Nederland zet zich niet in om de Europese regelgeving te harmoniseren

Via Twitter blijft het ministerie van IeW zeggen dat Nederland zich inzet om de Europese regelgeving te harmoniseren. Dat hebben 18 EU-lidstaten al gedaan zoals België.

België heeft sinds 31 mei 2019 Europese wetgeving overgenomen die het mogelijk maakt om met gemotoriseerde voortbewegingstoestellen (LEV’s) maximaal 25 km/u op de openbare weg te rijden.

De snelheid is volgens de Europese typegoedkeuring overgenomen omdat de meeste elektrische steps en andere voortbewegingstoestellen snelheden tot 25 km / uur halen. De Belgische verkeerswetgeving liep hierop achter en moest dus worden aangepast.

Onder de harmonisering van de Europese wetgeving vallen o.a. de volgende gemotoriseerde voortbewegingstoestellen: elektrische steps, monowheels zoals de Onewheel en elektrische skateboards.

In België is de wegcode hetzelfde voor alle voortbewegingstoestellen. De plaats waar je mag rijden hangt af van de snelheid. Als je niet sneller gaat dan een voetganger (tot 6 km/u) dan mag je u verplaatsen op de stoep of in een voetgangerszone. Als je sneller dan 6 km/u gaat wordt je door de Belgische wet beschouwd als een fietser. Op dat moment moet je rijden op het fietspad of, als er geen fietspad is, rechts op de weg of op de berm.

De enige vereiste om een gemotoriseerd voortbewegingstoestel te besturen is de minimum leeftijd van 16 jaar. Vanaf 1 juni 2019 is een aansprakelijkheidsverzekering niet meer verplicht tot maximaal 25 km/u in België. Met dank aan Pjotr voor deze info.

Harmonisering begint aan de voorkant. NL staat nu aan de achterkant en heeft niets meer te harmoniseren anders dan toelaten.

7 REACTIES

  1. Zomaar een idee. Is er iemand die een mooie brief kan schrijven betreft het legaliseren van de PLEV’s. Deze te delen als tekst bestand. Dan met zijn alle massaal brieven te sturen aan het ministerie. Ik verwacht dat ze na het ontvangen van duizenden brieven er wel eens spoed achter gaan zetten. Eendracht maakt macht. Iemand een idee?

  2. Het Nederlandse politieke landschap zet zich vooral in op de zelfverrijking, de gevestigde politici dan die het uiteindelijk te zeggen hebben. Hadden ze op een makkelijke manier extra belasting en accijns kunnen heffen op die dingen, of hadden ze een producent of importeur in de familiale kring dan was het morgen al legaal.

  3. Nee, geen extra acties. Blijf vooral in gesprek met het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Hoe traag het ook gaat, ze komen er niet meer onderuit. Misschien kan iemand, die in België goed thuis is, een Belgische politicus/politica vragen eens een politicus in Nederland te contacteren.

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...