Onlangs zijn er in de Tweede Kamer vragen gesteld over het opvoeren van elektrische fietsen. Naar aanleiding daarvan is er door het directoraat-generaal Mobiliteit (DGMo) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gevraagd aan Rijkswaterstaat om de omvang van dit probleem te onderzoeken. In het onderzoek komen we zelfs een e-bike met dikke banden categorie tegen en wat blijkt….. die rijden helemaal niet knetterhard en ook niet in Amsterdam waar ook uitvoerig onderzoek is gedaan.
Gemeten is het snelheidsgedrag op fietspaden (kruissnelheid) van o.a. elektrische fietsen. De gemiddelde snelheid van een e-bike met dikke banden (fatbike) is 25,5 KM/u. De e-bikes die het hardste rijden zijn E-bike mountainbikes met een gemiddelde snelheid van 27,3 KM/u maar deze komen dan weer nauwelijks voor in het verkeer. Standaard e-bikes rijden gemiddeld 23,5 KM/u.
Uit het onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat de meeste eigenaren van fietsen met dikke banden zich keurig aan de maximum snelheid houden en de eigenaren van Gazelle e-bikes ook dus laten we focussen op wat er nog echt moet gebeuren in dit land…. het legaliseren van LEVs zoals de e-step, Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard.
Rijkswaterstaat schrijft in het onderzoek dat er expliciet op meetlocaties in Amsterdam gefocust is op de ‘vreemde’ fietsen. Dat wil zeggen op de e-bikes met dikke banden. De gemiddelde kruissnelheid van e-bikes ligt met 23,7 km/uur, ca. 3 km/uur hoger dan die van gewone fietsen (20,4 km/uur). Wat bij de metingen ook opviel is dat er nauwelijks mensen zijn die gebruik maken van handgas (fietsen zonder te trappen) op een e-bike.
De e-step is nog niet legaal op de openbare weg maar is wel gemeten. De gemiddelde snelheid ligt rond de 22,9 KM/u. Uit de metingen blijkt tot slot dat de racefiets de snelste gebruiker van het fietspad is met 28,4 KM/u.
Het afgelopen jaar is er een complete hetze ontstaan tegen e-bikes met dikke banden, aangewakkerd door de Fietsersbond:
“Fatbikes rijden knetterhard, ouderen durven nog nauwelijks het fietspad op”, aldus Esther van Garderen van de Fietsersbond”
In juni diende het Tweede Kamerlid Geurts van het CDA een motie in waarin hij de regering opriep om maatregelen te nemen tegen het opvoeren van e-bikes. Daarna gebeurde er iets vreemds. De Fietsersbond heeft een eenzijdig beeld gecreëerd dat het hier vooral om fatbikes (e-bikes met dikke banden) gaat. Dat ook de Gazelle (sponsor Fietsersbond) e-bikes massaal worden opgevoerd verzwijgt de bond. Uit de uitvoerige metingen van Rijkswaterstaat in opdracht van het ministerie van I&W blijkt nu dus dat de hetze tegen opgevoerde fatbikes een aanname is.
ha! racefietserts zijn … ik WIST het!! 😅
Die Fietsersbond begint met behoorlijk te irriteren. Eerst allemaal leugens over levs en nu blijkt dat ze via de Telegraaf ook leugens verspreiden over fatbikes. Ik neem aan dat de Telegraaf dit wel gaat rectificeren? Of zijn de veronderstellingen van de Fietsersbond meer waard dan het onderzoek van het ministerie van I&W?
Keer op keer laat Legaalrijden zien dat feiten geen feiten zijn. Iedereen nam het afgelopen jaar aan dat mensen op fatbikes snelheidsduivels zijn. Waarom? Omdat je dat leest in de media. De enige website die tegengas gaf was Legaalrijden en het blijkt weer te kloppen. Ga zo door!!!
“follow the levs”
Hieruit blijkt dat de Fietsersbond zich beter kan gaan bezighouden met fietsers, fietstassen en regenjasjes en niet met geëlektrificeerde dingen waar ze geen verstand van hebben.
Dus hetzelfde ministerie dat fatbikes van de weg wil halen publiceert nu een onderzoek van Rijkswaterstaat waaruit blijkt dat al die opgevoerde fatbikes gewoon keurig 25 KM uur rijden…. Wie het nog snapt mag het zeggen.
Betekent dit nu dat het “oog van Sauron” zich nu gaat richten op wielrenners?
vind het onzin ik rijd op een fat bike ben 62 jaar en copd maar heb nergens last van ook niet v andere fat bikes
Respect
Met m’n monowheel / elektrische eenwieler rij ik in het bos gemiddeld 10 km/u. Dat geeft de app netjes aan. Topsnelheid zit op 20 km/u. Dat haal ik zo af en toe op een mooi pad. Technisch kan ‘ie 35 maar dat heb ik er nooit mee gereden.
Dankejwel!!! Ik hoop dat mensen in hoger beroep dit gaan zien!
Voorlopig kan ik dit onderzoek niet serieus nemen. De werkelijkheid mag niet statistisch ondergesneeuwd worden
Het Fietsersbond onderzoek kan je net zo min serieus nemen. Het is maar hoe je het bekijkt een onderzoek van een overheidsinstantie versus een onderzoek van een fietsclubje die alleen opkomt voor eigen belang.
We gaan ze eerst verkopen met een topsnelheid van 45-50 km per uur (750kw accu) .
Dan komt er een verbod omdat er ernstige hinder wordt gemeld en de senioren hierdoor niet meer durven te fietsen, dan zit je dan met je dure e-bike of fatbike die moet worden aangepast ermee moet een andere accu in (250kw) en handgas moet worden vastgezet of niet bruikbaar worden gemaakt.
Dacht serieus altijd dat de fietsersbond het fietsen een warm hart toe droegen, en nu opeens het gaan ontmoedigen en ben zelf ook een fatbike bezitter en rijd niet op topsnelheid, en kan zelf naar 25km per uur hard zat voor mij, dus fietsersbond houdt je bezig met wat je altijd gedaan hebt, niet met technische zaken als je alleen maar informatie hebt van horen en zeggen
Wat? Batterij capaciteit heeft niks te maken met snelheid je bent in de war met Motor vermogen wat je niet kan aanpassen door een andere accu. wh is accu en watt/w is motor vermogen aan de nummers zien bedoel je motor vermogen in Watt want 250watt is maximaal vermogen wat een motor mag hebben de meeste fatbikes hebben een 750w motor die je in de instelling kan aanpassen bij sommige is ie al vanuit de fabriek op 750w gezet
Ik ben het eens dat 250w voor een ebike niet genoeg is want als het waait dan gaat ie al niet meer goed en zeker niet als je er een fietskar achter hebt zitten ze moeten gwn ebikes zoals in Amerika doen 750w is wel goed en voor cargobikes geen limiet want het limiet zorgt er voor dat het niet goed werkt