Nieuw LEV-kader blijft e-step in Nederland van de weg houden

Via Bart ontvingen we het wetsvoorstel waarmee o.a. de RDW wordt aangewezen als onafhankelijke goedkeuringsinstantie voor bijzondere bromfietsen en in de toekomst ook LEVs zoals de e-step. Het is vorige week ingediend bij de Tweede Kamer. De vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat zal in de procedurevergadering van 21 december aanstaande de wijze van de parlementaire behandeling bespreken.

Het wetsvoorstel introduceert een stelsel van goedkeuring van motorrijtuigen door de RDW om nieuwe LEVs op de markt te mogen aanbieden, in de handel te mogen brengen en op de weg te mogen gebruiken. Daarmee wordt de aanwijzingsbevoegdheid van de Minister beëindigd en krijgt de RDW de bevoegdheid tot goedkeuring voor toelating op de weg. Het wetsvoorstel is tevens een introductie van lichte elektrische voertuigen (LEVs) in de Wegenverkeerswet 1994. Hiermee wordt een grondslag gecreëerd voor een regelgevend kader ten aanzien van deze voertuigen, het zogenaamde LEV-kader. Met het wetsvoorstel zal de beslissing over de wenselijkheid van een bijzondere bromfiets (LEV) op de weg bij de RDW komen te liggen.

AVP versus kenteken

De RDW-keuringen vallen samen met een kenteken of nummerbordje op LEVs. Een aanzienlijke meerderheid van (toekomstige) LEV gebruikers is daar tegen (83% tegen versus 17% voor) en wil zijn LEV via een AVP verzekering verzekeren net als een fiets. De overheid heeft bedacht dat ze liever wil dat LEVs nummerbordjes krijgen in de vorm van een sticker met het argument om zo het aantal ongevallen goed te kunnen registeren. Dat is vreemd want we zagen deze maand dat die cijfers nu ook al beschikbaar zijn via het Letsel Informatie Systeem (LIS). Cijfers over ongevallen met LEVs zoals de e-step die helemaal geen kenteken of nummerbord hebben. Blijkbaar zit er achter die kenteken plicht voor LEVs dan toch een verdienmodel? We vertalen het even in parlementaire taal: er is een ruime meerderheid van LEV gebruikers die zijn LEV wil verzekeren als een fiets, net zoals in 18 Europese lidstaten.

Fabrikanten en leveranciers

De RDW en de overheid denken dat fabrikanten hun LEVs voor het exclusieve Nederlandse LEV-kader gaan aanpassen aan de Nederlandse normen. De meeste fabrikanten die dat de afgelopen jaren al hebben gedaan zijn inmiddels al failliet. Daarnaast zijn LEVs zoals de e-step die je nu al overal ziet rondrijden niet aan te slepen in de overige 18 lidstaten. Ze kunnen daar zonder keuring en via zelfregulering zo de openbare weg op met een AVP. Als fabrikant zou je wel gek zijn om voor een mini afzetmarkt als Nederland je hele productielijn aan te passen aan de Nederlandse normen. Het wetsvoorstel om LEVs door de RDW te laten keuren lijkt dus eerder een voorstel om ze nog langer van de weg te houden in Nederland. Wij kunnen het niet anders verklaren.

Internetconsultatie

Paralel aan het wetsvoorstel loopt nog de internetconsultatie waar we jullie vorige week al op hebben gewezen. Wij hebben namens de inmiddels meer dan 23.000 ondertekenaars van onze petitie de overheid erop gewezen dat er een meerderheid is van huidige en toekomstige LEV gebruikers die hun LEV wil kopen via zelfregulering en niet via een keuring door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) als onafhankelijke goedkeuringsinstantie. Tot 16 januari kan je dat eventueel ook nog kenbaar maken via de volgende link.

10 REACTIES

  1. Ongelofelijk dat het zo moet in Nederland. Levs zonder stuur waren al uitgesloten uit het lev kader maar met stuur ook als het zo doorgaat. Waarom is er geen één politicus die zich hierover druk maakt? Dit kan toch niet waar zijn? Het land met de beste infrastructuur voor levs gaat de komst van levs blokkeren.

  2. Zo’n 500 km heb ik de afgelopen maanden door de bossen gereden met m’n elektrische eenwieler. Het beste apparaat dat ik ooit heb gekocht na m’n smartphone en laptop.

    Voor broodnodige dingen als een betaalbare woning doet de overheid al niks. Dus om legaal van iets als een monowheel te kunnen genieten maak ik me al helemaal geen illusies. Het enige wat je kan doen is een saaie Segway kopen. Maar als je daar het stuur en 2e wiel niet van nodig hebt dan kun je het vergeten. Ik kan aantonen dat ik me net zo goed op een monowheel kan verplaatsen als op een scootmobiel. Die laatste mag overal rijden. Zelfs op de rijbaan.

    Nederland is gewoon ziek. Op heel veel vlakken. Ik heb bewondering voor mensen die zich hiervoor inzetten. Ambtenaren dragen bijna niks bij maar krijgen wel gewoon een vorstelijk salaris.

    • De RDW meet met twee maten. Je mag in Nederland wel op een fiets met alleen een terugtraprem rijden maar een LEV moet voorzien zijn van dubbele remmen in het nieuwe kader las ik op jullie website Ik zag ook dat de Segways die nu al legaal rondrijden ook maar één rem hebben. Net zoals een Monowheel of een Onewheel. Hoe kan dit? Dit is toch geen gelijke behandeling meer? Het is rechtsongelijkheid in de puurste vorm. Ik heb ook bewondering dat Legaalrijden dit soort dingen heeft uitgezocht.

  3. Ik rij nou bijna 2 jaar gemiddeld 950km per maand gewoon op de openbare weg met m’n EUC’s. Een paar keer staande gehouden maar met een goed en sterk verhaal kom je een heel eind! No way dat ze mij een boete geven en over m’n lijk dat ze mijn EUC’s van gemiddeld 3000 euro in beslag nemen! Mochten ze het toch voor elkaar krijgen dan vertrek ik lekker naar Spanje of Zweden, ik ben helemaal klaar met die corrupte mietige voertuignazi’s bij de overheid!

      • Ik reed in het begin ook alleen in de bossen totdat ik het zat was en bedacht met wat voor een onzin ik bezig was, de overheid is corrupt en zit fout, niet wij. Wat ik doe is gewoon keihard volhouden dat de EUC geen (motor)voertuig is want een (motor)voertuig heeft minimaal 2 wielen volgens de NL wet, dit is een feit en dus heeft de EUC geen goedkeuring voor op de openbare weg nodig. Wat verzekering betreft moet je creatief zijn…

  4. Bijzonder dat Nederland zich wederom buiten spel zet.
    Dit zagen we vroeger ook al met bromfietsen die MOESTEN kunnen fietsen.
    Je moest 10m kunnen fietsen dan was deze goedgekeurd voor NL. Functioneel totaal nutteloos.
    Fabrikanten konden alleen maar Brommers op de markt brengen met trappers. Deze waren daardoor ook duurder in NL.
     
    Waarom steps worden geweerd is voor mij een raadsel.
    In Spanje zag ik oude vrouwtjes lekker rond zoeven op hun step.
     
    Gevaarlijk is het argument,
     
    Voor jezelf ?
    Als je op je fiets rijdt is het net zo gevaarlijk. Op de step waarschijnlijk zelfs minder omdat je makkelijker kan afstappen van de step.
     
    Voor een ander ?
    Als je wordt aangereden door een step wordt als voorbeeld gegeven.
    Aan de andere kant zijn elektrische bakfietsen van 50kg leeg en belastbaar met 250kg dus totaal max 300Kg geen enkel probleem.
    Ik neem aan dat de keuringsmeester dit zelf uitvoerig heeft getest gezien de uitkomst van het onderzoek.
     
    Stikstof of co2
    Kortom ik zie logischerwijs geen enkel argument om Steps in NL te verbieden
     

spot_img

Gerelateerd

E-step is niet gevaarlijker dan een fiets of een e-bike 

Beleidsmakers worstelen met de komst van nieuwe vormen van...

Na Duitsland gaat Spanje nu ook LEVs reguleren

In 2022 konden we je al melden dat Spanje...

Minister wil LEVs zonder stuur niet op de openbare weg

Gisteren zijn we op het ministerie van Infrastructuur en...

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...