 10 jaar, er is nu eenmaal een sterke tegen lobby. Dus gewoon de weg op met je stepje, maak er een rechtzaak van. Dit is zo’n mooi voorbeeld van de Nederlandse politiek. Ik hoorde iemand van RDW uitleggen op Bnr radio dat het zo moeilijk allemaal qua regelgeving bla bla bla.

    Niet praten maar doen dus gewoon de weg op met je mono wiel en of step.. Meer dan 10 jaar en in heel europa mag je de weg op… Hahaha

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...