Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje nationale certificeringseisen voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) ging invoeren. Op 22 januari 2024 is het zover en moeten alle LEVs die vanaf die datum worden verkocht aan de nieuwe eisen voldoen. Eisen die deels vergelijkbaar zijn met Duitsland en het toekomstige Nederlandse LEV-kader. Wat opvalt dat de regels per land verschillen zodat fabrikanten van een LEV binnenkort 4 verschillende versies moeten gaan produceren. 4 versies omdat er ook nog 18 landen zijn zoals België, Luxemburg en Frankrijk die werken via zelfregulering.

LEVs die voor 22 januari 2024 zijn verkocht krijgen uitsluitsel en mogen nog tot 22 januari 2027 gebruikt worden in Spanje. De invoering van de nieuwe Spaanse regels brengen een vervaldatum met zich mee voor honderduizenden LEVs die al zijn verkocht en inmiddels rondrijden in Spanje. Door de nieuwe regels zullen de meest gangbare LEVs nooit door de keuring komen inclusief eenwielen.

Annick Roetynck, manager van LEVA-EU heeft zich verdiept in de nieuwe eisen:

Volgens de nieuwe Spaanse norm heeft een LEV één of meer wielen en uitsluitend aangedreven door elektromotor(en) die een maximumsnelheid kunnen leveren van 25 KM/u. Ze moeten anti-manipulatiesystemen bevatten tegen het opvoeren van de snelheid en het vermogen. Alle LEVs moeten een indicator hebben voor snelheid en het batterijniveau.

Remmen:

Alle LEVs moeten zijn voorzien van twee onafhankelijke remmen die kunnen vertragen met een snelheid van minimaal 3,5 m/s2.

Zichtbaarheid:

LEV’s zijn verplicht om voor- (wit), zij- (wit of geel) en achter- (rood) reflectoren te hebben. Het remlicht moet afzonderlijk of geïntegreerd zijn met het achterlicht.

Richtingaanwijzers voor en achter, achteruitkijkspiegels, achteruitrijhulp en een akoestisch waarschuwingssysteem zijn verplicht.

Parkeerstabiliteit:

LEV’s met minder dan drie wielen hebben een stabilisatiesysteem nodig, zoals een zijstandaard of centrale standaard, voor parkeerstabiliteit.

Wielspecificaties:

De minimale wieldiameter is vastgesteld op 203,2 mm met een ruw oppervlak voor een betere grip op de grond. Gladde banden zijn verboden.

Veilig opvouwen:

LEV’s moeten beschikken over een dubbel veiligheidssysteem om onbedoeld uitklappen tijdens transport te voorkomen.

Markering en identificatie:

Elke LEV moet een unieke, leesbare fabrieksmarkering hebben die de maximale snelheid, het serienummer, het certificaatnummer, het bouwjaar, het merk en het model aangeeft. Bovendien moet er een aangewezen ruimte zijn voor het dragen van een identificatie- of registratietag.

Europese Commissie

Roetynck geeft ook aan dat ze verwacht dat de Europese Commissie op zijn vroegst pas over 5 jaar adequate geharmoniseerde technische regels voor Lichte Elektrische Voertuigen op orde zal hebben. Die zouden dan moeten gelden voor alle lidstaten maar je begrijpt het al…. lidstaten hoeven zich daar niet aan te houden net zoals we dat nu ook al doen door LEVs uit te sluiten door zelf regeltjes te bedenken waar echt niemand op zit te wachten.

Foto: Mikołaj Zeman

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...

Legale e-step krijgt kenteken

De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de invoering van...