Onderzoek Rijkswaterstaat: fiets met dikke banden gaat helemaal niet knetterhard

Onlangs zijn er in de Tweede Kamer vragen gesteld over het opvoeren van elektrische fietsen. Naar aanleiding daarvan is er door het directoraat-generaal Mobiliteit (DGMo) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gevraagd aan Rijkswaterstaat om de omvang van dit probleem te onderzoeken. In het onderzoek komen we zelfs een e-bike met dikke banden categorie tegen en wat blijkt….. die rijden helemaal niet knetterhard en ook niet in Amsterdam waar ook uitvoerig onderzoek is gedaan.

Onderzoek Rijkswaterstaat: fiets met dikke banden gaat helemaal niet knetterhard

Gemeten is het snelheidsgedrag op fietspaden (kruissnelheid) van o.a. elektrische fietsen. De gemiddelde snelheid van een e-bike met dikke banden (fatbike) is 25,5 KM/u. De e-bikes die het hardste rijden zijn E-bike mountainbikes met een gemiddelde snelheid van 27,3 KM/u maar deze komen dan weer nauwelijks voor in het verkeer. Standaard e-bikes rijden gemiddeld 23,5 KM/u.

Uit het onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat de meeste eigenaren van fietsen met dikke banden zich keurig aan de maximum snelheid houden en de eigenaren van Gazelle e-bikes ook dus laten we focussen op wat er nog echt moet gebeuren in dit land…. het legaliseren van LEVs zoals de e-step, Onewheel, EUC en het elektrisch skateboard.

Rijkswaterstaat schrijft in het onderzoek dat er expliciet op meetlocaties in Amsterdam gefocust is op de ‘vreemde’ fietsen. Dat wil zeggen op de e-bikes met dikke banden. De gemiddelde kruissnelheid van e-bikes ligt met 23,7 km/uur, ca. 3 km/uur hoger dan die van gewone fietsen (20,4 km/uur). Wat bij de metingen ook opviel is dat er nauwelijks mensen zijn die gebruik maken van handgas (fietsen zonder te trappen) op een e-bike.

De e-step is nog niet legaal op de openbare weg maar is wel gemeten. De gemiddelde snelheid ligt rond de 22,9 KM/u. Uit de metingen blijkt tot slot dat de racefiets de snelste gebruiker van het fietspad is met 28,4 KM/u.

Het afgelopen jaar is er een complete hetze ontstaan tegen e-bikes met dikke banden, aangewakkerd door de Fietsersbond:

“Fatbikes rijden knetterhard, ouderen durven nog nauwelijks het fietspad op”, aldus Esther van Garderen van de Fietsersbond”

In juni diende het Tweede Kamerlid Geurts van het CDA een motie in waarin hij de regering opriep om maatregelen te nemen tegen het opvoeren van e-bikes. Daarna gebeurde er iets vreemds. De Fietsersbond heeft een eenzijdig beeld gecreëerd dat het hier vooral om fatbikes (e-bikes met dikke banden) gaat. Dat ook de Gazelle (sponsor Fietsersbond) e-bikes massaal worden opgevoerd verzwijgt de bond. Uit de uitvoerige metingen van Rijkswaterstaat in opdracht van het ministerie van I&W blijkt nu dus dat de hetze tegen opgevoerde fatbikes een aanname is.

15 REACTIES

  1. Die Fietsersbond begint met behoorlijk te irriteren. Eerst allemaal leugens over levs en nu blijkt dat ze via de Telegraaf ook leugens verspreiden over fatbikes. Ik neem aan dat de Telegraaf dit wel gaat rectificeren? Of zijn de veronderstellingen van de Fietsersbond meer waard dan het onderzoek van het ministerie van I&W?

  2. Keer op keer laat Legaalrijden zien dat feiten geen feiten zijn. Iedereen nam het afgelopen jaar aan dat mensen op fatbikes snelheidsduivels zijn. Waarom? Omdat je dat leest in de media. De enige website die tegengas gaf was Legaalrijden en het blijkt weer te kloppen. Ga zo door!!!
    “follow the levs”

  3. We gaan ze eerst verkopen met een topsnelheid van 45-50 km per uur (750kw accu) .
    Dan komt er een verbod omdat er ernstige hinder wordt gemeld en de senioren hierdoor niet meer durven te fietsen, dan zit je dan met je dure e-bike of fatbike die moet worden aangepast ermee moet een andere accu in (250kw) en handgas moet worden vastgezet of niet bruikbaar worden gemaakt.
    Dacht serieus altijd dat de fietsersbond het fietsen een warm hart toe droegen, en nu opeens het gaan ontmoedigen en ben zelf ook een fatbike bezitter en rijd niet op topsnelheid, en kan zelf naar 25km per uur hard zat voor mij, dus fietsersbond houdt je bezig met wat je altijd gedaan hebt, niet met technische zaken als je alleen maar informatie hebt van horen en zeggen

    • Wat? Batterij capaciteit heeft niks te maken met snelheid je bent in de war met Motor vermogen wat je niet kan aanpassen door een andere accu. wh is accu en watt/w is motor vermogen aan de nummers zien bedoel je motor vermogen in Watt want 250watt is maximaal vermogen wat een motor mag hebben de meeste fatbikes hebben een 750w motor die je in de instelling kan aanpassen bij sommige is ie al vanuit de fabriek op 750w gezet

      • Ik ben het eens dat 250w voor een ebike niet genoeg is want als het waait dan gaat ie al niet meer goed en zeker niet als je er een fietskar achter hebt zitten ze moeten gwn ebikes zoals in Amerika doen 750w is wel goed en voor cargobikes geen limiet want het limiet zorgt er voor dat het niet goed werkt

spot_img

Gerelateerd

Grachtengordel probleem met fatbikes is nu landelijk

In Amsterdam en Haarlem zijn er veel problemen met...

Gaan jullie nog stemmen?

Elektrische voertuigen worden in verkiezingsprogramma’s benoemd maar dan vooral...

Legale e-step krijgt kenteken

De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de invoering van...

Eerste Kamer wil LEVs niet gelijkstellen aan een e-bike

De Eerste Kamer stemde vandaag tegen de BBB motie...

Begrensde fatbike tot 25 KM/u nog steeds verboden

Inmiddels zien we steeds minder fatbikes op de weg...