Boaz Adank (VVD) is wethouder in Breda en heeft bereikbaarheid in zijn portefeuille. Daarnaast is hij ook nog partijgenoot van minister Cora van Nieuwenhuizen die over micromobiliteit gaat. Adank wilde graag dat Breda de eerste stad in Nederland zou worden waar elektrische deelsteps zouden rondrijden. Een lobbyist bij Bird zag het plan wel zitten.

De minister gooide deze zomer roet in het eten en Bird liet in augustus via het Parool weten dat de deelsteps niet konden worden toegelaten op de openbare weg in Nederland omdat er geen luchtbanden op de deelsteps zitten. Er is geen land te vinden in de wereld waar de veiligheidseisen zo streng zijn als in Nederland. Een Woordvoerder van Bird liet deze week aan BN DeStem weten dat Nederland het laatste land in Europa zal zijn waar uiteindelijk de e-step de weg op mag.

De woordvoerder wijst op achterhaalde regels en noemt nogmaals de eis van luchtbanden voor de Bird deelsteps in Nederland. Dat zegt toch niets over de veiligheid? Ook moeten er knipperlichten op de e-step komen. Nederland laat hier de kans liggen om een voortrekker te zijn op het gebied van mobiliteit.

We hebben onlangs nog contact gehad met een arts op de spoedeisende hulp in België die wel eens mensen behandeld die van hun e-step zijn gevallen. Van de patiënten die hij tot nu toe heeft behandeld zou er geen één baat hebben gehad bij luchtbanden of knipperlichten.

Wij zitten maandag met Bird om de tafel met de hoop dat we samen het proces van legalisering wat kunnen versnellen.